Čtvrtek 28. října 2021, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. října 2021 Státní svátek.

Fotkami Martin Straka oslavuje krásu motoristických závodů

  18:39
Fotoreportér a sportovní komentátor Martin Straka zasvětil svému povolání takřka celý život. Mnoho let sleduje ty nejznámější automobilové závody na celém světě, aby se s publikem podělil o jedinečné zážitky. Světu silných motorů propadl už v šesti letech při návštěvě zábřežského kina Luna.

Autor knihy Martin Straka v zatáčce Mulsanne okruhu La Sarthe v Le Mans. | foto: Tomáš Havlásek

Je možno se o tom dočíst v jeho poslední knize, výpravné monografii z produkce nakladatelství Slovart. Jmenuje se Racing'N'Roll, a jak neobvyklý název napovídá, je pro Martina tato oblast řvoucích motorů, vůně benzinu a oleje něco jako svět divadla, hudby či filmu. Obojí dokáže divákovi zprostředkovat jedinečné silné drama.

Fotogalerie

Vaše fotografická kniha je takřka monumentální velkoformátová publikace, jak došlo k vašemu setkání se Slovartem?
Sami si mě našli. Před dvěma lety mi to Slovart nabídl, sám od sebe. Málem jsem omdlel. Jsou výhradní distributoři publikací z nakladatelství Taschen, mají dosah do celého světa, zkrátka je to takové Ferrari ve fotoknihách. Nabídka přišla v prosinci 2014, to už jsem ale věděl, že v lednu pojedu Rallye Dakar a z ní budu dělat knihu. Na nic netlačím, poděkoval jsem, odletěl do Latinské Ameriky a pak se vrhl na knihu o zmíněné rallye.

Ale přece jste je jen tak neodbyl?
Jak bych mohl? Na sklonku roku 2015 jsme se opět sešli a jen jsem se zeptal, jestli vše platí. Majitel Slovartu Juraj Heger a obchodní ředitel Ondřej Materna se jen usmáli: „No jasně!“ Nedali mi žádné limity, pouze řekli, že chtějí vydat drahou, výpravnou knihu, s tím, že do srpna bych měl fotografie a texty odevzdat, aby se vše stihlo na vánoční trh.

Jaký byl začátek vytváření knihy?
Prasklo to ve mně na Štěpána o Vánocích 2015. Na to nezapomenu, sedím doma, ztuhnu... a už jsem jel. Knihu jsem tvořil do konce srpna. Hodně v „nadkolejí“, jak říkám jízdě vlakem. Také jsem měl tři samotky. Od rána do večera kopání v archivu, psaní, voda, čaj, káva a pak pivo nebo víno a spát. A takhle pořád dokola. Celé to bylo často ohromně vzrušující.

V jakém smyslu?
Například tím, že třeba nejstarší fotka je z roku 1981, když mi bylo třináct. Fotka z okruhu Havířov–Šenov. Já si to všechno pamatuju, projel mnou opět celý příběh, jak jsem tam byl se svým tátou Vítem. BMW M1, dodneška nadčasová legenda, se při československé premiéře řítilo od Šenova do Havířova, vidím a slyším to jako dneska.

Jaký byl postup při skladbě jednotlivých kapitol?
Rozhodl jsem se pro zeměpisné uspořádání, začíná Brno. Protože pořád miluju slovní spojení Československo, tak druhý je Slovakiaring, pak moje milované Le Mans, Formule 1, rallye...

Je vidět, že kladete velký důraz na to, co se odehrává v zákulisí...
Jistě, auto je až to poslední. (smích) Dohodli jsme se třeba na tom, že v úvodu každého oddílu budou slečny. Atraktivní hostesky, které k závodům patří. Ale i v tomto případě to je jiné, než je zvykem. Čtenář rychle pochopí... Důležité jsou pro mě i příběhy za fotografiemi, třeba o lidech, které jsem měl velmi rád, ale už umřeli.

Ale ukazujete také legendy...
Schumacher, Lauda, Fittipaldi, Kristensen, Vojtěch, Enge... Ale pak jsou tady i takzvaně obyčejní lidé. Tak to mám rád, je to velice pestrá mozaika. Souboje, napětí, emoce, vůně, zvuky, to je jako u divadla či koncertů, to mě na tom baví.

Pamatuje si na své první okouzlení světem závodů?
V šesti letech jsem byl s bratrem Vítem na filmu Le Mans. Martínek začal šílet, a pak mě táta vzal poprvé na závody.

Nechtěl jste někdy sám závodit?
Na to se mě lidé často ptají, stojí to velké peníze, které nemám, a navíc s mými dvěma metry výšky je to stejně složité. Jel jsem v hodně závodních autech, ale jen při testech. Není to má záležitost. Můj svět tvoří mikrofon a fotoaparát a pero, to je má vášeň.

Proč jste použil jenom černobílé snímky?
Mám je nejradši, je to můj styl, barevné mě ruší, i když samozřejmě fotím i barevně. Moje knihy jsou ale černobílé.

