Dalším mezníkem budou proslulé Kočky, říká šéfka ostravských muzikálů

  17:55aktualizováno  17:55
Vedoucí operety a muzikálu Gabriela Petráková se v angažmá Národního divadla moravskoslezského pohybuje od roku 2010. Od té doby se zdejší soubor nejen přejmenoval, ale udělal také základní kroky pro ovládnutí muzikálového repertoáru.

Soubor operety a muzikálu Národního divadla moravskoslezského vede Gabriela Petráková od roku 2010. Za tu dobu prošel rozličnými změnami. Nyní ho čeká dočasné působení na Černé louce, Divadlo Jiřího Myrona se totiž bude rekonstruovat. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Jak se od okamžiku vašeho příchodu změnil chod divadla?
To se mi velice těžko posuzuje, je to, jako když rostete spolu s dětmi. Člověk ztrácí odstup. Jdete s nimi a pořád je vidíte stejnýma očima. Pro mě je to podobná situace. Již dříve jsem se zdejším souborem spolupracovala. Tehdy to byl soubor operety, ne muzikálu. Ještě jako studentka ve třetím ročníku jsem s nimi dělala svou první režii. Když nastoupil jako ředitel Jiří Nekvasil, oslovil mě nejprve kvůli místu dramaturga. Soubor jsem začala vést od září 2010. Přejmenoval se na soubor operety/muzikálu. Nyní jdeme takovou cestou, abychom nepřišli o operetu a zároveň se zdokonalili v muzikálovém jádru.

Má muzikál svou ostravskou tradici?
První ostravský muzikál se objevil ještě v době působení mladého Vladimíra Brázdy, který přivezl od Wericha a Voskovce Divotvorný hrnec, což bylo jen pár let po skončení druhé světové války. Muzikál byl tehdy vůbec novinkou. Od této chvíle muzikál s ostravským souborem roste.

Muzikál se sice hrál, ale ne tolik. Najednou se však soubor přejmenoval a muzikál se ocitl na stejné úrovni jako opereta. Jak je to možné?
Určitým způsobem inscenování a interpretování, třeba i ve zvučení, hrál u nás prim muzikálový žánr. Chtěla jsem pouze, aby tento žánr dostal to, co ve 21. století potřebuje. Například technologie. V době, kdy jsem nastupovala, byl zvukový pult uzavřený v kabině vedle jeviště, takže zvukař neměl přímý kontakt s herci na jevišti, a zvučilo se jen částečně. Byla jen malá řada portů, nebyl dostačující zvukový pult. Vše se muselo nově nainstalovat včetně nové sady reprodukčních beden.

Jak se liší operetní a muzikálová technika?
Muzikálová interpretace je obrácená v porovnání s operetou. Interpretovat dobře, zábavně a vtipně operetu, to není tak jednoduché, náš soubor si v tomto ohledu drží v České republice laťku hodně vysoko. Opereta jde přísně od formy k obsahu, kdežto muzikál jde obráceně – od obsahu k formě. Používá se samozřejmě i jiná hlasová technika. U muzikálu jde více o emoce. Stává se, že jeden a týž interpret ráno zkouší operetu a večer zpívá muzikál. V tom případě musí oba tyto žánry velmi dobře ovládat.

Ovšem v době vašeho působení hrajete v Ostravě muzikály častěji než operety.
Hrajeme častěji muzikály, protože chceme vystavět žánr, který tady byl zastoupen jen do určité míry. Základ dnes tvoří moderní muzikály Andrewa Lloyda Webbera, muzikálová klasika i původní tvorba. A samozřejmě jedním z pilířů zůstává i opereta.

Osm let a teprve začínáte stavět?
Zdaleka nejsme u konce. Naopak začínáme. První muzikál na světě, Loď komediantů, měl premiéru v roce 1927 a my jsme teprve osm let na cestě k muzikálu superlativů. To znamená, že máme za sebou Andrewa Lloyda Webbera, Michela Legranda, Sylvestera Levaye, Michaela Kunzeho. Ale musíme pokračovat dál, ještě nás čekají naprosto stěžejní kusy, jako jsou Bídníci, Fantom opery a spousta dalších věcí, kterými by si měl muzikálový soubor projít, aby mohl říct, že dělá muzikál.

