Ostrava chce do roku 2020 vyřadit všechny naftové autobusy

  19:37aktualizováno  19:37
Dopravní podnik Ostrava se chystá utratit tři miliardy za ekologické vozy, plničky plynu a nabíjecí stanice. Výsledkem bude nízkoemisní doprava bez jediného dieselového autobusu už v roce 2020.

Ostrava využívá zatím čtyři elektrobusy. | foto: ČTK

Naděje dopravců z Karvinska, že by měli šanci znovu zajíždět do centra Ostravy něčím jiným než ekologickými autobusy, se rozplývá jako pára nad hrncem. Krajské město chce totiž v hromadné dopravě razantně omezovat nejen cizí, ale i vlastní dieselové autobusy, které vypouštějí do ovzduší škodlivé oxidy uhlíku.

„Do čtyř let nebudeme mít v provozu ani jediný. Ponecháme si jich pouze asi 50 jako rezervu. Jezdit budou jen v případě výjimečných situací,“ vysvětlil ve čtvrtek šéf Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys, když představoval plány na zavedení nízkoemisní městské hromadné dopravy do konce roku 2020.

Většinu zaplatí Evropská unie

Dopravní podnik počítá s nasazením asi 170 nízkoemisních autobusů poháněných stlačeným zemním plynem (CNG) a několika desítek bezemisních elektrobusů i trolejbusů s baterií, které mohou jezdit i mimo trolejovou síť.

„Bude to stát přes tři miliardy korun, včetně nových tramvají. Počítáme s tím, že získáme evropské dotace, které pokryjí až 85 procent nákladů. Asi miliardu použijeme z vlastních zdrojů, tvoříme si na to rezervu,“ popisuje Daniel Morys.

V současnosti má Dopravní podnik Ostrava 284 autobusů, z toho 105 nových na CNG. Zbytek chce postupně dokoupit a vyměnit.

Elektrobusy má zatím jen čtyři, ale jde o starší typy, které nelze průběžně dobíjet. A to je jejich velká nevýhoda. Na trasu, kterou ujede během směny jeden naftový nebo plynový vůz, musí mít podnik připravené dva elektrobusy. Právě kvůli nutnosti dlouze dobíjet baterii.

„Teď už budeme nakupovat výhradně elektrobusy, které lze průběžně dobíjet i během krátké přestávky na konečné. Právě dokončujeme tendr na první dva takové vozy. Hotové budou příští rok, nasadíme je na linku do Klimkovic. Lázeňské město totiž plánuje vyhlášení bezemisní zóny,“ říká Morys.

Cílem podniku je mít bezemisní dopravní prostředky

Podotkl, že sleduje vývoj technologií a jeho cílem je proměnit firmu, kterou řídí od září, v nejmodernější dopravní podnik v zemi, který bude používat jen ekologické, tedy bezemisní dopravní prostředky.

To ale nepůjde hned. Třeba proto, že elektrobus stojí až 14 milionů korun, což je zhruba dvojnásobek ceny autobusu na naftu či CNG.

„Potrvá delší dobu, než se zvedne poptávka a klesne cena. A potřebujeme i čas na vybudování sítě dobíjecích stanic. Proto počítáme s přechodným obdobím pro nákup autobusů na CNG. Nejsou sice zcela bezemisní, proto také mluvíme o nízkoemisní dopravě v roce 2020, ale podle odborníků jsou rozhodně ekologičtější než vozy spalující naftu,“ vysvětluje Daniel Morys.

Do čtyř let má v Ostravě jezdit asi 70 nových autobusů na CNG pořízených za 400 milionů a 40 nových elektrobusů za 450 milionů. Kromě toho také 10 parciálních trolejbusů za 130 milionů.

„Díky baterii mohou jezdit i bez trolejí. To nám umožní měnit trasy linek tak, aby vyhovovaly aktuálním potřebám cestujících, hlavně v okrajových částech města,“ nastínil Morys.

Nejčtenější

Brucelóza po 60 letech v Česku. Turisté se v Arménii nakazili z mléka

Pacientka Barbora Mludková

Velké překvapení zažili lékaři v Opavě, když po dlouhém pátrání odhalili příčinu potíží mladé ženy. Zjistili, že si z...

Tajemná pohlednice od tety z Ameriky. K příbuzným do Třince putovala 48 let

Pohlednice z USA

Na redakci iDNES.cz se obrátila čtenářka s poněkud kuriózním případem. Její matce přišla od tety z amerického...

Hledač pokladů nalezl na Novojičínsku ostatky německého vojáka

Ilustrační snímek

Na poli u Bílova na Novojičínsku byly nalezeny kosterní ostatky německého vojáka, který padl ve druhé světové válce....

„Ajťák“ z Ostravy se svou chilli omáčkou uspěl i na soutěži v USA

Radovan Fron a jeho chilli omáčky. S příchutí „Rozpálený ananas“ uspěl i v USA.

Tchán pěstuje papričky, manželka s dcerou a jejím přítelem mají na starost logistiku a Radovan Fron, ten vaří. Rodinná...

Opilý řidič nahradil kolo vozíku skateboardem. Tvrdil, že pil francovku

Škoda Felicia měla připojený vozík, na kterém levé kolo „nahrazoval“...

Fantazie a kutilství některých lidí nezná mezí. Přesvědčili se o tom policisté z Opavy, kteří zastavili muže řídícího...

Další z rubriky

Kůrovec je na vzestupu. A bude hůř, varují lesníci v Beskydech

 Zaschlé larvy lýkožrouta smrkového, který decimuje ve velkém také suchem...

Další vlna kůrovcové kalamity se blíží. V nezpracovaném dřevě v lesích se totiž vylíhlo abnormální množství lýkožroutů...

S výběrem správce chaty na Lysé hoře někteří členové KČT nesouhlasí

Bezručovu chatu na vrcholu Lysé hory se po 37 letech podařilo obnovit. (5. září...

Bezručova chata na Lysé hoře bude mít od poloviny letošního roku nového nájemce. Robina Kukuczku z pomocného týmu...

V Beskydech chytají medvěda, ochránci mu chtějí dát sledovací obojek

Muž natočil medvěda v Beskydech. Byl plachý a utíkal

Ochránci přírody se v těchto dnech pokoušejí o odchyt medvěda v oblasti Lysé hory v Beskydech. Chtějí zjistit, jak se...

Maminky přiznávají: Proč mám jen jedno dítě?
Maminky přiznávají: Proč mám jen jedno dítě?

Můžu se zeptat proč? Bylo to Vaše rozhodnutí nebo zdravotní důvody? Případně vyhovuje Vám to? Vyrůstali jste i Vy jako jedinačkové? Jaké to je, nechybí Vám sourozenec?

Najdete na iDNES.cz