Deset milionů pro novou loď má na Slezské Hartě zvýšit zájem turistů

  16:08aktualizováno  16:08
Desetimilionovou dotaci na loď poskytne kraj Mikroregionu Slezská Harta. Ten chce v budoucnu těžit právě z lodní dopravy a cestovního ruchu. „Ideální by byl provoz jako na Brněnské přehradě,“ řekl předseda mikroregionu Libor Unverdorben.

Slezská Harta | foto: ArchivMAFRA

Velká vyhlídková loď na elektromotor s kapacitou větší než padesát míst. Takové turistické plavidlo by se na nádrži Slezská Harta na Bruntálsku mohlo objevit už na konci letošního roku. Kraj totiž místnímu mikroregionu schválil dotaci ve výši deseti milionů korun.

„Devět milionů investujeme do lodi, milion je pak určen na provozní náklady na dalších pět let. Vyhlídkové plavby patří v hlavní turistické sezoně mezi nejvyhledávanější aktivity v oblasti přehrady Slezská Harta a přilehlém okolí. Cestovní ruch v této části regionu je mnohdy jedinou alternativou rozvoje drobného podnikání,“ řekl náměstek hejtmana Ivan Strachoň (KSČM).

Santa Maria už kapacitně nestačí

Vedení Mikroregionu Slezská Harta, což je sdružení třinácti přilehlých měst a obcí, usilovalo o příspěvek už dlouho dobu. „Plán pro rozvoj lodní dopravy máme už řadu měsíců . Dotaci rozhodně vítáme. Věříme, že to lidi do regionu přiláká. Takovým ideálem a vzorem je pro nás doprava na Brněnské přehradě, ale zatím se držíme při zemi,“ přiblížil předseda mikroregionu Libor Unverdorben.

Slezská Harta na Bruntálsku.

Slezská Harta na Bruntálsku.

Od roku 2010 se na přehradě plavila loď Santa Maria, která ale kapacitně už nestačila. „Má jen dvanáct míst a to je málo. Od nové lodi si slibujeme, že dokáže přepravit například autobus turistů nebo i školní zájezdy. A plavit se budou moci například cyklisté nebo vozíčkáři. Vedle rybolovu jsou vyhlídkové plavby největším lákadlem pro turisty,“ vysvětlil místopředseda mikroregionu Michal Blažek.

Podle něj jsou pořizovací náklady lodi vyšší, protože musí jezdit na elektromotor. „Přehrada patří do druhého ochranného pásma. Je záložní zásobárnou pitné vody pro přehradu Kružberk a například Bruntál odebírá v malém množství vodu přímo z ní. Jakékoli ropné znečištění a užití spalovacích motorů je proto nepřípustné,“ uvedl mluvčí Povodí Odry Čestmír Vlček.

Mezi Roudnem a Razovou funguje přívoz

Nedávno začal na přehradě fungovat i přívoz mezi dvěma obcemi Roudno a Razová, mezi nimiž před dvaceti lety pendlovaly autobusy. I zde musel mít lehký katamarán elektromotor. „Lodní trasa je dlouhá 1,7 kilometru, zatímco po cestě je vzdálenost mezi obcemi asi 22 kilometrů. V ovládání lodi se budou střídat tři zkušení převozníci, přepravovat budeme i kola nebo kočárky,“ zmínil starosta Razové Ivan Fehérvári s tím, že půlmilionové náklady si rozdělí obce.

Dotace kraje na lodní dopravu je v republice ojedinělá. Provozy lodí i trajektů na přehradách v Česku jsou často v rukou soukromých vlastníků. „Kraj ani město nám nic nepřispívá a utáhnout náklady bývá náročné. Naštěstí lidí, kteří plavby na lodi vyhledávají, přibývá,“ zmínil Martin Balík, provozovatel lodní dopravy na známé vranovské přehradě, která má k dispozici dvě lodě s kapacitou skoro padesáti míst. „Každá z nich stála přibližně 8 milionů korun,“ upřesnil Balík.

Brněnská přehrada, která může být podle Unverdorbena vzorem pro Slezskou Hartu, je naopak dotovaná městem a spadá pod místní Dopravní podnik. „Máme celkem šest lodí. Každá z nich vyšla podnik na 15 milionů korun. Nyní tady ročně převezeme přes 200 tisíc lidí. Náklady na provoz činí zhruba 22 milionů korun za rok, zatímco příjmy jsou kolem 25 milionů korun,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbora Lukšová.

Nejčtenější

Po zavedení QR kódů na popelnicích nosí lidé své odpadky k sousedům

Ilustrační snímek

S plánem snížit náklady na likvidaci odpadů přišla novojičínská radnice. Proto se v uplynulých měsících na všech...

Mrtvému šoférovi kamionu běžela v mobilu hra, nepozorných řidičů přibývá

Razantně přibývá řidičů s mobily, varuje Policie ČR

Moravskoslezská policie upozorňuje na razantní navýšení počtu řidičů, kteří se nevěnují dění na vozovce. Místo toho...

Auto drželo pohromadě jen díky páskám a provazu, řidič měl zákaz

Auto drželo pohromadě jen díky plastovým páskám a lanu.

Zoufalý stav auta, které drželo pohromadě jen díky plastovým stahovacím páskám a lanu, zaujal hlídkující ostravské...

Při nehodě čtyř aut v Orlové jedna žena zemřela, pět lidí je zraněných

Tragická nehoda si vyžádala jednu oběť a pět zraněných.

Jedna žena zemřela a dalších pět lidí se zranilo při ranní nehodě čtyř automobilů v Orlové na Karvinsku. Na...

Všichni psi musejí mít do konce roku čip. Řada lidí z vesnic to odmítá

Ilustrační snímek

Od ledna příštího roku musí mít ze zákona všichni psi v Česku čip. Zatímco ve městech jsou chovatelé připravení a...

Další z rubriky

Přívěsu chybělo kolo. Řidič na něm přesto po dálnici v Ostravě táhl auto

Přívěsu taženém dodávkou chybělo kolo.

Policisty upoutalo před pár dny chybějící kolo přípojného vozidla na dálnici v Ostravě. Cizinec na něm převážel další...

Na dividendách v Moravskoslezském kraji vydělává hlavně Ostrava

Ostravská radnice.

Přes 57 milionů korun získal v roce 2018 na dividendách ostravský magistrát. Mezi městy v Moravskoslezském kraji je ale...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz