Ostrava je pořád ještě mimo dění v divadelním světě, říká nový šéf Arény

  18:49aktualizováno  18:49
Bývalý šéf Národního domu ve Frýdku-Místku Jakub Tichý začátkem měsíce srpna usedl na místo ředitele Komorní scény Aréna. Vystřídal tak dlouholetou úspěšnou ředitelku Renátu Huserovou. Svou pozici vnímá především z manažerského pohledu, přestože má i umělecké ambice a je znám i jako písničkář nebo amatérský divadelník.

Ředitel Komorní scény Aréna Jakub Tichý. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Na razantní změny není vhodná doba, Aréna je dobře zaběhnutý tým,“ říká nový šéf Komorní scény, který si nejprve na novém místě pořídil nový kávovar. Teď by rád vyprofiloval zdejší divadelní značku a posílil povědomí o skvělém souboru.

Vyhrál jste konkurz na šéfa Komorní scény Aréna. Proč jste se rozhodl do něj vstoupit?
Po sedmi letech v Národním domě ve Frýdku-Místku jsem si říkal, že potřebuji změnu. Podle mého názoru je to příliš dlouhá doba, být na jednom místě, navíc se mi zdá, že skoro vše, co jsem ve Frýdku-Místku mohl udělat, už jsem tam udělal.

Jak dalece jste předtím Komorní scénu poznal?
Komorní scénu Arénu mám rád, ostravskou scénu jsem sledoval a sleduji. V tuto chvíli se jedná o vyprofilované divadlo, které uvádí společensky angažovaná témata, což mě velmi baví. Zaměřuje se na vyprávění příběhů a má své publikum. Poté, co jsem musel pracovat se všemi generačními zákazníky od dětí až po seniory, je to pro mě vítaná změna. Je to pro mě posun vítaným směrem.

Jste znám jako tvůrčí typ, věnujete se písničkářské tvorbě, hrajete amatérské autorské divadlo a najednou se upíšete po sedmi letech opět do pozice takřka byrokratické. Čím to?
Počítám s tím. Zával kreativity mě na tomto místě nečeká, těžko mohu v tuto chvíli mít na svém místě nějakou zvláštní uměleckou ambici, když je tady uměleckým šéfem Ivan Krejčí a dramaturgem Tomáš Vůjtek. Kdo jsem já, abych jim do toho nějak žvanil? Mé vzdělání ale odpovídá manažerským dovednostem, takže se cítím být na správném místě, a věřím, že obě strany jedné mince zdárně skloubím.

Aréna je čtyřnásobným držitelem ocenění Divadlo roku. Lze předpokládat, že se vám bude jednat především o to, abyste udrželi tuto laťku?
Co se týče divadelních cen, dosáhla Aréna za poslední léta v podstatě všeho, čeho se dosáhnout dá. Pro kohokoliv, kdo sem teď přijde, to znamená otázku, co s tím dále. Ocenění ale nejsou jediné kritérium. Myslím, že je tu mnoho oblastí, na kterých se dá ještě pracovat.

Které oblasti máte na mysli?
Jako velmi důležité vnímám budování značky. Chci rozvíjet dál komunitu kolem divadla, zapracovat na marketingu. Mám dojem, že se o Aréně stále dost neví. Lidé, i místní, si ji stále ještě pletou se Starou arénou. Ostrava je pořád ještě do jisté míry stranou dění, aspoň v divadelním světě. Není lehké sem přitáhnout lidi, kteří o divadle referují pro celostátní média. Existuje i námět pro hledání nových příležitostí, projekty, které nás mohou dostat dál. Hovořím ale zatím jen obecně, protože jsem ve své funkci jen pár dnů a stále se rozkoukávám. Nechci představovat bombastické vize, dokud do fungování divadla nemám adekvátní vhled.

Jaké jsou vaše první postřehy?
Vše je dobře nastavené, pracují tu skvělí lidé, je tady výborná dramaturgie. Takřka stoprocentní vyprodanost hlediště, již zmíněné ceny, což pro mě znamená, že nepřicházím jako krizový manažer, ale mohu se soustředit na jiné věci. Myslím, že mou úlohou bude zatím uvádět do pohybu drobné změny, nic zásadního. Pokud chcete slyšet něco konkrétního, už jsem nechal objednat kávovar.

