Podle některých jsou nerovnosti na kolejích pastí pro větší a delší vozidla, přičemž bylo jen otázkou, kdy se tam něco závažného stane. Jiní zase poukazují na to, že jde nejspíše o první tamní opravdový problém a chybou spíše bylo to, že tam vjel nadměrný náklad.
Při srážce zemřel jednatřicetiletý strojvedoucí, devatenáct cestujících bylo zraněno. Řidič tahače unikl na poslední chvíli. Škoda se blíží čtyřiceti milionům korun.
„Kdysi tu přejelo pár traktorů, teď běžně kamiony. Byly tam i stopy, jak tam kamiony drhly po asfaltu, bývalo to i slyšet. Říkalo se, že až tam někdo zůstane viset, stane se neštěstí,“ podotkl muž, který bydlí v nedalekém domku. Důkazem těchto slov mají být i rýhy, které jsou viditelné na dřívějších fotografiích z některých mapových aplikací.
Hasiči odstranili z kolejí trosky vlaku, řidiče náklaďáku policie propustila |
Třiatřicetiletý řidič soupravy policii uvedl, že na koleje vjel ještě předtím, než začala blikat výstražná červená světla. Jenže návěs se mu na přejezdovém hrbolu prý zasekl, a než ho hydraulicky přizvedl, závory spadly a přihnal se rychlík.
Starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek řekl, že dosud se tam nestala žádná nehoda. „Místo prošlo asi před třemi roky stavebními úpravami,“ poznamenal.
Zvýšená doprava po úzké silnici směřuje nejčastěji do Farmy Bezdínek na druhé straně přejezdu. Ostatně i tahač s vrtnou soupravou tam směřoval kvůli pilotům pro základy nového zeleninového skladu.
Jednání k úpravám zatím nevedla
Jednatel farmy Jiří Stodůlka poukázal na to, že po přejezdu běžně jezdí i kamiony nebo zemědělská těžká technika.
Když však firma zvažovala dopravu zaměstnanců, narazila na problém, že s překonáním přejezdu by mohly mít potíže například nízkopodlažní autobusy. Jak potvrdil krajský náměstek pro dopravu Radek Podstawka, jednání se uskutečnilo loni na podzim a informaci dostala i Správa železnic. Jak s tím instituce naložila, náměstek netuší.
„Případné úpravy železničního přejezdu by proběhly v souvislosti se zřízením této nové linky. O tom se teprve mělo jednat,“ reagoval mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda s tím, že dosud neměli na přejezd stížnosti. Stejně tak i Drážní úřad.
Úzká sinice v obci Dolní Lutyně přetíná hlavní železniční trať mezi Ostravou a Žilinou.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Jestli přejezd na hlavní trati splňuje zákonné parametry, budou prověřovat policie i Drážní inspekce. „Stavebně technické uspořádání přejezdu bude určitě jednou z částí našeho vyšetřování. Máme zdokumentované stopy na vozovce nad přejezdem a je předmětem šetření, kdy tyto stopy vznikly,“ potvrdil generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Policie se však také bude zabývat tím, jestli souprava s doprovodem dalšího vozidla byla nadměrným nákladem a jako taková mohla na úzkou silnici vůbec vjíždět.
„Budou se stahovat data z vozidla a zjišťovat také, zda dopravce měl potřebná povolení a jestli například zmapoval trasu a zjišťoval případná riziková místa,“ poznamenal krajský vedoucí dopravní policie Petr Štencel.
Vozidlo patřilo společnosti z Olomoucka, která se věnuje i přepravě nadměrných nákladů. Vyjádření jejich zástupců k neštěstí se zatím nepodařilo získat. Zadržený řidič byl policií včera propuštěn, nebyl ani obviněn. Případ se dále šetří jako obecné ohrožení z nedbalosti.