„Můžu vzít jenom jednoho vozíčkáře,“ oznámil šofér.
Prosby. Dohadování... Arabové nakonec zůstali. Češi nastoupili. Ale s vědomím, že na zpáteční cestě se do autobusu dostat nemusejí.
„Pokud už povezu jiného vozíčkáře, nevezmu vás. V autobuse je místo s bezpečnostním pásem jen pro jednoho,“ vysvětloval řidič.
Dva kočárky ano, ale dva vozíky ne
Vozíčkáři tvrdí, že v minulosti nebyli řidiči Dopravního podniku Ostrava tak striktní, až letos na podzim se situace vyhrotila. Problém pocítili v celém krajském městě. A nejen oni, ale i matky s kočárky.
„Situaci jsme vyřešili už v listopadu. Ve voze MHD teď mohou jet dva kočárky, nebo jeden vozík a jeden kočárek. Ale dva vozíčkáři ne, protože to neumožňují technické podmínky,“ říká mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht.
Těžce to chápou hlavně zahraniční vozíčkáři, kteří tady nemají auta. A jejich počet stoupá. „Zájem našich klientů o speciální rehabilitační péči, kterou nabízejí Sanatoria Klimkovice, roste. Letos sem přijelo třikrát víc arabských dětí než loni. Většina je na vozíku. Rodiny mají zájem jezdit s dětmi na výlety nebo do nákupních center. Ale do autobusu se vejde jen jeden vozík a na další spoj musí lidé čekat hodinu. Voláme jim taxíky, ale ty jsou drahé,“ líčí šéf arabské cestovní kanceláře Hussan Abdula.
„Žádali jsme vedení lázní, aby se snažilo zajistit vlastní dopravu nebo autobusy, které by vzaly více vozíků.“
Na nákladech by se měly podílet i lázně, říkají z Ostravy
V Klimkovicích se ročně léčí přes pět tisíc pacientů, mnozí na vozíku. „Měli by mít možnost cestovat veřejnou dopravou,“ míní prokurista lázní Jozef Dejčík. Problém musí podle něj řešit vedení dopravního podniku, ale i Ostravy a Klimkovic.
Zástupci měst i dopravního podniku ale situaci tak jednoznačně nevidí. Přiznávají sice, že vozíčkáři mají problém, o kterém už všichni vědí, a začínají ho řešit. Ale zároveň naznačují, že o cestování lázeňských hostů se mají starat také lázně.
„Na zahraniční klientele přece lázně vydělávají. Tak proč by se na jejich dopravě nemohly podílet?“ míní náměstek ostravského primátora pro dopravu Ivo Hařovský.
„Většina našich vozíčkářů jsou české děti. Mnohé žijí s matkou samoživitelkou,“ oponuje Dejčík, podle kterého je doprava věc města.
Hařovský říká, že ještě nemá dost informací. Dodal ale, že problematiku řeší už dva týdny, jedná s dopravním podnikem i vozíčkáři.
Klimkovice mají zájem o elektrobusy
„Bavíme se hlavně o tom, jak zlepšit podmínky cestování vozíčkářů po Ostravě. Uvažujeme o technických úpravách některých vozů tak, aby mohly bezpečně vézt více vozíků. Bude to chtít čas a peníze. Tyto vozy bychom pak ale přednostně nasazovali při velkých akcích ve městě, jako bude třeba jarní mistrovství světa v hokeji,“ nastínil Hařovský.
Mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht je zatím ještě stručnější: „Naše autobusy, které jezdí do Klimkovic, mají jen jedno vyhrazené místo pro invalidní vozík. Problematiku budeme řešit s objednatelem služeb, což je město Klimkovice, a hlavně s podnikatelským subjektem provozujícím lázně.“
Starosta Klimkovic Zdeněk Husťák stojí hlavně o to, aby dopravní podnik posílal do města elektrobusy. Ale dodal, že i s lázněmi má město dobrou spolupráci a problém budou řešit.
„Nemůžeme přispět na nové autobusy, ale třeba by vozíčkářům mohl pomáhat městský elektromobil. Osobní vůz, který jsme získali díky dotaci kraje, bude jezdit na zavolání. Jeho testovací provoz začne každým dnem. Čekáme jen na dostavbu nabíjecí stanice.“
Spolupráci by uvítala i Ostravská organizace vozíčkářů. „Máme auto pro tři vozíčkáře a pět členů doprovodu. Těžce sháníme peníze na jeho provoz. Když lázně přispějí, určitě se nějak dohodneme,“ říká předseda organizace Tomáš Dvořák.