Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Sláva, pak rozpaky i zděšení. V Ostravě se už deset let jezdí po dálnici

  8:30
Když se před deseti lety slavnostně otevíral první, sedmnáctikilometrový úsek moravskoslezské dálnice mezi Ostravou a Bohumínem, byla to velká událost. Dnes se o zvlněné dálnici vedou soudní spory a řidiči čekají, kdy zmizí boule a s nimi i cedule omezující rychlost.

Ostravská část dálnice D1 je v provozu už deset let. Jenže na některých místech zůstává spíše pro ostudu. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Kraj na dálnici marně čekal mnoho let. Tehdejší premiér Miloš Zeman hned dvakrát klepal na základní kámen a chybějící moderní silnice podle mínění politiků i odborníků výrazně brzdila rozvoj celého regionu.

„Jsem rád, že se dálnice postavila, i když jsem u ní zestárnul o dvacet let. Dnes už by ji nikdo nepostavil a současná politická reprezentace by ji jen stěží prosadila,“ konstatoval nyní tehdejší hejtman Evžen Tošenovský.

Dálniční současnost

Dálnice se v regionu postupně do roku 2012 rozšířila na současných zhruba šedesát kilometrů a o dva roky později se napojila na polskou autostrádu A1.

V Polsku stavěli kvalitněji

Podle loňského sčítání hustoty dopravy projede denně ostravskou částí dálnice zhruba 21 tisíc vozidel, směrem na Olomouc se pak četnost průjezdů o několik tisíc vozů zvyšuje.

Jenže po prvotním nadšení postupně přišlo rozpačité vystřízlivění a někdy až všeobecné zděšení. To když se vozovka v části prvně otevíraného úseku začala vlnit. Boule se zvětšují a na několika místech musí řidiči projíždět šedesátikilometrovou rychlostí.

„Dnes je zcela zbytečné hovořit o bezpečnosti dopravy v této části, s bezpečností nemá tato část dálnice nic společného. Pokud je na nepovedeném úseku nutné snížit rychlost na šedesátku, tak nemá význam tuto komunikaci označovat jako dálnici a naprosto ztrácí své opodstatnění strategické dopravní tepny,“ kritizuje Dalimil Frič z Centra bezpečné jízdy Libros.

ŘSD a Eurovia se stále neshodnou

Sám před časem navrhoval, jestli by nebylo lepší, kdyby se souběžně se stávající dálnicí postavila silnice nová. „Všichni nad tím kroutili hlavou. Dodnes si ale za tímto názorem stojím,“ říká v nadsázce.

Současně porovnává ostravskou dálnici s nedalekou v Polsku. „Tam vypadá dálnice jako dálnice. Čím to je? Stavěl to někdo jiný. Někdo, kdo to chtěl postavit poctivě,“ tvrdí.

Před deseti lety...

O vině na tristním stavu se dodnes přou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se stavební firmou Eurovia.

Provizorní opravy začnou brzy

ŘSD poukazuje na použité nekvalitní podloží, zejména na zcela nevhodný druh strusky. Firma se hájí tím, že měla vše schváleno a naopak ŘSD zanedbalo údržbu. To si však podle mluvčího Jana Rýdla za svými argumenty stojí.

„Máme vše zadokumentováno,“ zmínil s dovětkem, že kvůli sporu pokračuje několik soudů, přičemž zatím v těch, co skončily, ŘSD uspělo zcela nebo částečně.

Eurovia je ovšem přesvědčena o opaku. „Naše stanovisko je stále stejné a neměnné. Všechny vady, které jsme v rámci reklamace uznali, jsme obratem opravili. V případech, kde jsme se s investorem neshodli, musí rozhodnout soudy. Každopádně v rámci výstavby jsme vždy postupovali dle zadání a pokynů investora a dle platných technických a technologických norem,“ oponuje mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Udělte známku současnému stavu ostravské části dálnice D1.

celkem hlasů: 476

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 úterý 5. prosince 2017. Anketa je uzavřena.

Nedostatečně 437
Dostatečně 20
Výborně 7
Dobře 7
Chvalitebně 5

Jenže pokud by řidiči měli čekat až na rozhodnutí soudů, nemusela by kritická místa být už průjezdná. ŘSD proto chce nejhorší vady co nejdříve opravit aspoň provizorně a náklady pak účtovat viníkovi.

„Opravy začnou v horizontu několika týdnů, možná dříve. Na jeden úsek už dokončujeme výběrové řízení,“ slíbil mluvčí ŘSD, ale hned upozornil: „Životnost provizorní opravy nepřekročí dva roky. Ale pak chceme provést kompletní rekonstrukci, která bude poměrně náročná, protože bude nezbytné jít až do spodních základních konstrukčních vrstev dálnice.“

Dosavadní prostoje Rýdl vysvětlil tím, že ŘSD musí vždy čekat, až si problémové místo prohlédnou odborníci určení soudy.

Autor:
  • Nejčtenější

Lubomír Volný přišel o Facebook. Sociální síť smazala jeho profil

Poslanec Lubomír Volný přišel o hlavní způsob, jakým komunikoval se svými příznivci. Správci sociální sítě Facebook...

Tajemství Stříbrného jezera, při jeho obnově stoupla hladina o metr a půl

Někdejší hlubinné dolování sádrovce pod dnešním Stříbrným jezerem v Opavě nečekaně zkomplikovalo jeho revitalizaci....

Testy a roušky lze někde zrušit už teď, míní odborníci. Podívejte se kde

V okresech s příznivou epidemickou situací je podle Mezioborové skupiny pro epidemické situace (MeSES) možné ve třídách...

Kdepak vítězství. Firmy opraví za své jen zlomek zvlněné dálnice

Výsledek soudu o zvlněnou dálnici u Ostravy není zdaleka takový úspěch, jak jej státní Ředitelství silnic a dálnic...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový objev ukazuje, že u moravského Štramberka plavali v moři krokodýli

Ve vápencových sedimentech v okolí Štramberka byly objeveny fosilní zuby nových druhohorních plazů. Přesné určení...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

Poslední snímky: Abrhám testoval vozíček, Šafránková se ho snažila rozesmát

Premium Jak dnes žijí Josef Abrhám (81) a Libuše Šafránková (67)? O pohádkovém podzimu života bohužel nemůže být řeč, časopis...

  • Další z rubriky

Festival Dream Factory chystá open air představení, začne Husa na provázku

Tradiční divadelní festival Dream Factory, který patří od roku 2009 ke koloritu kulturní Ostravy a loni v době pandemie...

Na trhu je i přes krizi velký nedostatek pracovníků, podivuje se Bochenek

Ve dvaasedmdesáti letech koupil další firmu od o rok mladšího podnikatele, který už ji nechtěl provozovat kvůli věku....

Na D56 u Paskova se srazila dvě auta, dálnice byla dvě hodiny uzavřena

Na dálnici D56 u Paskova na Frýdecko-Místecku se dnes po deváté hodině ranní srazila dvě osobní auta.

Trať, která dala lidem z Beskyd práci. Od jejího vzniku uplynulo 150 let

Sto padesát let uplynulo od vyjetí prvních osobních i nákladních vlaků po trati mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a...

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....