Ostravská část dálnice D1 je v provozu už deset let. Jenže na některých místech...

Ostravská část dálnice D1 je v provozu už deset let. Jenže na některých místech zůstává spíše pro ostudu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Sláva, pak rozpaky i zděšení. V Ostravě se už deset let jezdí po dálnici

  • 10
Když se před deseti lety slavnostně otevíral první, sedmnáctikilometrový úsek moravskoslezské dálnice mezi Ostravou a Bohumínem, byla to velká událost. Dnes se o zvlněné dálnici vedou soudní spory a řidiči čekají, kdy zmizí boule a s nimi i cedule omezující rychlost.

Kraj na dálnici marně čekal mnoho let. Tehdejší premiér Miloš Zeman hned dvakrát klepal na základní kámen a chybějící moderní silnice podle mínění politiků i odborníků výrazně brzdila rozvoj celého regionu.

„Jsem rád, že se dálnice postavila, i když jsem u ní zestárnul o dvacet let. Dnes už by ji nikdo nepostavil a současná politická reprezentace by ji jen stěží prosadila,“ konstatoval nyní tehdejší hejtman Evžen Tošenovský.

Dálniční současnost

Dálnice se v regionu postupně do roku 2012 rozšířila na současných zhruba šedesát kilometrů a o dva roky později se napojila na polskou autostrádu A1.

V Polsku stavěli kvalitněji

Podle loňského sčítání hustoty dopravy projede denně ostravskou částí dálnice zhruba 21 tisíc vozidel, směrem na Olomouc se pak četnost průjezdů o několik tisíc vozů zvyšuje.

Jenže po prvotním nadšení postupně přišlo rozpačité vystřízlivění a někdy až všeobecné zděšení. To když se vozovka v části prvně otevíraného úseku začala vlnit. Boule se zvětšují a na několika místech musí řidiči projíždět šedesátikilometrovou rychlostí.

„Dnes je zcela zbytečné hovořit o bezpečnosti dopravy v této části, s bezpečností nemá tato část dálnice nic společného. Pokud je na nepovedeném úseku nutné snížit rychlost na šedesátku, tak nemá význam tuto komunikaci označovat jako dálnici a naprosto ztrácí své opodstatnění strategické dopravní tepny,“ kritizuje Dalimil Frič z Centra bezpečné jízdy Libros.

ŘSD a Eurovia se stále neshodnou

Sám před časem navrhoval, jestli by nebylo lepší, kdyby se souběžně se stávající dálnicí postavila silnice nová. „Všichni nad tím kroutili hlavou. Dodnes si ale za tímto názorem stojím,“ říká v nadsázce.

Současně porovnává ostravskou dálnici s nedalekou v Polsku. „Tam vypadá dálnice jako dálnice. Čím to je? Stavěl to někdo jiný. Někdo, kdo to chtěl postavit poctivě,“ tvrdí.

Před deseti lety...

O vině na tristním stavu se dodnes přou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se stavební firmou Eurovia.

Provizorní opravy začnou brzy

ŘSD poukazuje na použité nekvalitní podloží, zejména na zcela nevhodný druh strusky. Firma se hájí tím, že měla vše schváleno a naopak ŘSD zanedbalo údržbu. To si však podle mluvčího Jana Rýdla za svými argumenty stojí.

„Máme vše zadokumentováno,“ zmínil s dovětkem, že kvůli sporu pokračuje několik soudů, přičemž zatím v těch, co skončily, ŘSD uspělo zcela nebo částečně.

Eurovia je ovšem přesvědčena o opaku. „Naše stanovisko je stále stejné a neměnné. Všechny vady, které jsme v rámci reklamace uznali, jsme obratem opravili. V případech, kde jsme se s investorem neshodli, musí rozhodnout soudy. Každopádně v rámci výstavby jsme vždy postupovali dle zadání a pokynů investora a dle platných technických a technologických norem,“ oponuje mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Udělte známku současnému stavu ostravské části dálnice D1.

celkem hlasů: 476

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 úterý 5. prosince 2017. Anketa je uzavřena.

Nedostatečně
Nedostatečně 437
Dostatečně
Dostatečně 20
Výborně
Výborně 7
Dobře
Dobře 7
Chvalitebně
Chvalitebně 5

Jenže pokud by řidiči měli čekat až na rozhodnutí soudů, nemusela by kritická místa být už průjezdná. ŘSD proto chce nejhorší vady co nejdříve opravit aspoň provizorně a náklady pak účtovat viníkovi.

„Opravy začnou v horizontu několika týdnů, možná dříve. Na jeden úsek už dokončujeme výběrové řízení,“ slíbil mluvčí ŘSD, ale hned upozornil: „Životnost provizorní opravy nepřekročí dva roky. Ale pak chceme provést kompletní rekonstrukci, která bude poměrně náročná, protože bude nezbytné jít až do spodních základních konstrukčních vrstev dálnice.“

Dosavadní prostoje Rýdl vysvětlil tím, že ŘSD musí vždy čekat, až si problémové místo prohlédnou odborníci určení soudy.