„Zhotovitelem stavby silnice I/46 Opava, jižní obchvat Hradecká – Olomoucká se stala společnost Strabag za nabídkovou cenu 381,7 milionu korun bez DPH. Na stavbu délky 2,3 km je vydáno stavební povolení v právní moci a probíhá archeologický výzkum,“ informoval ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Předpokládaná cena stavby na začátku výběrového řízení čítala 600 milionů korun bez DPH. Ředitelství silnic a dálnic v soutěži obdrželo devět nabídek.
Vítěze vybralo v říjnu, v pondělí 4. listopadu pak státní podnik s vybranou firmou uzavřel smlouvu. Stavět se začne hned po skončení průzkumu archeologů, který by měl trvat do začátku příštího roku.
„Nová silnice povede od kruhové křižovatky na Hradecké, vyhne se Oticím, kterým se tak dopravně uleví, a bude pokračovat až k nové kruhové křižovatce na Olomoucké ulici,“ přiblížil trasu tiskový mluvčí Opavy Roman Konečný.
Nová část obchvatu z Opavy vytěsní tranzitní dopravu mimo zástavbu jihozápadní části města mezi výpadovkami na Olomouc a na Hradec nad Moravicí a dál na Novojičínsko.
Uleví také okolí, především Oticím, kam teď auta z nedokončeného jižního obchvatu slezské metropole sjíždějí. „Po zprovoznění první části jižního obchvatu Opavy začali řidiči jezdit přes Otice, provoz se zvedl o čtvrtinu až třicet procent. Kolony mívají sto i sto padesát metrů. Je to hodně nepříjemné,“ konstatoval tamní starosta Vladimír Tancík.
Nepovedené napojení obchvatu v Opavě nahradí kruhový objezd |
Po dokončení nové silnice s pěti mosty a velkou okružní křižovatkou bude na prstenci obchvatů okolo Opavy chybět jen část poslední. „Chybí ještě západní část jižního obchvatu, kde připravujeme stavbu I/57 Opava, jižní obchvat, Olomoucká–Bruntálská,“ upřesnil mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.
Ta obkrouží slezskou metropoli mezi výpadovkami na Olomouc a Bruntál a vyvede tranzitní dopravu ze západní části města. Se zahájením stavby se počítá v roce 2027, s uvedením do provozu o dva roky později.
23. května 2024 |
Ucelený okruh silnic okolo celého města Opava nutně potřebuje. Má totiž výjimečně komplikovanou dopravní situaci. Kdysi bývala důležitým obchodním uzlem, dodnes se v ní paprskovitě sbíhají klíčové silnice I/46, I/56, I/57 a I/11 a provoz je neudržitelný.
Středem Opavy podle posledního sčítání dopravy denně projede na osmnáct tisíc vozidel. „Obchvaty natrvalo odvedou všechnu tranzitní dopravu mimo zastavěnou část,“ konstatoval opavský radní pro dopravu Petr Popadinec.
Obchvat Komárova potvrzen. Čtyřpruh mezi Opavou a Ostravou bude za pět let |
Už od roku 2009 jezdí řidiči po spojce S1, jež dopravu od Ostravy vede mimo opavskou zástavbu na dnešní severní obchvat. I ten už je v provozu, vznikal ve dvou etapách a auta na něj vyjela v letech 2019 a 2023. Jezdí se také po první části jižního obchvatu, jež je v provozu od roku 2012 a odvádí dopravu od Ostravy směrem na Novojičínsko a naopak.
Kritickým bodem v Opavě zůstává místní část Komárov. Leží na hlavním tahu mezi Ostravou a Opavou a kolony jsou tam na denním pořádku. Denně tamtudy projíždí na dvacet tisíc vozidel. Stavba obchvatu Komárova má zatím územní rozhodnutí. Začít by podle předběžných odhadů měla v roce 2028, hotová by měla být dva roky nato.