Tramvaj versus chodec. Lidé se pletou, že na přechodu mají přednost

  8:38aktualizováno  8:38
Zní to absurdně, přesto se to stává. Každý rok Ostravané dobrovolně vstupují do cesty jedoucím tramvajím. Nemají vypito, ani se nechtějí zabít. Myslí si jen, že mají přednost. Následky bývají fatální. Protože se už roky nedaří počty sražených chodců snížit, objeví se v ostravských tramvajích čtyři stovky varovných letáků.

Dopravnímu podniku Ostrava došla trpělivost s neopatrnými chodci a spouští kampaň. (ilustrační snímek) | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Dobrovolný přestup na jiný druh dopravy? I takto upozorňuje kampaň nazvaná Tramvaj versus chodec na skutečnost, že člověk, jenž skončí pod tramvají, už se sveze jen pohřebním vozem.

Každý rok tramvaj srazí několik nepozorných Ostravanů. Podle odborníků jde přitom o nejsnáze ovlivnitelné nehody. Vůbec se nemusejí dít.

Střety chodců a tramvají

* V roce 2009 tramvaje v Ostravě srazily osmnáct chodců, jeden z nich zemřel. V roce 2010 devět lidí, z nichž dva zaplatili životem, a loni deset chodců, nepřežili tři.

* V drtivé většině srážek je viníkem chodec. Za zmíněné tři roky, kdy došlo celkem k sedmatřiceti srážkám chodců s tramvají, byla vina na straně řidiče tramvaje pouze třikrát.

* Srážky chodců s tramvajemi se opakovaně udály například v Opavské ulici, v ulicích Nádražní a 28. října a také ve Výškovické.

* V ostravských tramvajích bude rozvěšeno 400 letáčků.

"Jakmile se změnila formulace o přednosti chodců na přechodech pro chodce, lidé si ji vysvětlili po svém. Vstupují na přechody, aniž by se rozhlédli," popisuje zkušenosti hlídek ostravských strážníků mluvčí městské policie Vladimíra Zychová.

Ťukanec, nebo smrt

Děje se tak po celém městě. "Třeba u tramvajové zastávky Elektra. Často tam vidím, že když lidé vstupují na přechod pro chodce, zkontrolují si jen nejbližší jízdní pruh a jdou. Často je na tramvajových kolejích překvapí, že na ně zvoní tramvaj. A musejí běžet," líčí Ostravanka Martina Frélichová.

Chodci podle zkušeností strážníků kvůli přesvědčení o absolutní přednosti často vběhnou nejen pod tramvaj, ale i pod přijíždějící auto. "Podle legislativy však nesmí chodec vstupovat na přechod bezprostředně před jedoucí vozidlo," dodává Zychová.

Při střetech s tramvajemi jsou následky nejhorší. "Člověk má šanci padesát na padesát. Buď jde o lehký ťukanec s nijak závažným zraněním, anebo rovnou o nehodu se smrtelnými následky. Nic mezi tím," upozorňuje dopravní policista Martin Šimek.

Letáky varují i v polštině a angličtině

Aby se pravidla dostala lidem pod kůži, uvidí je všude kolem sebe. Na obří kampani se podílí Dopravní podnik, ostravský magistrát, dopravní inspektorát a BESIP. Kromě letáků se v ostravských tramvajích objeví také čtyři druhy samolepek.

Letáky zaplaví úřady ostravských městských obvodů, domovy pro seniory, elektronicky je dostanou i školy. "Protože se Ostrava stává multikulturním místem, je hlavní poselství uvedeno i v angličtině a polštině," informoval technicko-správní náměstek Ostravských komunikací Miloš Novák.

"Dopravní značení na to, že chodec před tramvají přednost nemá, myslí. Na každém přechodu je nápis ‚přednost tramvaj‘, ale lidé toto povědomí nemají," potvrzuje policista Martin Šimek.

Pomáhá "bludiště" se zábradlím

I proto se dnes při vzniku nových přechodů přes tramvajové tratě na místě často objevuje zábradlí. "Vytvoří se pomyslné bludiště, chodec musí zábradlí obejít a nutí jej to znovu se podívat na obě strany," vysvětluje Šimek. Tak dnes přecházejí chodci například nedaleko zastávky Třebovická.

