Elektronické dohody o pokutách zavádí ostravský dopravní podnik jako první v republice.
„V praxi to znamená, že revizoři už nebudou zdlouhavě ručně vypisovat pokuty, ale pouze naskenují občanský průkaz nebo pas cestujícího bez platné jízdenky,“ přiblížila nový proces mluvčí DPO Tereza Šnoblová.
„Cestující pak obdrží PIN a číslo dohody, pod kterými si může pokutu najít na webu dopravního podniku a zaplatit ji kartou či převodem. Papírové ‚bločky‘ tak zcela končí,“ dokončila popis novinky.
Úspora času = častější kontroly
K vypisování pokut revizoři budou používat stejný přístroj, který už nyní mají pro kontrolu elektronických jízdenek.
„Využili jsme toho, že jsme hodně starších přístrojů obměňovali a nové už dokážou vypsat i elektronickou pokutu,“ konstatoval generální ředitel DPO Daniel Morys. „Celkově nás novinka přišla na vyšší statisíce korun.“
S vyšším počtem kontrol chtějí v ostravském dopravním podniku mírně změnit i jejich průběh.
Razie v Ostravě proti černým pasažérům a opilcům. Tramvaje opouštěl každý osmý![]() |
Ušetřený čas by měli revizoři, jichž v Ostravě funguje zhruba padesát a stejný je i počet asistentů dopravy, věnovat hlavně kontrolám v době, kdy je to nejvíce potřeba.
„Cestující se budou s našimi zaměstnanci přepravní kontroly setkávat častěji i během večerních a nočních hodin. Z našich průzkumů totiž vyplývá, že právě v těchto dobách se pasažéři cítí v MHD nejméně bezpečně,“ doplnil generální ředitel DPO.
Počet odhalených černých pasažérů se v DPO dlouhodobě zvyšuje. Revizoři loni rozdali téměř 64 tisíc pokut, v roce 2023 jich udělili více než 63 tisíc. Ještě o rok dříve to bylo přes 57 tisíc. Pro srovnání: v roce 2019 bylo ostravské městské dopravě přistiženo 42 638 lidí bez jízdenky.
Jeden člověk sedmdesát pokut za rok
„Rekordman měl za jediný rok přes sedmdesát pokut. Většinu pokut však revizoři udělili takzvaným unikátním cestujícím, tedy osobám přistiženým bez platné jízdenky poprvé. Těch bylo více než deset tisíc,“ přiblížila část statistik Tereza Šnoblová.
Tarifní přirážka v ostravské MHD činí v současnosti 1 500 korun. Při úhradě přímo ve voze se snižuje na tisíc korun. Tuto možnost využívá menšina pokutovaných.
Vedle změn v přepravní kontrole DPO pokračuje v přípravách na jednu z největších oprav posledních let. Týká se Frýdlantských mostů v centru Ostravy, které jsou ve špatném technickém stavu.
Rekonstrukce má zahrnovat nejen mostní konstrukci, ale i přilehlé přestupní uzly včetně podchodu na náměstí Republiky. Podle Daniela Moryse zatím není znám přesný termín zahájení stavby.
„Probíhá hodnocení nabídek, které podalo pět firem. Teprve poté budeme znát přesnější harmonogram,“ uvedl.