Nové soupravy RegioPanter začnou jezdit na trase Ostrava-Suchdol nad Odrou či...

Nové soupravy RegioPanter začnou jezdit na trase Ostrava-Suchdol nad Odrou či Bohumín-Mošnov. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Z Opavy pojedou vlaky až do centra Ostravy, do Krnova bude dlouhá výluka

  • 5
Do železniční dopravy dá Moravskoslezský kraj v příštím roce téměř 880 milionů korun. Nové vlaky sníží provozní náklady a spoje z Opavy budou zajíždět do centra Ostravy. Velké změny pak čekají autobusovou dopravu na Třinecku a Jablunkovsku.

Změny na trase z Bohumína do Mošnova, posílení dopravy mezi Moravskoslezským krajem a Polskem, nové vlakové soupravy, ale i dlouhodobá výluka na trase Opava - Krnov. To jsou nejvýraznější změny na železnici v kraji pro příští rok.

„Dojde k navýšení regionální dopravy, žádné stávající trasy rušit nehodláme,“ předeslal ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah Miroslav Klich a zmínil první z novinek. Trasa rychlíků z Opavy do Ostravy se prodlouží.

„Některé z nich nebudou končit v Ostravě-Svinově jako doposud, ale pojedou až na nádraží Střed. Chceme, aby se lidé dostali přímo do centra města a odlehčili tak městské hromadné dopravě.“

Dvě nové vlakové soupravy RegioPanter začnou od této neděle jezdit mezi Ostravou a Suchdolem nad Odrou a i na trase Bohumín - Mošnov.

„Vyřadí tak dvě staré soupravy a sníží provozní náklady asi o dvanáct milionů korun. Celkově do železniční dopravy hodláme v příštím roce investovat asi 880 milionů korun, což je o něco více než letos,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík a popsal zásadní změny jízdního řádu u linek na Mošnov:

„Některé současné spoje budeme kvůli malému využití vypouštět. Přizpůsobíme se návaznosti na leteckou dopravu, ale hlavně rychleji dopravíme zaměstnance do průmyslové zóny. Na vlaky navážou autobusy, které je vysadí přímo před závody.“

České dráhy obnovily spolupráci se Slezskými Kolejemi

Mezi Českou republikou a Polskem začnou zároveň od neděle 13. prosince jezdit nové regionální vlaky. České dráhy a Koleje Slezské tak po letech obnovily spolupráci.

„Čtyři páry vlaků z Chalupek pojedou přes Bohumín až do Katovic a šest párů vlaků pojede denně mezi Frýdkem-Místkem a polským Těšínem,“ popsal Klich. „Polští cestující mohou své skupinové nebo celodenní jízdenky využívat na území Moravskoslezského kraje. A také naši cestující uplatní své tarify i u vlaků Kolejí Slezských po celém území Slezského vojvodství.“

Ceny celodenních jízdenek ČD v celé republice pak vzrostou zhruba o dvacet korun, lidé si připlatí i za převoz kol, sníží se ale cena jízdenky v 1. třídě. „Jinak zůstanou ceny i tarify bez větších změn,“ podotkl Michal Štěpán z ČD.

Novinky na železnici

  • vybrané rychlíky z Opavy budou zajíždět do centra Ostravy
  • změní se jízdní řády na trasách Bohumín až Mošnov
  • posílí se regionální doprava do Polska a lidé tam budou moci uplatnit své tarifní slevy i jízdenky Českých drah
  • denně vypraví České dráhy v kraji příští rok 28 spěšných a 745 osobních vlaků, které ujedou 6,9 milionu kilometrů
  • kraj investuje do železniční dopravy příští rok skoro 880 milionů korun
  • od března do prosince čeká lidi výluka na železniční trase Opava - Krnov

Zdražovat neplánují ani konkurenční společnosti Leo Express nebo RegioJet. „Žádné úpravy cen nebudou. V regionu pak chceme posílit spoje mezi Ostravou a Košicemi,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Od března do prosince příštího roku budou muset lidé jezdit mezi Opavou a Krnovem náhradními autobusy.

„Čeká nás modernizace trati v tomto úseku, aby soupravy mohly jezdit rychleji. Půjde o podobnou výluku jako nyní na trase Frýdlant až Frenštát,“ popsal Miroslav Klich z ČD.

Velké změny se ale v Moravskoslezském kraji dotknout autobusové dopravy, konkrétně na Třinecku a Jablunkovsku.

„Od 13. prosince bude v této oblasti působit společnost ČSAD Vsetín, která vzešla z výběrového řízení,“ uvedl náměstek Daniel Havlík a doplnil, že smlouva s novým dopravcem je uzavřena na deset let.

„Po tuto dobu bude nová společnost Vsetín ročně zajišťovat provoz na sedmnácti linkách veřejné dopravy. Moravskoslezský kraj bude na tuto službu ročně přispívat 35 milionů korun. Na financování autobusových linek se budou z deseti procent podílet také města a obce regionu.“

Větší množství vlaků pak v této oblasti naváže na zkrácenou trasu autobusů. „Je vypracován nový koncept, kdy během dopoledne a o víkendu bude větší počet autobusů končit před nádražím Návsí. Tady budou navazovat vlaky do Třince, Těšína i Ostravy. Návaznost zajistíme i v opačném směru,“ vysvětlil jednatel společnosti Koordinátor ODIS Aleš Stejskal.