Ona

Diskuse k článku

Nemůžete po ránu vstát kvůli bolesti chodidel?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

T74o60m86á72š 85M40r84á61z

7. 3. 2015

Nechci vypadat jako kverulant, ale hlavní důvod plantární fasciitidy je nadměrná pronace chodidla. Vše ostatní jsou jen další rizikové faktory. Problém PF je  v momentu impaktu nohy s podložkou dochází k velkému propadu mediální klenby a následnému nadměrnému přetažení šlachy z důvodu valgozity paty (pata přetáčí fascii a táhne od prsrů) a přednoží!!! Zkrácení plantární fascie si dovedu představit u vysokého nártu nebo u supinátora, ale myslím si že nebudou mít problém s plantární fascií, alespoň u mne v ordinaci se moc nevyskytují.

Vámi navrhovaná terapie vede pouze do ambulance ortopeda, protahovat něco, co je již tak natažené až, až...??? Co budete dělat s běžcem, který má bolesti PF z důvodu mediálního kolapsu kolen, který je díky dysfunkci zevních rotátorů kyčle? Tento člověk se podle Vaší terapie uprotuhuje k smrti a problém PF bude stále a stále. Lepší varianta je korekce osy chodidla, osy celé dolní končetiny a uvolnění úponu, funkční trénink v opoře.

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

J57a21n 83K73a24l26u53s

10. 3. 2015

Děkuji za příspěvek Tomáši, předem chci zdůraznit že si za uvedeným postupempevně stojím, protože pomohl mě a lidem v mém okolí od bolesti PF. Nikdo komujsem tento postup doporučil neměl žádné další problémy s bolestí PF. UrčitěVámi souhlasím a máte naprostou pravdu, že je třeba odstranit příčinu a ne jennásledek. Dáte mi však za pravdu, že najít příčinu například Vámi zmiňovanou"dysfunkci zevních rotátorů kyčle" asi jen těžko stanovím přeswebovou diskusi nebo email. K tomu jepotřeba osobní konzultace. Proto mým cílem nebylo hledat příčinu, ale pomoci kodstranění bolesti v PF.

Důležitou podmínkou v mém postupu je testpopsaný v textu, kdy sedíme v kleče s prsty chodidel na podlaze a patapostižené nohy výrazně vychyluje do vnější strany. To nám dává jasný důkaz otom že PF je výrazně přetížena, zkrácena a je třeba ji šetrným způsobem vrátitdo původní délky. Pokud by tento test ukázal že PF není zkrácena je možné, žeza bolestí paty je něco jiného. Například to může být i chybná diagnostika.  Chodidlo má velice složitou stavbu.

Nemyslím si že můj postup by někomu ublížilnebo vedla do "ambulance ortopeda". Jedná se o velmi jemnou technikua její účinek by měl být patrný po 10-14 dnech a pokud by nefungovalaurčitě  nikomu neublíží. Nemám výhradyproti Vámi navrhované "korekci osy chodidla, osy celé dolní končetinya uvolnění úponu, funkční trénink v opoře". To je však náprava příčiny nedůsledku, kterému jsem se v mém článku věnoval.

Dále přikladám zahraniční články věnujícíse PF a její léčbě, které zmiňují protahování PF jako metodu léčby. 

https://www.painscience.com/tutorials/plantar-fasciitis.php

http://salud.uncomo.com/articulo/ejercicios-para-la-fascitis-plantar-25916.html

Jako poslední bych chtěl definovat slovo "Kverulant",což je notorický stěžovatel. Pokud jste volil toto slovo, tak to tedy asinení poprvé, kdy arogantní a útočnou formou přispíváte do diskuze...

Honza

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

T68o64m78á48š 56M96r27á91z

18. 3. 2015

Děkuji za odpověď, 

Kverulanta neberte osobně chtěl jsem odlehčit téma (viz D Járy Cimrmana), jsem rád, že si za svým článkem stojíte, ale šel jste s kůží na trh a já jen diskutuji.

Mohu se zeptat, jaká je příčina zkrácené PF? Co povede ke zkratu PF a přetížení jejího úponu na patní kosti. Pakliže budeme uvažovat o PF u overpronace (z jakéhokoliv důvodu plochonoží, mediální kolaps, strukturální změna), bude váš test pozitivní z důvodu nastavení nohy do windlass manévru, který bude napínat PF a tahat za zmožený úpon, ale pata se nikam vychylovat nebude. Následně selhává Vaše protahování, zafunguje pevný tejp, který odlehčí PF a zastavení nadměrné pronace. Jak jsem již psal PF je v této situaci přetažená a tím, že ji protáhnete v posteli, jen nebudete mít startovací bolesti. Stejně zafunguje speciální ortéza, nebo ponožka, která drží PF ve windlassu přes noc a ráno bolesti nejsou. 

