Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Ostravská MHD je bez dieselů, naftové autobusy jsou už jen záložní

  19:41
Symbolickým vypnutím posledního dieselového motoru v pátek Dopravní podnik Ostrava odstavil z běžného provozu naftové autobusy. Sází na pohon plynem, elektřinou a výhledově i vodíkem.

Ve skle ekologického dvoupatrového autobusu se odráží starší typ vozu s naftovým motorem, který v Ostravě dosluhuje. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Zatímco ještě před deseti lety byla jen polovina vozidel Dopravního podniku Ostrava (DPO) ekologická, a to výhradně díky tramvajím a trolejbusům poháněným elektřinou, postupně se situace měnila.

Ostrava začala ve velkém kupovat ekologické autobusy poháněné stlačeným plynem (CNG) a později i elektřinou. A v pátek nastal slibovaný den D. Podnik oznámil, že k tomuto dni odstavuje své poslední dieselové autobusy a už je nebude nasazovat do běžného provozu.

Neznamená to ale, že je nebude používat vůbec. Například při páteční odpolední špičce jich brázdilo město až 35. Mohl si to zjistit každý, kdo sleduje aktuální stav vypravených vozidel na webu dpo.cz. Je tam vidět podíl ekologických a neekologických, tedy naftových vozů.

„V pátek ráno jsme už nevypravili do běžného provozu ani jeden naftový autobus. Ale během dne jsme je využili jako náhradní dopravu za tramvaje na Jihu, kde je teď výluka kvůli modernizaci tramvajové tratě v Pavlovově ulici,“ vysvětlila situaci mluvčí DPO Tereza Šnoblová.

Dopravní podnik vlastní okolo 300 autobusů včetně sedmi minibusů a dvou doubledeckerů. Z toho 63 ještě jezdí na naftu, 225 pohání plyn a deset elektrická energie. 

Naftové autobusy však DPO již nevypravuje do běžného provozu, je tak prvním velkým dopravním podnikem v zemi, který se může chlubit čistě ekologickou flotilou bezemisních či nízkoemisních vozidel.

„K odstavení dieselových motorů nám pomohla i dodávka 24 nových CNG autobusů, které jsme uvedli do provozu v průběhu března. Symbolem tohoto úspěchu je nové logo s přeškrtnutým obrázkem kanystru a nápisem DIESEL. Lidé ho teď mohou vidět přímo na našich vozidlech,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys.

Část svých naftových autobusů sice podnik postupně prodá, ale 33 si jich chce nechat pro použití v mimořádných situacích, třeba v noci nebo při větších výlukách, jako je ta současná v městském obvodě Jih.

Důvody, proč se Ostrava zbavuje naftových autobusů, jsou ekonomické i ekologické. Nafta je totiž dražší než plyn a emise ze spalovacích motorů znečišťují ovzduší. Město se přitom snaží docílit opaku.

„Kvalita ovzduší v Ostravě se dlouhodobě zlepšuje. V loňském roce byly naměřeny nejnižší koncentrace polétavého prachu za celou historii měření,“ uvedl primátor města Tomáš Macura s tím, že na čistotě ovzduší se bezesporu projevuje vedle příznivých povětrnostních podmínek také pozitivní vliv opatření zaváděných městem.

První autobusy na vodíkový pohon v roce 2023

„Patří k nim i ekologizace městské hromadné dopravy, která začala nasazením první velké flotily CNG autobusů v roce 2015 a vrcholí nyní vyřazením posledních naftových autobusů z rutinního provozu,“ zmínil primátor.

Tím podle něj proces ekologizace městské dopravy nekončí. „Další etapou bude pilotní nasazení autobusů na vodíkový pohon, efektivnější provázání městské hromadné dopravy se sdílenými koly a dalšími prostředky alternativní dopravy nebo třeba zavedení služby veřejné dopravy ‚na zavolání‘. Ostravané se mají na co těšit,“ slíbil Macura.

Podle Moryse je ostravská městská hromadná doprava bez dieselu výsledkem několikaleté snahy velkého množství lidí, ale i podpory města a Evropské unie. „Za posledních šest let koupil DPO nové vozy za téměř dvě miliardy korun. Z evropských dotací jsme na to dosud získali 1,5 miliardy,“ zmínil Morys.

Nedávno dopravní podnik uzavřel smlouvu na největší dodávku elektrobusů v zemi – v roce 2022 jich dostane 24.

Kromě toho si objednal dva plynové minibusy a vybírá dodavatele 18 parciálních trolejbusů s vlastní baterií. A už v roce 2023 by měly v Ostravě jezdit první autobusy na vodíkový pohon.

9. října 2020

  • Nejčtenější

Lubomír Volný přišel o Facebook. Sociální síť smazala jeho profil

Poslanec Lubomír Volný přišel o hlavní způsob, jakým komunikoval se svými příznivci. Správci sociální sítě Facebook...

Tajemství Stříbrného jezera, při jeho obnově stoupla hladina o metr a půl

Někdejší hlubinné dolování sádrovce pod dnešním Stříbrným jezerem v Opavě nečekaně zkomplikovalo jeho revitalizaci....

Testy a roušky lze někde zrušit už teď, míní odborníci. Podívejte se kde

V okresech s příznivou epidemickou situací je podle Mezioborové skupiny pro epidemické situace (MeSES) možné ve třídách...

Kdepak vítězství. Firmy opraví za své jen zlomek zvlněné dálnice

Výsledek soudu o zvlněnou dálnici u Ostravy není zdaleka takový úspěch, jak jej státní Ředitelství silnic a dálnic...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový objev ukazuje, že u moravského Štramberka plavali v moři krokodýli

Ve vápencových sedimentech v okolí Štramberka byly objeveny fosilní zuby nových druhohorních plazů. Přesné určení...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

Poslední snímky: Abrhám testoval vozíček, Šafránková se ho snažila rozesmát

Premium Jak dnes žijí Josef Abrhám (81) a Libuše Šafránková (67)? O pohádkovém podzimu života bohužel nemůže být řeč, časopis...

  • Další z rubriky

Na trhu je i přes krizi velký nedostatek pracovníků, podivuje se Bochenek

Ve dvaasedmdesáti letech koupil další firmu od o rok mladšího podnikatele, který už ji nechtěl provozovat kvůli věku....

ŘSD zahájilo přestavbu silnice mezi Bělotínem a Rybím na dálnici D48

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu třinácti kilometrů dálnice D48 mezi Bělotínem a Novým Jičínem. Vznikne...

V nádrži u Nového Jičína se topila žena, byla v kritickém stavu

Záchranáři ve středu dopoledne oživovali 52letou ženu, který se topila ve vodní nádrží Čerťák u Nového Jičína. Ačkoliv...

Trať, která dala lidem z Beskyd práci. Od jejího vzniku uplynulo 150 let

Sto padesát let uplynulo od vyjetí prvních osobních i nákladních vlaků po trati mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....

Dušek: Očkovat se nenechám. Indiáni raději zemřeli, než se nechat zotročit

Jaroslav Dušek promluvil o svém rozhodnutí nenechat se očkovat vakcínou proti covidu-19. Herec, který nedávno oslavil...