Nové semafory na vybraných křižovatkách jsou, Opava dílo od zhotovitele ale nepřevzala.
„Veřejná zakázka s názvem Opava – telematika měla být dokončena v červnu loňského roku. K dnešnímu dni můžeme konstatovat, že zhotovitel, s výhradou drobnějších vad, dodal a instaloval technologickou část a provedl související stavební práce. Součástí zakázky je však kromě dodání a instalace zařízení i jejich perfektní zapojení do systému řízení dopravy ve městě,“ řekl mluvčí opavské radnice Roman Konečný.
Zmínil sběr dopravních dat, jejich vyhodnocování a zlepšování plynulosti dopravy v reakci na ně či dodání dopravních řešení, tedy jakéhosi plánu, jak mají semafory fungovat, aby byla doprava bez problémů. „V názoru na splnění druhé, potažmo třetí části veřejné zakázky, které by se daly označit za sofistikované, se Opava se zhotovitelem bohužel již měsíce rozchází,“ doplnil.
Ze zašlého opavského nádraží je skvostná budova, nově v ní sídlí i policie |
To vyvolává neklid mezi opozičními zastupiteli. Podle těch není zhotovitel AŽD Praha schopen zakázku dokončit, protože nedisponuje potřebnou technologií. „Veškerá infrastruktura, křižovatky a semafory v Opavě jsou založeny na technologii Cross Zlín, a tam je potřeba použít řadiče a software od nich. Ale AŽD nemá smlouvu ohledně servisování a dohledu nad softwarem,“ zmínil zastupitel Dominik Janků (ODS).
Generální ředitel společnosti AŽD Praha Zdeněk Chrdle uvedl, že firma s Opavou o předání díla jedná a věří v dohodu. „U díla obdobné velikosti může v průběhu realizace docházet k situacím, jež je potřeba řešit ve spolupráci s technickým dopravním odborem zadavatele. Nejedná se však o vady, nedodělky či situace, které lze označit za zásadní či systémové nebo způsobující nefunkčnost systému,“ sdělil.
„Jsme připraveni jít k soudu“
Zároveň se ohradil proti informacím o neschopnosti dokončit zakázku kvůli jiné technologii: „Společnost AŽD řádně uspěla ve výběrovém řízení na modernizaci křižovatek v Opavě. Pokládáme si tedy otázku, jak jsme mohli v soutěži uspět, jak jsme mohli být vybráni a jak byla tedy zakázka vyhodnocována?“
Dodal, že AŽD na zakázce spolupracuje se společností Yunex Traffic, dříve Siemens, jež je špičkovým výrobcem technologií pro dopravní telematiku. „Tyto systémy jsou ve spolupráci se společností AŽD instalovány a provozovány ve městech, jako je Praha, Brno a další.“
Nejrizikovější křižovatky z celého kraje má Opava, město řeší jejich budoucnost |
Kvůli prodlení se ale začíná řešit i možná ztráta dotace. Celkové náklady na projekt činí 34,5 milionu, dotace 29,3 milionu. „Zda bude Opava povinna vrátit poskytnutou dotaci či její část, zatím nechceme předjímat,“ řekl mluvčí Konečný s tím, že město vyjednalo s poskytovatelem dotace posunutí lhůty pro uskutečnění zakázky na letošní květen.
„Jsme připraveni jít k soudu,“ sdělil na jednání zastupitelstva primátor Tomáš Navrátil (ANO), co by následovalo v nejzazším případě.
Opava z finančního zůstatku z loňska vyčlenila na telematiku dva miliony jako rezervu pro případnou vratku nevyčerpané dotace. Zhotoviteli účtuje i penále. To podle Navrátila dosáhlo 25 milionů korun.