V případě Ostravy se oslovení odborníci shodnou alespoň na jednom – zkušební jízdy jsou ve zdejším hustém provozu o mnoho složitější. „Nelze srovnávat Ostravu s Frýdkem-Místkem nebo s Karvinou, zdejší provoz je podstatně složitější,“ myslí si Antonín Měsíc, vedoucí oddělení provozu autoškol a evidence řidičů ostravského magistrátu. „Ostrava se v takovém případě dá srovnávat pouze s Prahou, Brnem nebo Plzní. A co se vlastních výsledků žáků při jízdách týče, příčiny je potřeba hledat hlavně u jednotlivých autoškol, nakolik umí své žáky na zkoušky připravit.“
Celorepublikový průměr úspěšnosti při první zkušební jízdě dosahuje podle statistik ministerstva dopravy 66 procent. Tomuto číslu se z velkých měst kraje přiblížila pouze Karviná s 69 procenty. Naopak stejně velký Frýdek-Místek skončil v tabulce jen těsně za Ostravou, kdy při první jízdě zde uspěje pouze 37 žáků ze sta.
„Nevím, jak to vysvětlit, nic mne nenapadá,“ odpovídá jeden z frýdecko-místeckých zkušebních komisařů na dotaz, jak se mohou dvě města s podobným dopravním zatížením tak výrazně lišit.
Snaha ušetřit se u zkoušek projeví
„Je to především o komunikaci mezi autoškolami a zkušebními komisaři, je to o jejich přístupu – a koneckonců také o tom, nakolik jsou autoškoly schopny své žáky na zkoušky připravit,“ říká pod slibem anonymity majitel jedné frýdecko-místecké autoškoly.
Podle jeho kolegy, jenž si také nepřál být jmenován, jde i o peníze. „Hodně autoškol se žákům podbízí, především cenou, a tak se snaží co nejvíce ušetřit na výuce. A to se pak při zkouškách prostě projeví,“ tvrdí.
Podle informací MF DNES není výjimkou ani snižování počtu povinných hodin jízd. Autoškoly tím mohou ušetřit náklady na pohonné hmoty a podobně.
„Máme od žáků signály, že se to děje. Že je instruktor nechá odjet třeba na čerpací stanici. Tam jim řekne, že jezdí dobře a mohou jít dříve ke zkouškám, takže neodjezdí oněch povinných 28 hodin, ale méně. To se však od těch žáků dovídáme jen tak bokem, nemůžeme na nikoho ukázat prstem,“ popsal redakci jeden ze způsobů, jak se autoškoly snaží ušetřit, znalec prostředí.
Úspěšnost při první zkoušceměsto úspěšnost (%) Ostrava 35 Frýdek-Místek 39 Bruntál 42 Havířov 50 Nový Jičín 51 Opava 52 Karviná 69 Česká republika 66 zdroj: ministerstvo dopravy |
Jeho slova potvrzuje také Pavel Greiner, předseda Asociace zkušebních komisařů autoškol. „Ten rozdíl nemusí být dán jen přísnými komisaři, ale i nabídkou autoškol, které jsou cenově stále níže, a tím trpí i kvalita,“ myslí si.
Mezi repetenty, kteří museli jízdy nebo teoretickou zkoušku opakovat, jsou i rekordmani. „Jeden z žadatelů prošel v teoretické části napočtvrté, stejné to bylo i u praktických jízd,“ popsala Šárka Swiderová, tisková mluvčí karvinského magistrátu.
„Rekordmanem je uchazeč, který se snažil testy absolvovat osmkrát a k praktickým jízdám se nedostal, protože nedodržel zákonný termín šesti měsíců,“ doplnila Jana Končítková z bohumínské radnice.