O zřízení jednoho takového bludiště se právě uvažuje v Opavské ulici v Porubě, v místě jedné ze smrtelných nehod. Právě v Opavské ke střetům s tramvajemi dochází opakovaně. Stejně tak v ulicích Nádražní, 28. října či Výškovické.

Ke smrtelným nehodám za poslední tři roky došlo v Martinovské, 17. listopadu, dvakrát v Opavské a dvakrát v Plzeňské ulici.

Mluvčí krajských záchranářů Lukáš Humpl říká, že výjezdy ke srážkám chodců s tramvajemi sice tvoří menší část nehod, ke kterým záchranáři vyrážejí, následky však bývají osudné.

S chodci na přechodech mají špatné zkušenosti i řidiči

"Záleží, jakým mechanismem ke střetu dojde. Pokud souprava o chodce jen zavadí a odhodí jej, bývají zranění lehká," popisuje Humpl. Jiná situace ale nastává při přímém střetu. "Velký vliv hraje hmotnost soupravy. Tyto nehody bývají smrtelné, chodec utrpí zranění neslučitelná se životem," komentuje Humpl a srážky s tramvajemi přirovnává k vlakových nehodám. Jeho slova dokládá i statistika. Všechny tramvajové nehody v Ostravě skončily lehkým zraněním nebo smrtí. Těžce zraněný nebyl ani jeden pacient.

Organizátoři kampaně Tramvaj versus chodec se zaměřují zejména na starší skupiny obyvatel, její součástí jsou proto také besedy v domech seniorů. Ale i ve školách mají žáci a studenti hodiny věnované tomuto tématu.

S "absolutní" předností chodců mají v Ostravě špatné zkušenosti rovněž řidiči. "Když se blížím k přechodu, jezdím krokem. Často se mi stane, že chodec k přechodu přijde a bez rozhlédnutí vstoupí přímo přede mě," popisuje Ostravan Marek Skála.

  • Nejčtenější

Trenér Straka je bez práce. Karviná ho kvůli špatným výsledkům odvolala

Po osmi měsících skončil u fotbalistů Karviné kouč František Straka. Vedení klubu ho odvolalo kvůli špatným výsledkům,...

Sparta hraje v poháru doma s Baníkem, Plzeň hostí Mladou Boleslav

Sparťanští fotbalisté se ve čtvrtfinále domácího poháru utkají doma s Baníkem Ostrava, posledním finalistou soutěže....

Policie obvinila člena ochranky z napadení hokejového fanouška. Muž zemřel

Policie obvinila v souvislosti se smrtí jednačtyřicetiletého hokejového fanouška Havířova dvacetiletého muže, který...

Hasič zemřel při zásahu na střeše areálu u Karviné, zřejmě se propadla

Při likvidaci menšího požáru střechy budovy v průmyslovém areálu v Petrovicích u Karviné zemřel v noci profesionální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ostrava - Karviná 3:0, slezské derby rozhodly standardky, dva góly dal Pokorný

Ostravští fotbalisté po třech zápasech vyhráli a vrátili se do elitní šestky. V jedné z pátečních předehrávek 16. kola...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Spor mezi diecézí a hasiči o ochranu kostelíku v Gutech se přiostřuje

Nemáme důvod měnit námi navrženou protipožární ochranu obnoveného kostelíku v Třinci-Gutech. To uvedla...

VIDEO: Muž mluvil s dítětem v kočárku, kapsář mu metr od hlavy vybral tašku

Policisté zadrželi čtyřiatřicetiletého muže, který okrádal cestující v ostravských tramvajích a autobusech. Cennosti...

Veteránů z druhé světové války ubývá, v Moravskoslezském kraji jich zbývá 39

Tradičního uctění památky válečných veteránů, které se koná 11. listopadu v 11 hodin, se už několik let účastní více...

Ostravské stopy: Kdysi hrály amatérské kapely všude, vzpomíná bubeník Ožana

Píše se zhruba rok 1970 a na venkovské zábavě v Horní Datyni zní Black Sabbath. V místním kulturáku vystupuje amatérská...

Najdete na iDNES.cz