Splnil jste si tak svůj sen?
Považuju to za zázrak. Lidé se mě ptají, jaké mám sny, a já vždycky odpovídám, ale já žiju sen. Mým celoživotním přáním bylo komentovat v televizi, fotit, psát. Ale tak, aby to bylo skloubeno s uměleckým prostředím. Celý život jsem na závodech. Od jara do podzimu jsem u mikrofonu v několika televizích anebo na Masarykově okruhu v Brně, anebo na Slovakiaringu. Teď jsem třeba v Thajsku, kde fotím asijskou sérii Le Mans.

Závodní okruhy v Ostravě i Havířově už bohužel skončily, kvůli bezpečnosti. Setkáváte se také během své práce s ohrožením života?
Patří to k tomu. Záleží na autorovi, co pak vyfotí. Na Slovakiaringu se mi stalo, že jsem používal při focení jen jedno oko. Najednou jsem viděl jenom šmouhu a už jsem věděl, že tady možná nebudu. Instinktivně jsem šel k zemi a následoval světový rekord v běhu na patnáct metrů dolů z kopce. Jenom jsem se otočil a viděl velký černý obdélník metr nade mnou, z auta lítaly jenom střepy, udělalo osm salt. Mimochodem za volantem byl Tomáš Enge a já byl jeho osobní fotograf. Pak jsem běžel honem zpět, abych pomohl řidiči: Tome, dělej! Vylezl ven a v tom momentě přijeli záchranáři.

To mi připomíná scénu ze závodnické epizody knihy Perličky na dně podle Bohumila Hrabala...
Stále přemýšlím o tom, který závodnický film je nejlepší. Le Mans, jasně, ten je super, nejmladší Rivalové, taky super, ale Hrabal... brečím a směju se, pořád dokola. Nad knihou i filmem. Je to dokonalé.

Máte nějaké momenty, kdy litujete, že jste je nemohl vyfotit?
To neřeším, buď se to povede, nebo ne. Mám jednu zásadu, v životě bych na fotkách nic nezměnil, dělám s nimi jen to, co bych s nimi udělal v komoře. To, co vyfotíš, buď má právo být fotkou, anebo ne. Neměl jsem, nemám a nebudu mít Photoshop. Fotografie je vesmír, ta si každého najde, jsou situace, se kterými se nijak nebabrám. Miluju rychlost. Moc se s tím obecně nemažu, protože si myslím, že k reportérské fotografii patří také rychlost. A tu já rád.

  • Nejčtenější

Sparta v poháru bezpečně postupuje, to Baník i Plzeň překvapivě končí

Jen Sparta potvrdila roli favorita v osmifinále domácího fotbalového poháru. I s náhradníky v sestavě vyhrála v...

To jsou ony! Okradená žena uviděla zlodějky z okna policejní služebny

Otřepaný trik použily tři zlodějky, které v Ostravě okradly ženu. Zatímco dvě z nich jako volavky žebraly o peníze,...

Lidé poslali miliony na investiční zlato, muž je utratil za hry a luxus

Téměř dvě stovky lidí se nechaly oklamat podvodníkem, který za výhodnou cenu sliboval nakoupení takzvaného investičního...

Nejdelší Tatra na světě vozí 24metrové tyče v ostravské huti Liberty

Hutní společnost Liberty Ostrava ve svém areálu představila speciální nákladní vůz značky Tatra určený pro převážení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní skleníky. Tvůrci projektu EDEN na Karvinsku poznávali britský vzor

Vypadalo to jako předvolební vábnička nebo sci-fi. Projekt vědecko-turistických skleníků EDEN pro Karvinsko však...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Očkovací centra v Moravskoslezském kraji chtěla zavírat, teď mají napilno

Ačkoli je v Moravskoslezském kraji početná skupina odpíračů očkování proti covidu a zájem o vakcíny klesl tak, že...

Nejdelší Tatra na světě vozí 24metrové tyče v ostravské huti Liberty

Hutní společnost Liberty Ostrava ve svém areálu představila speciální nákladní vůz značky Tatra určený pro převážení...

Za čtyři bodnutí třináct let vězení. Byla to náhoda, hájí se odsouzený

Krajský soud v Ostravě poslal na třináct let do vězení 43letého Štefana Ištoka, který čtyřikrát bodl muže, jehož...

Ve Stavbě roku bodovaly projekty z Moravskoslezského kraje

V celostátní soutěži Stavba roku 2021 bodovaly projekty z kraje. Z celkového počtu 35 oceněných českých a moravských...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Iluze dostatku. Obchody v Británii zakrývají prázdné regály fotografiemi

Potěmkinovy regály. Tak by se dal v kostce popsat jev, jehož jsou v posledních týdnech svědky zákazníci v britských...

Důchodové novinky: jak si v roce 2022 finančně polepší penzisté

V příštím roce budou všichni penzisté pobírat vyšší státní důchod, než je tomu letos. Důvodem je valorizace. Pro příští...