S jakou vizí jste přišel, že jste nejvíce oslovil porotu u konkurzu?
Nejsem ten, který by přišel se svou vizí a řekl, hele, všechno by tady mělo být jinak. Chod divadla je uspokojující. Pokud chcete slyšet, že existuje velký projekt na proměnu Arény, nic takového rozhodně není na pořadu dne.

Běžný provoz je naplánován už z předchozího období za působení Renáty Huserové a zůstane zachován?
Jistě, není třeba nic dodávat ani měnit. Sezona 2018 až 2019 je hotová. Aktuálně bude docházet je k drobným změnám. Soustředím se až na následující sezonu.

Co se od vás očekává?
Moje úloha představuje manažerský post. Jde o to, starat se o komunikaci se zřizovatelem, s městem Ostravou, musíme zajistit předprodej, plánování, základní věci. S dřívější ředitelkou Renátou Huserovou jsme v pravidelném kontaktu, takřka denním. Předávání je plynulé a přátelské. Postupně se scházím s uměleckým šéfem, s dramaturgem.

Věnujete se hudbě i divadlu. Neláká vás vstoupit do Arény také jako umělec?
Nejsem úřednický typ. Ale o uměleckých intervencích do Arény opravdu neuvažuji. Na druhou stranu post ředitele a umělecké aktivity lze skloubit tak, aby se tyto roviny nenarušovaly. Nástup do nějaké funkce pro mě neznamená naprosté ztotožnění se s ní a to, že by už člověk neměl dělat nic jiného. Nebudu omezovat své jiné aktivity, pro mě osobně je blízkost k divadelnímu prostředí rozhodující a zajímavá. V každém případě věřím, že mohu divadlu mnoho přinést. Vedle jiného mám bohaté zkušenosti jako marketér a v minulosti jsem vedl do značné míry srovnatelnou příspěvkovou organizaci. Na konkrétních číslech a projektech lze doložit, že úspěšně.

Nejčtenější

Iglú se šíří Českem, pro řadu bezdomovců jsou lepší než noclehárna

Někteří bezdomovci upřednostňují iglú před pobytem v noclehárně.

Bezdomovecká iglú, která před časem do Česka přivezla dvojice mladých lidí, už překročila hranice Ostravska. Zájem je o...

Zubařka nedostala dotaci od města, přestala proto ošetřovat místní pacienty

zuby, zubař, ilustrace

Když se obyvatelé města Studénka chtěli registrovat k nové zubařce, zastavila je cedule s překvapivým až diskriminačním...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Sparta dala razítko na Šuralův přestup a přiblížila se k angažmá Panáka

Karvinský Filip Panák (vlevo) hlavičkuje před Ondřejem Zahustelem ze Sparty.

Do fotbalové Sparty má blízko Filip Panák z Karviné, o kterého má zájem i Baník Ostrava. Přestup mladého univerzála do...

Ostravské Přednádraží mizí, drážní kolonii a romské ghetto bourají bagry

Ostravské Přednádraží rychle planýrují bourací stroje. (14. ledna 2019)

Tak vypadá definitivní zánik části města. Bagry a další bourací stroje se zakously do vybydlených domů v lokalitě...

Další z rubriky

Kdy OKD skončí, ještě nevíme, tvrdí předseda představenstva Marian Klásek

Předseda představenstva společnosti Prisko Marian Klásek.

Před necelými devíti měsíci převzal stát společnost OKD, která v té době byla v insolvenčním řízení. Zájmy státu,...

Smog a prach dusí Moravskoslezský kraj, meteorologové vyhlásili regulaci

Letecký pohled na šedivým smogem zalitý Třinec a Třinecké železárny.

V neděli v 14 hodin vyhlásili meteorologové regulaci pro aglomeraci Ostravska, Karvinska a Frýdecko-Místecka, již v...

Kam s odpadky? Útlum skládkování do pěti let nutí úřady hledat řešení

Společnost SAKO se stará o komunální odpad v Brně. Ročně spálí 248 tisíc tun...

Otázka, kam se směsným odpadem, zaměstnává radnice napříč Moravskoslezským krajem. Za pět let totiž nebude smět na...

Najdete na iDNES.cz