Se rtěnkou, která nedrží na svém místě, se v posledních dnech vyfotily třeba modelky Georgia May Jaggerová, Chloe Simsová a Cara Delevingne, zpěvačka Rita Ora nebo známá vizážistka Samantha Chapmanová. Spolu s britským nadačním fondem Jo’s Cervical Cancer Trust tak celebrity odstartovaly kampaň, která má oslovit zejména mladé ženy.
Klíčové slovo, podle kterého fotky na Instagramu či Twitteru najdete, zní tentokrát #SmearForSmear. Jde o slovní hříčku: anglické slovo „smear“ totiž může znamenat jak „rozmazat“ (třeba make-up), tak „stěr“. A právě stěr z děložního hrdla je součástí takzvaného Pap testu, bezbolestného vyšetření, které může rakovinu děložního čípku včas podchytit.
Jo’s Cervical Cancer Trust uvádí, že 80 % žen se někdy nakazí sexuálně přenosným papilomavirem, známějším jako HPV. „U většiny z nich infekce sama odezní, ale u malého procenta žen může zůstat v těle celé roky a vést k rozvoji rakoviny cervixu (děložního čípku),“ píše se na jejích stránkách. „Ale dá se jí předejít, proto choďte na pravidelná gynekologická vyšetření,“ apeluje.
Kampaň rozjela nadace v době, kdy probíhá Evropský týden prevence rakoviny děložního čípku, a doufá v podobný úspěch, jaký měla třeba loňská Ice Bucket Challenge. I SmearForSmear ostatně využívá obrovského vlivu sociálních sítí a toho, že se jí může zúčastnit úplně každý.