(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Archiv MF DNES

MHD poprvé, podruhé... Frýdek-Místek bude opět řešit dopravní podnik

  • 1
Několik měsíců poté, co frýdecko-místečtí zastupitelé shodili ze stolu návrh ČSSD na převzetí provozování městské dopravy vlastním dopravním podnikem, posílají sociální demokraté obdobný návrh na jednání zastupitelstva znovu.

Opět se bude hlasovat o tom, zda vlastní dopravní podnik, založený právě kvůli tomu městem, začne doopravdy fungovat.

Ten má doposud jen tři zaměstnance, kteří mají za úkol připravit převzetí provozování dopravy od ČSAD Frýdek-Místek, které místní MHD provozuje nyní.

První návrh zastupitelé shodili ze stolu na podzim loňského roku. Proti tehdy hlasovali i koaliční zastupitelé zvolení za hnutí Naše město FM. „Ten projekt není ve fázi, kdy by mohla být podepsána dohoda o provozování MHD,“ řekl po prosincovém jednání zastupitelstva Jiří Kajzar z hnutí.

Volit se bude ze čtrnácti možností

V pondělí se bude o návrhu hlasovat znovu. „Hledáme cestu ze situace, kdy Naše město FM otočilo a hlasovalo proti,“ řekl k chystanému hlasování náměstek primátora pro dopravu Karel Deutscher z ČSSD. „Zastupitelé budou volit ze čtrnácti možností, včetně možnosti zrušení městského dopravního podniku.“

Zastupitelům hnutí Naše město FM, ale i členům dalších klubů v prosinci vadila vedle celkové nepřipravenosti návrhu i nejistá pozice dopravního podniku při hledání zaměstnanců – řidičů.

Nová podoba návrhu je podle zástupců magistrátu propracovanější. „Návrh na uzavření Smlouvy o provozování MHD Dopravním podnikem Frýdek-Místek je komplexní, zastupitelé dostali na prostudování bezmála 500 stran, které se je snaží co nejlépe zasvětit do problematiky,“ řekla frýdecko-místecká mluvčí Jana Matějíková.

Prosazení návrhu není vůbec jisté

Zda sociální demokraté při pondělním hlasování uspějí, ale není jisté. Mnohé zastupitele totiž ani čtrnáct variant budoucího vývoje nepřesvědčilo. Včetně zastupitelů hnutí Naše město FM. „Dostali jsme materiály ve středu 9. května večer a následující pondělí byl seminář, takže si to lidi ani nestihli nastudovat,“ netají se výhradami náměstek primátora Kajzar.

A vadí mu i samotný obsah návrhu. „Naší podmínkou pro fungování městského dopravního podniku je využití dotací, ekologický provoz a využití autobusového nádraží. A ty nejsou v žádné navrhované variantě splněny. A já si nedokážu například představit, jak bychom z rozpočtu hradili třeba pořízení 47 hybridních autobusů. Bez dotací by jen toto vyšlo až na 557 milionů korun,“ dodal Kajzar.

Proti jsou i zástupci Klubu opozičních zastupitelů, kteří jsou v zastupitelstvu nejpočetnější.

„Za podmínek, které vedení města předložilo, budu rozhodně hlasovat proti. Stejně i další členové klubu,“ řekl Jaromír Horký. „Návrhy nepřináší městu žádné výhody, vedení by mělo spíše zatlačit na ČSAD, aby našlo další úspory.“