Jiřičná mohla Ostravu vyšperkovat lávkou. Místo klenotu bude obyčejný most

  16:13aktualizováno  16:13
V Ostravě brzy začne demolice lávky, která spojuje autobusové a železniční nádraží Ostrava-Střed. Nahradí ji most, který povede až na budovanou Novou Karolinu. Původně to měl být klenot podle návrhu světově uznávané architektky Evy Jiřičné.

Eva Jiřičná se na nové Ostravě nebude podílet. | foto: Lucie RobinsonMF DNES

Demoliční rozhodnutí už padlo. V březnu začne bourání lávky spojující vlakové a autobusové nádraží v centru Ostravy.

Na jeho místě měl vyrůst zajímavý most podle návrhu světově uznávané architektky Evy Jiřičné. Slibovala to alespoň firma Multi Development, která koupila od města pozemky na Nové Karolině. A řada Ostravanů včetně odborníků se už těšila, že Ostravu ozdobí architektonický klenot.

Eva Jiřičná

Architektka, průkopnice designu 20. století, má ráda stavby z oceli.

Narodila se r. 1939 ve Zlíně, otec byl ing. arch. Josef Jiřičný. Od r. 1968 žije ve Velké Británii - prosadila se řadou projektů (přístav v Brightonu, výstavní prostory muzea v Londýně).

Navrhla i lávku přes Koliště v Brně, interiér Tančícího domu či oranžérii v Praze.

Má několik čestných doktorátů i Řád britského impéria. Je členka tří královských akademií, byla prezidentkou Královské asociace britských architektů.

Jenže tento týden šéf české pobočky firmy Luboš Kočí definitivně oznámil, že místo prestižní stavby vybuduje jednodušší lávku.

"Je to velká škoda, město tím přijde o nádherný šperk," lituje změny ostravský primátor Petr Kajnar.

Lávka byla drahá

Podle Kočího nastal problém ve chvíli, kdy investor nechal architektonický návrh ocenit firmám, které by ho mohly postavit. "Počítali jsme s částkou kolem 60 až 80 milionů korun, ale výsledky nám vyrazily dech. Sedm firem spočítalo náklady na cenu stavby kolem 200 milionů," líčí Kočí.

Například Světlíkovy Vítkovice nabízely most za 160 až 180 milionů. "Úskalím, nikoli jediným, byla nutnost vyrobit obrovskou bezešvou ocelovou trubku, jaká se v tuzemsku běžně nevyrábí," říká mluvčí firmy Eva Kijonková.

Kočí tvrdí, že investor se snažil ve spolupráci s architektkou Jiřičnou i vybranými firmami snížit náklady, ale nedokázal se dostat na rozumnou cenu. Do září proto postaví jednodušší lávku, pod níž se už nepodepíše původní autorka.

Návrh původní lávky Evy Jiřičné.

Návrh původní lávky Evy Jiřičné.

Jiřičná navrhla mohutné mostní oblouky z trubkové oceli, které se setkávají ve vzduchu a připomínají propojená srdce. Právě to podle Kočího stavbu příliš prodražilo.

A primátor Ostravy s ním souhlasí. "To, kvůli čemu Ostrava přišla o most od paní Evy Jiřičné, je právě jeho krása. Je tak drahá, že je v této chvíli nerealizovatelná. Developerská firma si to teď nemůže dovolit," uvedl Kajnar.

Levnější varianta lávky na Karolinu.

Levnější varianta lávky na Karolinu.

Přiznal i to, že se ptal sám sebe, zda by na takový šperk nenašlo 100 milionů korun město a investorovi nepřispělo. "Nebýt krize, možná bychom o tom mohli uvažovat, ale v této chvíli na to nemůžeme ani pomyslet," míní Kajnar.

Evu Jiřičnou mrzí, že most, který vymýšlela pro Ostravu, nevznikne. "Byli jsme na ten návrh hrdí. Mysleli jsme, že k Ostravě s průmyslovou tradicí něco takového patří," říká architektka. Ale netají, že i ji cenové rozpočty českých firem šokovaly. Považuje je za přemrštěné.

Jiřičná: Zahraniční firmy by dokázaly postavit most levněji

"My jsme od začátku tvrdili, že to neumíme postavit za 60 milionů, ale asi za 120. Snad bychom se dostali i na cenu 100 milionů, ale potřebovali bychom víc času," říká Jiřičná.

Podle architektky nemají české firmy zkušenosti s takovými projekty, proto započítaly do ceny i rizika. "Když jsem v 90. letech navrhla oranžérii pro Prahu, výběrového řízení se zúčastnilo 24 firem a ocenily ji na 120 milionů korun. Německá firma ji nakonec postavila za 50 milionů, což byl náš původní odhad. V Plzni si otevřela pobočku, kde dnes zaměstnává vynikající české konstruktéry," líčí Jiřičná.

Nejčtenější

Hořké drama. Češky míří ve Fed Cupu do baráže, Rumunky postupují

Kapitán českého fedcupového týmu Petr Pála utěšuje Kateřinu Siniakovou po...

České tenistky si po ostravské porážce zahrají baráž Fed Cupu. Výběr kouče Pály neobhájí titul, do baráže padá po...

Usmlouvaná pokuta bez dokladu. Polský řidič natočil podivné praktiky na D1

policie velikonoce řidič alkohol kontrola

Polský řidič, který byl na konci ledna pokutován na dálnici D1 v Ostravě, si stěžuje na podivné praktiky policisty. Ten...

Šlágr kola v televizi neuvidíte. Kvůli výběru ČT i postoji klubů

Tyler Redenbach z Liberce se snaží překonat brankáře Třince Šimona Hrubce.

Kdo by čekal, že na televizní obrazovce uvidí šlágr středečního kola extraligy, bude zklamán. Hokejový duel prvního...

Plíšková zdolala rumunskou dvojku, Siniaková nestačila na Halepovou

Karolína Plíšková hraje forhend v utkání Fed Cupu proti Rumunsku.

České tenistky hrají v 1. kole Fed Cupu s Rumunkami 1:1. Karolína Plíšková v Ostravě porazila Buzarnescuovou 6:1 a 6:4,...

Dům pro čtyřčlennou rodinu u řeky Lučiny je vzdušný a příjemně lidský

Dům pro čtyřčlennou rodinu navrhlo studio ODDO architects.

Rodina koupila pozemek za Havířovem u řeky Lučiny a lužního lesa, aby na něm postavila dům. Manželé oslovili studio...

Další z rubriky

Přejezd ve Studénce začne v den výročí tragédie střežit nové zařízení

Rizikový železniční přejezd v současnosti.

Nově vyvinuté světelné bezpečnostní zařízení se v létě objeví u železničního přejezdu ve Studénce na Novojičínsku, kde...

Diamo začne čistit vody pod ropnými lagunami v Ostravě

Ropné laguny jsou velkou ekologickou zátěží Ostravy. (14. listopadu 2017)

Do konce dubna by mohly být zpracovány poslední hlinky z ropných lagun společnosti Ostramo. Na tiskové konferenci s...

VIDEO: V Šenově opravili „zabijáka“ Tigerů, samohybné dělo SU-100

Samohybné dělo SU-100 se v Šenově dočkalo kompletní opravy.

Samohybné dělo SU-100, jeden z legendárních sovětských strojů, které sloužily i za druhé světové války, uvedli do...

Najdete na iDNES.cz