ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Ostravští zastupitelé preferují prodej Ekovy, zájemci ale nabízí málo

  • 0
Téměř dvě hodiny jednali ostravští zastupitelé o možném prodeji společnosti Ekova, dceřiné firmy Dopravního podniku Ostrava, v níž se opravují a občas i vyrábějí například tramvaje, autobusy a trolejbusy.

„Na zastupitelstvu jsme řešili budoucí směřování společnosti Ekova, od zachování současného stavu přes zpětné zařazení firmy do dopravního podniku až po prodej podniku,“ přiblížil dění na jednání ostravský primátor Tomáš Macura.

Důvodů, proč chce město podnik prodat, je podle něj více. „Jedním z nich je, že společnost dlouhodobě neplní prognózované výsledky, kvůli kterým byla založena. Zastupitelé nakonec rozhodli, že preferovanou variantou je prodej podniku,“ poznamenal primátor. 

Než se tak stalo, musel svést dlouhou slovní výměnu názorů se zástupci jednotlivých zastupitelských klubů.

Diskuse se točila od připomínek k možnému prodeji přes výměnu názorů na manažerskou zdatnost vedení Ekovy v minulosti až po akademické srovnávání marxistické dialektiky s volným obchodem a otázky, které u zastupitelů budily spíše útrpný úšklebek.

Zájemci nabízejí méně, než stanovil znalec

Hlavní debata se soustředila okolo navrhované prodejní ceny podniku. Oba zájemci, kteří postoupili do finálního vyjednávání o prodeji, totiž nabízejí méně, než je cena podniku stanovená znalcem.

„Nabídka od Škody Transportation je na 290 milionů a u Czechoslovak Group je to 216 milionů korun,“ prozradil primátor. Je to výrazně méně než cena, kterou určil znalecký posudek.

„Těch odhadních cen je několik, znalec zpracoval více variant,“ řekl Lukáš Semerák z hnutí Ostravak. „Substanční hodnota podniku je podle znalce 610 milionů korun, cena určená výnosovou metodou, při dvousměnném provozu, je 491 milionů korun. A to je výrazně více, než kolik nabídli oba hlavní zájemci o koupi.“

V tom, že nabídnutá cena je nízká, s opozicí souhlasil i primátor Macura. „Ani já si nedovedu představit, že bych podepsal současnou podobu nabídky vítěze, ale o tom jsou další jednání,“ řekl v průběhu jednání zastupitelstva. „Že se pohybujeme pod úrovní znaleckého posudku – to je těžké. Cenu ale určuje trh, žádný znalec. Navíc si myslím, že se nepohybujeme mimo rozsah toho, co znalec stanovil. Jestliže DPO dostane zelenou k vyjednávání, tak věřím, že cenu vylepší.“

Vyjednáme lepší cenu, věří dopravní podnik

V to, že vyjedná lepší cenu, věří i ředitel dopravního podniku Daniel Morys.

„Co se týče Ekovy, je naším cílem dosáhnout co nejlepších podmínek prodeje, které přesáhnou údaje znaleckého posudku. To klíčové, vyjednat ty nejlepší podmínky, nás teprve čeká,“ řekl.

A ředitel dopravního podniku vylíčil zastupitelům svůj pohled na budoucnost opravárenských podniků. „Situace na trhu je dramatická, i ostatní dopravní podniky budou muset přistoupit k tomu, že si nebudou opravovat své stroje samy. Nové tramvaje si výrobci chrání, nedostaneme se k dokumentaci,“ přiblížil Morys svůj názor na budoucnost Ekovy.

Za vyšší cenu se postavili také komunisté, byť ti veřejně deklarovali, že jsou proti prodeji Ekovy jako takovému. „Prodej ohrozí spolupráci s dopravním podnikem. Získání takové fabriky by investora taky stálo nějaké peníze, i s tím je potřeba počítat při stanovení ceny akcií,“ řekl zastupitel za KSČM Josef Babka.