„Zatímco v prvních šesti měsících po spuštění systému nám lidé zaplatili bankovními kartami devět milionů korun, letos v prvním pololetí už téměř 43 milionů. Denní rekord padl jako obvykle v době konání festivalu Colours of Ostrava. V pátek 20. července jsme zaznamenali téměř 29 tisíc plateb. Padl tak loňský rekord, kdy jsme evidovali přes 22 tisíc plateb bankovní kartou za jediný den,“ uvedl generální ředitel ostravského dopravního podniku Daniel Morys.
Systém, který Ostrava zavedla jako druhé evropské město po Londýně, se od běžného placení kartou liší tím, že cestující přiloží v autobuse, tramvaji či trolejbuse svou bezkontaktní platební kartu ke čtečce, navolí si, zda chce platit jen za sebe, nebo i za další lidi či třeba psa, a tím platba končí. Nedostane žádnou papírovou jízdenku ani jiný doklad. Revizor zkontroluje jízdenku přímo přečtením karty.
Zájem o platbu kartou od začátku strmě stoupá a naopak klesá prodej papírových jízdenek. Město je proto už na konci letošního roku zruší.
29. června 2016 |
„Prodej našich papírových jízdenek ukončíme 31. prosince 2019. Jízdenkové automaty nahradíme přístroji, kde si budou lidé moci koupit speciální čipové kreditní karty, které ve vozidlech jen přiloží ke čtečce,“ řekl Morys.
A dodal, že lidé, kterým zůstanou papírové jízdenky i po prvním lednu, je mohou používat až do konce března 2020.
Společnost Koordinátor ODIS, která prostřednictvím smluvních partnerů zajišťuje zúčtování ostravských platebních transakcí v městské hromadné dopravě, chystá rozšíření moderního způsobu placení i mezi další firmy zapojené do integrovaného dopravního systému v kraji.
„Bankovní kartou lze v současnosti platit u řady dopravců, ale zatím jen primitivní formou, kdy si tímto způsobem pouze koupím papírovou jízdenku. Sofistikovanější systém, který používá Ostrava, bychom chtěli od září zkušebně zavést v pěti autobusech ČSAD Havířov,“ říká jednatel KODIS Aleš Stejskal.
Pokud vše dopadne dobře, měli by obdobný systém placení jako ostravský dopravní podnik nabízet postupně všichni autobusoví dopravci v kraji.
„Systém je pro cestujícího výhodný i v tom, že za něj na konci dne spočítá veškeré jízdné, ale strhne mu z účtu pouze cenu celodenní jízdenky: ostravská (pro oblast Ostrava XXL) stojí 80 korun, krajská pak 200 korun,“ dodal Stejskal.
Od 26. dubna je možné zaplatit kartou i ve všech pražských tramvajích:
26. dubna 2019 |