Dalším mezníkem budou proslulé Kočky, říká šéfka ostravských muzikálů

  17:55aktualizováno  17:55
Vedoucí operety a muzikálu Gabriela Petráková se v angažmá Národního divadla moravskoslezského pohybuje od roku 2010. Od té doby se zdejší soubor nejen přejmenoval, ale udělal také základní kroky pro ovládnutí muzikálového repertoáru.

Soubor operety a muzikálu Národního divadla moravskoslezského vede Gabriela Petráková od roku 2010. Za tu dobu prošel rozličnými změnami. Nyní ho čeká dočasné působení na Černé louce, Divadlo Jiřího Myrona se totiž bude rekonstruovat. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Jak se od okamžiku vašeho příchodu změnil chod divadla?
To se mi velice těžko posuzuje, je to, jako když rostete spolu s dětmi. Člověk ztrácí odstup. Jdete s nimi a pořád je vidíte stejnýma očima. Pro mě je to podobná situace. Již dříve jsem se zdejším souborem spolupracovala. Tehdy to byl soubor operety, ne muzikálu. Ještě jako studentka ve třetím ročníku jsem s nimi dělala svou první režii. Když nastoupil jako ředitel Jiří Nekvasil, oslovil mě nejprve kvůli místu dramaturga. Soubor jsem začala vést od září 2010. Přejmenoval se na soubor operety/muzikálu. Nyní jdeme takovou cestou, abychom nepřišli o operetu a zároveň se zdokonalili v muzikálovém jádru.

Má muzikál svou ostravskou tradici?
První ostravský muzikál se objevil ještě v době působení mladého Vladimíra Brázdy, který přivezl od Wericha a Voskovce Divotvorný hrnec, což bylo jen pár let po skončení druhé světové války. Muzikál byl tehdy vůbec novinkou. Od této chvíle muzikál s ostravským souborem roste.

Muzikál se sice hrál, ale ne tolik. Najednou se však soubor přejmenoval a muzikál se ocitl na stejné úrovni jako opereta. Jak je to možné?
Určitým způsobem inscenování a interpretování, třeba i ve zvučení, hrál u nás prim muzikálový žánr. Chtěla jsem pouze, aby tento žánr dostal to, co ve 21. století potřebuje. Například technologie. V době, kdy jsem nastupovala, byl zvukový pult uzavřený v kabině vedle jeviště, takže zvukař neměl přímý kontakt s herci na jevišti, a zvučilo se jen částečně. Byla jen malá řada portů, nebyl dostačující zvukový pult. Vše se muselo nově nainstalovat včetně nové sady reprodukčních beden.

Jak se liší operetní a muzikálová technika?
Muzikálová interpretace je obrácená v porovnání s operetou. Interpretovat dobře, zábavně a vtipně operetu, to není tak jednoduché, náš soubor si v tomto ohledu drží v České republice laťku hodně vysoko. Opereta jde přísně od formy k obsahu, kdežto muzikál jde obráceně – od obsahu k formě. Používá se samozřejmě i jiná hlasová technika. U muzikálu jde více o emoce. Stává se, že jeden a týž interpret ráno zkouší operetu a večer zpívá muzikál. V tom případě musí oba tyto žánry velmi dobře ovládat.

Ovšem v době vašeho působení hrajete v Ostravě muzikály častěji než operety.
Hrajeme častěji muzikály, protože chceme vystavět žánr, který tady byl zastoupen jen do určité míry. Základ dnes tvoří moderní muzikály Andrewa Lloyda Webbera, muzikálová klasika i původní tvorba. A samozřejmě jedním z pilířů zůstává i opereta.

Osm let a teprve začínáte stavět?
Zdaleka nejsme u konce. Naopak začínáme. První muzikál na světě, Loď komediantů, měl premiéru v roce 1927 a my jsme teprve osm let na cestě k muzikálu superlativů. To znamená, že máme za sebou Andrewa Lloyda Webbera, Michela Legranda, Sylvestera Levaye, Michaela Kunzeho. Ale musíme pokračovat dál, ještě nás čekají naprosto stěžejní kusy, jako jsou Bídníci, Fantom opery a spousta dalších věcí, kterými by si měl muzikálový soubor projít, aby mohl říct, že dělá muzikál.

