„V pátek ráno vytěžíme poslední uhlí na Dole Paskov, odkud následně poputuje do úpravny. Tím těžba na dole prakticky skončí a další práce už budou zaměřeny pouze na demontáž techniky,“ přiblížil tiskový mluvčí společnosti OKD Ivo Čelechovský. „Slavnostní vyvezení posledního vozíku pak je z technických a bezpečnostních důvodů naplánováno až na 7. dubna.“
Pro šachty Staříč a Chlebovice, které Důl Paskov tvoří, se tak uzavře historie psaná od roku 1962, kdy začalo hloubení vtažné a výdušné jámy dolu Staříč a výdušné jámy šachty Chlebovice.
Provoz dolu byl ztrátový
Samotná těžba pak byla v šachtě Staříč zahájena v roce 1971 a plánovaného rozsahu bylo dosaženo až v roce 1986. Rozvoj totiž zbrzdila dvě důlní neštěstí, v roce 1975 a 1976.
Zároveň s těžbou skončí po dlouhých letech provozu také uhelná úpravna v Paskově, která je poslední funkční připomínkou existence šachty, podle které byl pojmenován celý těžební závod.
Kromě důlních neštěstí se obě šachty Dolu Paskov dostávaly do obecného povědomí pouze výjimečně. K zásadní změně ovšem došlo v roce 2013, kdy se důl stal synonymem pro špatnou situaci v celé společnosti OKD. A právě uzavření šachet Dolu Paskov pak bylo často zmiňováno v souvislosti se záchranou celé OKD. Jejich provoz byl totiž podle manažerů společnosti výrazně ztrátový a firma jej musela dotovat. Až čas ovšem ukáže, nakolik se ale bude zbytku společnosti OKD po uzavření Dolu Paskov dařit. Kvalitní koksovatelné paskovské uhlí totiž firma přimíchávala do uhlí vytěženého v jiných částech revíru, aby se lépe prodalo.
Dojíždění by se jim nevyplatilo
Na Dole Paskov pracuje přibližně 1 350 lidí. Zhruba 300 zde zůstane zaměstnáno i po ukončení těžby a bude se podílet na útlumu šachty. Asi 500 lidem vedení nabídlo přechod na jiná pracoviště firmy, ale většina horníků tuto nabídku odmítla. Nejbližší činné šachty jsou v současnosti na Karvinsku, které není z okolí Frýdku-Místku právě nejlépe dostupné.
„Slibují nám sice autobusy a podobně, ale kdo jim to má věřit,“ zdůvodnil své rozhodnutí dvaačtyřicetiletý horník, který si nepřál uvést své jméno. „A kdyby měl člověk každý den dojíždět autem, tak by se to dost prodražilo. Raději si proto zkusím najít práci tady. Jsem vyučený zámečník, snad to nějak půjde.“
„I přes maximální úsilí motivovat zaměstnance z Chlebovic a Staříče, aby využili nabídky a přestoupili do karvinské oblasti, se nám nepodařilo získat dostatek kvalifikovaných lidí z vlastních personálních zdrojů zejména pro práci v rubání a přípravách,“ komentovala situaci pro ČTK personální ředitelka Radka Naňáková.
Společnosti OKD tak v době, kdy končí těžbu v jednom ze svých dolů, budou paradoxně chybět horníci v jiných provozech.