Proč reaguji příkře? Protože Váš článek funguje stejně, jako když popíšu cukrovku a jako doporučení dám vynechání kostkového cukru. Kdyby jste alepsoň doporučil vyšetření od specialisty a Váš postup, jako doplněk ale vy už na začátku slibujete selfdiagnostiku a cílenou léčbu. Mohu Vás ujistit po 10 letech praxe to tak nefunguje. Dovedu si představit situaci (artritida, neurologie, změna kolagenu,...), kdy je přetížení obrovské a během Vašeho testu PF praskne, takový čtenář Vám poděkuje.

Tomáš

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

K96a77t30e66ř79i20n76a 89H90o24n49o80v60á

19. 3. 2015

Musím se zastat pana Tomáše, rozhodně jeho příspěvek nevnímám jako arogantní a útočný. Vnáší jen jistou polemiku k Vašemu názoru. Pracuji jako fyzioterapeut a Váš článek beru jako impuls k tomu, zkusit něco nového v terapii. Ne každý pacient si totiž může dovolit speciální ortézu na noc, která má účinek bránící retrakci přetížené fascie a výrazně snižuje ranní, startovací, bolesti(což ve svém příspěvku zmiňuje i pan Tomáš). Stejně tak stojím za názorem, že vždy je nutná komplexní léčba. Ten hlavní - spoušťový - problém totiž často není tam, kde je bolest. Spíše tomu bývá naopak. V tom se liší léčba kauzální od léčby symptomatické (tj léčím spouštěč potíží - kauzalita, oproti léčím příznak - symptomatika).  P.S. A nemusí tomu tak být jen na severním pólu (reakce na ty cimrmany.. :)

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

E78r80i55k 96S47e56d44l21á87č97e37k

7. 3. 2015

Zdravím, 

Také se mi nedávno objevil problém s bolesti chodidla, nicméně bolest chodidla se objevuje až třeba po pár kilometrech, ne na začátku běhu a pata mě nijak zvlášt nebolí, bolest cítím uprostřed chodidla spíše na vnější straně a pociťuji ji nejvíc při odrazu. Když si tu nohu protahuju, jakdeby prsty nahoru, tak bolest nijak zvlášt necítím, ani když si nohu nějak mačkám, jen cítím jak ta šlacha je napnutá pří tom napínání nohy. Zajímalo by mě jestli také može jít u tu Plantar Fascia nebo je to jiný problém, teď mám v plánu zajít k ortopedovi, ale obávám se, že ten mi k tomu víc moc neřekne a sportovního fyzioterapeuta v okolí nemáme.

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

J26a72n 14K31a49l81u79s

10. 3. 2015

Ahoj Eriku, pokud nemáš bolesti na spodu chodidla u paty při prvních ranní krocích pak to s největší pravděpodobností PF nebude. Měl by jsi navštívit lékaře nebo ortopeda, protože je nemožné takhle na dálku stanovovat správnou diagnózu. Nic o tobě nevím...

Za sebe můžu říct, že jsem měl jednou podobný problém a byl to menší zánět který se mi postupem času ztratil. U měl byl pravděpodobně způsobený silně opotřebovanou běžeckou obuví na vnější straně. Vyměnil jsem ji a bolest postupně ustala.

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít
Reklama

6. 3. 2015

ahoj,

mám tento problém, ale mám dotaz,

ranní bolest cca po 3 dnech odezní, ale po dalším běhu se vrátí.