Co tedy za těch osm let „začátků“ můžeme považovat za vrcholy zdejší muzikálové scény?
Společně s Patrickem Fridrichovským a Michaelem Prostějovským jsme vytvořili zásadní dramaturgickou linii. Prvním naším mezníkem, který otočil kormidlo na druhou stranu, byla velká muzikálová inscenace Marguerite, kterou s námi realizovali přímo jeho autoři – Michel Legrand, Alain Boublil a Marie Zamora. Dalším mezníkem byl Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, náš první Andrew Lloyd Webber, na nějž jsme měli přísnou supervizi od zastupující agentury. Dohlížela na to, že nezneuctíme mistra. Přijel se podívat Tim Rice, jemuž se naše verze moc líbila. Tento kus nám tak otevřel pole působnosti ve světě muzikálu superlativů a získávání licencí jak ke klasickým, tak moderním titulům. Převratnou inscenací byl Jesus Christ Superstar v režii Jiřího Nekvasila. Náš soubor se tím posunul více k rockové oblasti. Dalším mezníkem, který nás ještě čeká v letošním roce, budou proslulé Kočky.

Co se bude dít, až od dubna začne naplno rekonstrukce Divadla Jiřího Myrona?
Na Černé louce v tuto chvíli v pavilonu G vzniká prostor pro 230 až 250 diváků. Tedy středně velký divadelní prostor. Vedle něj místo pro zkušebnu. Budou v ní všechny technologie jako na jevišti Divadla Jiřího Myrona. Co se týká našeho působení v pavilonu G, tak v něm plánujeme uvést některé tituly, které jsou vhodnější pro komorní prostředí. Divadlo Jiřího Myrona ale rozhodně neopouštíme.

A jak první fáze rekonstrukce Divadla Jiřího Myrona vypadá?
Divadlo Jiřího Myrona se uzavře 29. března představením Edith a Marlene, které je už dnes úplně vyprodané. Pak dojde k rekonstrukci jeho provozní a administrativní části, zkušebny, části foyeru plus pasáže, kde vznikne nový předprodej. Otevíráme po prázdninách, od začátku září by se mělo začít zase hrát.

  • Nejčtenější

Rodina se otrávila z hub nasbíraných na zahradě. Pozor u bedel, radí mykolog

V ostravských nemocnicích skončili v pondělí tři členové rodiny, kteří snědli houby nasbírané na zahradě. Takové...

Podnikatelé z Ostravy oklamali systém EET, stát okradli o miliony

Zástupci dvou ostravských firem podle policie obešli systém EET, když za pomoci IT specialistů upravili své pokladní...

Gulaš pálil podeváté v řadě, ale slaví Kladno. Pardubice zaskočily Liberec

Hokejista Milan Gulaš se sice trefil podeváté v řadě, čímž vyrovnal extraligový rekord, jenže Kladno i díky gólu...

Poruba koupila klenot české sorely. Za 128 bytů v Oblouku dala 129 milionů

Dlouho chystaná transakce, na niž si Ostrava vzala úvěr 300 milionů, je hotová. Oblouk, asi nejznámější stavba...

Co když Pešán všechno zase změní? obávají se kluby v kauze juniorů

Spor mezi hokejovým svazem a kluby z Havířova, Vsetína a Přerova se od podání žaloby dosud nikam nepohnul. Mládež hraje...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Šestnáctiletá dívka zmizela na vycházce se synem, hledá ji dětský domov

Zástupci dětského domova v Havířově od neděle postrádají šestnáctiletou Antónii Polákovou. Svěřenkyně se nevrátila z...

Občas nás všechny chytaly deprese, říká předseda vyšetřovací komise pro OKD

Déle než rok a půl byl předsedou parlamentní vyšetřovací komise pro OKD poslanec Lukáš Černohorský. Komise svou činnost...

Vylidňování Moravskoslezského kraje zastavíme do deset let, tipuje hejtman

V březnu letošního roku v Moravskoslezském kraji podle údajů Českého statistického úřadu žilo 1 201 835 lidí. Je to o...

VIDEO: Hasiči zachránili kotě z úzké kanalizace. Využít museli i vysavač

V Ostravě-Zábřehu uvázlo černé kotě ve svodu dešťové vody. V úzkém potrubí sestoupilo zhruba tři metry pod úroveň země...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz