Nová kampaň značky Ria reaguje na průzkum, že 44 procent žen nedokáže na medicínské ilustraci najít vagínu a celých 60 procent netuší, kde má vulvu. „To potvrzuje i má více než dvanáctiletá zkušenost s vedením kurzu Orgasmická žena, kde se ženy dovídají, jak se u nich liší anatomie vzrušení a anatomie rozmnožování,“ uvádí Poupětová, že jde opravdu o velké rozdíly.
Znalosti vlastní anatomie genitálu jsou podle ní základ pro sebepřijetí žen. „Je ale třeba dostat tyto znalosti i k mužům, od nichž ženy potřebují podporu. A to bez změny obsahu výuky už na základních školách udělat nepůjde,“ myslí si sexkoučka.
Sexuoložka Laura Janáčková míní, že reklama je zřejmě cílena na mladé dívky. Sliby vagině by měly být - s výjimkou té o tamponech - podle ní správně adresovány vulvě. „Vagina je trubice a slibovat jí, že se nebudu stydět na ni podívat nebo ji porovnávat s pornoherečkami je skoro nadlidský úkol,“ myslí si Janáčková. „Pominu - li chyby v terminologii, ani celkové vyznění reklamy mě příliš nenadchlo. Mladé dívky se na rozdíl od chlapců nemají tendenci porovnávat a nepřeměřují se a obecně ve většině ani nemají důvod pochybovat o jejím vzhledu. Není důvod ji ani porovnávat s pornoherečkami,“ tvrdí Janáčková a dodává, že dívky se možná spíše v tomto smyslu zajímají o úpravu ochlupení jako o módní záležitost.
Sexkoučka Poupětová na rozdíl od sexuoložky reklamu vítá. V souvislosti se zavádění tampónů mají podle ní ženy příležitost trochu měnit i přístup ke svým genitáliím. A na to zmíněná reklama sází.
„Namísto stydlivého předstírání, že tam dole vlastně není nic důležitého a že není potřeba k tomu mít nějaký vztah, mohou začít své genitálie trochu více oceňovat. Díky tomu se mohou zbavovat i určitého druhu studu, který je s touto částí těla spojený,“ říká Gaia Poupětová. Paradoxem této reklamy apelující na sebepřijetí vlastních genitálií je, že pravděpodobně časem upustíte i od používání tampónů.
Dokázali byste na medicínském obrázku přesně označit vulvu?
Právě sebepřijetí a rozvoj citlivosti těla učí sexkoučka na svých bodyworkshopech. „Většina žen tam poprvé zažije moment, kdy jsou jejich genitálie bez jakéhokoli sexuálně-výkonnostního kontextu upřímně oceněné a přijaté skupinou dalších žen,“ popisuje Poupětová s tím, že nejzdravější by podle ní bylo, kdybychom podobnou osvětu všechny absolvovaly už v období puberty.
„Taková věc dokáže hodně změnit sebevědomí ženy, její pohled na sebe samotnou i její komunikaci s partnerem. Díky tomu všemu si pak pochopitelně mnohem víc užívá sex,“ vysvětluje, zatímco sexuoložce Lauře Janáčkové se reklama - s výjimkou správné informace o tamponech - zdá pro pubertální dívky spíše sugestivní v negativním slova smyslu. „Jen pro představu si reklamu převeďte do světa mužů. Po shlédnutí by každý kluk musel být v depresi, pochybovat zda má hezký penis, domnívat se, že není dost velký a nakonec, že ve srovnání s pornoherci je méněcenný.“
Co víte o ženském orgasmu? |
Podle Michaely Pechanové, kreativní ředitelky agentury Symbia, která reklamu natočila, je těžké mít pozitivní vztah k části těla, kterou tak trochu ignorujeme. „Chceme, aby holky vzaly zrcátko a některé třeba poprvé v životě se podívaly mezi nohy a řekly si, že se budou mít rády a budou o sebe dbát, po stránce psychické, zdravotní, i třeba v sexu,“ uvedla pro web Mediář.