Moje dotazy:

unavená/natažená šlacha se po těch 3 dnech plně zahojí a pak si jí zase při běhu (špatnou technikou, nebo čím) poraním?

a nebo je ta šlacha stále unavená/natažená a čas rehabilitace bych měl prodloužit např. na + 10 dní?

pro info, běhám v mininus asi rok a problém mám až teď a rozhodně jsem kilometáž nebo způsob trenínku nezměnil/nezvyšil, 

jedině, mě napadlo, že jsem měl teďka pauzu pár týdnů a když jsem znovu začal, tak se možná "podělalo" 

díky za jakýkoli příspěvek,

tomáš

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M57i67c89h93a65l 73Z15o51u79b30e92k

6. 3. 2015

Vzhledem k tomu, že to řeším taky, odpovím dle vlastních zkušeností.  Nejsem si jist, jestli se šlacha do 3 dnů uzdraví. Já jsem neběhal 16 dnů a nemůžu říct, že by se mě šlacha uzdravila.  Fyzioterapeutka mi řekla, že když ohnu prsty směrem k holeni, tak si můžu nahmátnout fascii na spodku chodidla. Když je tvrdá a napnutá jako drát, je to namožený. Když je měkká a flexibilní, je to O.k.  Já se s tím trápil a trápím už dlouho a vyzkoušel jsem kde-co. Pomáhá vše co je popsáno v tohle článku, pomáhá ledování, pomáhá masírování, pomáhají i homeopatika--mám třeba Arnica Montana, Hekla lava, symphytum officinale atd.  To všechno jsem zkusil.  Co mě ale pomohlo opravdu nejvíc, tak vložky do bot. Ne z Lidlu :-) , ale Formthotics, které se tvarují přímo na míru dle nohy.  Rozhodně mi jak sportovní lékař, tak fyzioterapeutka i doktorka na fyziu nedoporučili minimalistické boty!!!  Ty vložky podporují klenbu nohy a tím chrání fascii před přetížením. K tomu mám homeopatickou Arnicu + masáže a ledování. Na delší běhy dávám tejpy. Ty pomáhají až neuvěřitelně dobře!!

Druhá věc je, jestli máš třeba i ostruhu na patě.  Tam je to samozřejmě v návaznosti na tu plantární fascii, ale neznamená to nutně, že když tě bolí pata, máš zánět PF. Já třeba myslel, že na pravé noze, kde mě bolela pata, mám dysbalanci a zánět PF a jak jsem byl udivenej, když mi doktorka i fyzioterapeutka řekla, že pravá noha je O.k, ale na levé mám zánět PF !! ......  ono by se o tom dalo asi mluvit donekonečna. Pokud máš nejistotu a chceš se posunout dál, zajdi za sportovním lékařem. Nech si udělat RTG pat, abys zjistil, jestli na patě něco nemáš--výrůstek, ostruhu atd. A takto se zase posuneš dál a můžeš řešit další věci....např. došlap, stavbu nohy (propadlou klenbu) atd., vložky do bot, úpravu běžeckého stilu atd., atd.

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

J58a74n 45K92a88l82u32s

10. 3. 2015

Ahoj Tomáši, plně souhlasím s Michalem Zoubkem. Pokud si přečteš dobře můj článek tak 3 dny určitě nestačí. V článku píši "Cvičení je nutné provádět každé ráno před vstáním z postele a pokaždé během dne, kdy je potřeba, a to po dobu více než dvou až tří týdnů."

Po tuto dobu také nepočítej, že by jsi měl jít běhat. Zpravidla když už 2 týdny bolest ráno necítíš, stále protahuješ PF tak můžeš jít zkusit jít běhat na cca 10-15min lehce. Nejdůležitější je najít a odstranit příčinu PF a pak pomalu znovu začít běhat. Přeju hodně štěstí a pokud nebude dařit naštiv ortopeda.

Honza

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

3. 3. 2015

!!Omlouvám se za nedorozumění.  Ano, sedem na plných chodidlech jsem myslel dřep na plných chodidlech. V mé odeslané verzi jsem fotky testů také přiložil, ale bohužel  se po cestě vytratily. Článek se neodesílá jako klasický dokument... !! Děkuji jak za kladné tak i záporné reakce. Honza

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M61i79c48h40a70l 72Z32o97u46b34e80k

3. 3. 2015

Není tím míněn klasický dřep, ale s patami na zemi???

Jinak článek velice dobrý. R^R^R^

0 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

J58u27r80č63a 21S20t72a12n63i89s53l45a64v

3. 3. 2015

Chybí mi nějaké foto jak provádět testy. Sed vkleče na patách si dovedu představit ale není mi úplně jasný sed na plných chodidlech, má to snad být dřep na plná chodidla?

1 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít

M31a91r74t87i64n 91J44i85n66d15ř91i32š57e60k

3. 3. 2015

Také to tak chápu, ale obrázek by byl určitě vhodný.

2 0
 
Facebook Twitter Google Plus Zavřít
Více už toho není