Co tedy za těch osm let „začátků“ můžeme považovat za vrcholy zdejší muzikálové scény?
Společně s Patrickem Fridrichovským a Michaelem Prostějovským jsme vytvořili zásadní dramaturgickou linii. Prvním naším mezníkem, který otočil kormidlo na druhou stranu, byla velká muzikálová inscenace Marguerite, kterou s námi realizovali přímo jeho autoři – Michel Legrand, Alain Boublil a Marie Zamora. Dalším mezníkem byl Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, náš první Andrew Lloyd Webber, na nějž jsme měli přísnou supervizi od zastupující agentury. Dohlížela na to, že nezneuctíme mistra. Přijel se podívat Tim Rice, jemuž se naše verze moc líbila. Tento kus nám tak otevřel pole působnosti ve světě muzikálu superlativů a získávání licencí jak ke klasickým, tak moderním titulům. Převratnou inscenací byl Jesus Christ Superstar v režii Jiřího Nekvasila. Náš soubor se tím posunul více k rockové oblasti. Dalším mezníkem, který nás ještě čeká v letošním roce, budou proslulé Kočky.

Co se bude dít, až od dubna začne naplno rekonstrukce Divadla Jiřího Myrona?
Na Černé louce v tuto chvíli v pavilonu G vzniká prostor pro 230 až 250 diváků. Tedy středně velký divadelní prostor. Vedle něj místo pro zkušebnu. Budou v ní všechny technologie jako na jevišti Divadla Jiřího Myrona. Co se týká našeho působení v pavilonu G, tak v něm plánujeme uvést některé tituly, které jsou vhodnější pro komorní prostředí. Divadlo Jiřího Myrona ale rozhodně neopouštíme.

A jak první fáze rekonstrukce Divadla Jiřího Myrona vypadá?
Divadlo Jiřího Myrona se uzavře 29. března představením Edith a Marlene, které je už dnes úplně vyprodané. Pak dojde k rekonstrukci jeho provozní a administrativní části, zkušebny, části foyeru plus pasáže, kde vznikne nový předprodej. Otevíráme po prázdninách, od začátku září by se mělo začít zase hrát.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Silný déšť na Jablunkovsku vyhnal lidi z postelí, zachraňovali zvířata

Extrémní srážky v Nýdku v Moravskoslezském kraji

Proudy vody valící se po svazích, zatopené sklepy i hnůj spláchnutý na fotbalové hřiště. Extrémní déšť ráno vyhnal z...

Slavia po titulu v lize získala i pohár, ve finále porazila Ostravu 2:0

Tomáš Souček se raduje z proměněné penalty ve finálovém zápase proti Baníku.

Fotbalová Slavia po ligovém titulu získala i domácí pohár. Vyhrát obě trofeje v jednom roce se jí povedlo poprvé v...

Postřelili muže, líčí lidé z Frýdku-Místku. Policie potvrdila násilný čin

Ilustrační snímek

Policie vyšetřuje násilný čin ve Frýdku-Místku. Podle místních tam byl ve čtvrtek večer postřelen muž. Policisté zatím...

Města chtějí vrátit nebezpečný chemický odpad zpět Polákům. Ti zatím mlčí

Sanace nebezpečného odpadu odbornou firmou, která má za úkol odvézt ze skladu...

Česká města, do kterých Poláci navezli na sedm set tisíc litrů nebezpečných chemikálií, požadují, aby stát odpad vrátil...

Za smrt známého při potyčce dostal recidivista 2,5 roku, s mrtvolou žil

Obžalovaný Vladimír Sárközi (vpravo) při rozhovoru se svým obhájcem ex offo....

Krajský soud v Ostravě ukončil projednávání případu 53letého Vladimíra Sárköziho, který pět týdnů žil s mrtvolou...

Další z rubriky

Řvoucí agresor si brousil nůž na těhotnou ženu, zachránili ji štamgasti

Restaurace v Návsí nad níž došlo k incidentu.

Pětatřicetiletý muž s nožem v ruce zaútočil v bytě na Frýdecko-Místecku na svoji těhotnou partnerku. Ta měla štěstí, že...

VIDEO: Lupič přepadl dva obchody v Ostravě, jednu prodavačku zmlátil

Lupič při krádeži zmlátil prodavačku

Zřejmě jeden a tentýž lupič přepadl během necelých dvou dnů obchody v Ostravě. Při jednom útoku surově napadl...

Návštěvnost Jeseníků i Beskyd každý rok strmě roste. I díky elektrokolům

Pohled na obnovenou Bezručovu chatu na beskydské Lysé hoře (5. září 2015)

Turistů v chráněných krajinných oblastech Moravskoslezského kraje nebývale rychle přibývá. Unikátní přírodou projdou...

Najdete na iDNES.cz