Reebok story, příběh značky

aktualizováno 
I když byla ještě nedávno značka Reebok mezi běžci dost opomíjená, byla to právě ona, kdo stál u zrodu speciální atletické obuvi. Firma prošla růsty i pády a dnes je opět v nevídané kondici. Seznamte se s její historií.

Počátky výroby závodních bot s hřeby. | foto: Zdroj: Reebok

1890-1930J. W. Foster a jeho ohnivé tretry

Přímou předchůdkyní Reeboku je firma, která byla založená ve Velké Británii proto, aby dala sportovcům boty, s nimiž budou běhat ještě rychleji než kdykoli předtím. Někdy kolem roku 1890 šije Joseph William Foster první běžeckou botu s hřeby v podrážce a vytváří tak první atletickou tretru. Už v roce 1895 dodává ručně šité tretry špičkovým běžcům. Netrvá to dlouho a od nově založené firmy “J. W. Foster a synové” odebírá zboží klientela světově uznávaných sportovců. V roce 1924 obouvá rodinný podnik britské atlety reprezentující ostrovní stát na letních olympijských hrách v Paříži.

1950 - 1980Gazela, která dala jméno firmě

Dva z Fosterových vnuků dávají firmě jméno Reebok podle rychlonohé antilopy srnčí (v afrikánštině Rhebok). V roce 1979 Paul Fireman, americký obchodník s outdoorovými potřebami, objevuje britské boty Reebok na mezinárodním veletrhu. Vyjednává licenci pro Severní Ameriku a ještě téhož roku uvádí tři nové modely. S cenovkou 60 dolarů jde o vůbec nejdražší běžecké boty na trhu.

1980Tržby stoupají

Reebok Freestyle 1

Reebok Freestyle 1

V roce 1981 dosahují prodeje 1,5 milionu dolarů, ale ke skutečnému skoku vpřed má dojít ještě o rok později. V roce 1981 Reebok představuje první sportovní botu navrženou výhradně pro ženy. Určena je pro nový, atraktivní druh cvičení zvaný aerobic. Bota dostává jméno Freestyle a láme spoustu zažitých předsudků. Za prvé přináší aerobic jako úplně nový sport. Za druhé říká ženám, že mohou sportovat, a to ještě v disciplíně, která je určena takřka výhradně jenom jim. A v neposlední řadě se jí daří prosadit ryze sportovní vzhled i v běžném, denním nošení. To, co je dnes běžné, bylo tehdy revolučně provokativní. A přesto se to Reeboku povedlo. Následoval výbušný růst, který Reebok přiživoval vytvářením úplně nových kategorií produktů. Díky tomu se značka stává jedničkou na trhu.

V roce 1985 vstupuje Reebok na newyorskou burzu pod obchodní značkou RBK. O rok později kupuje The Rocksport. Jde o firmu, která patří k průkopníkům razícím využívání pokročilých technologií v tradiční obuvi. Koncem 80. let zahajuje Reebok silnou kampaň, kterou hodlá dobýt další trhy. Jeho zboží se nyní prodává prostřednictvím sítě nezávislých i vlastních obchodů ve více než 170 zemích světa.

1990Změna identity

Reebok prochází změnou od výrobce pro fitness a cvičení k firmě vnímané ve spojitosti s celou škálou sportů, jako jsou americký fotbal, baseball, kopaná a další. Téhož roku Reebok uzavírá partnerství s golfistou Gregem Normanem. Výsledkem je edice nesoucí jeho jméno. Podobně se čím dál víc spojuje s významnými ambasadory i v rámci jiných sportů.

Fotogalerie

2000Národní fotbalová liga

V roce 2000 Reebok vyhlašuje exkluzivní spolupráci s Národní fotbalovou ligou (NFL) a získává licenci na výrobu a prodej merchandisingu pro všech 32 týmů ligy amerického fotbalu. Licence se vztahuje na na všechny zápasové i tréninkové dresy, volnočasové oblečení týmů a samozřejmě i na obuv s logem NFL.

2001Národní basketbalová asociace

Po vstupu do ligy amerického fotbalu se Reebok poohlíží po dalších velkých sportech a v roce 2001 uzavírá dlouhodobé strategické partnerství s Národní basketbalovou asociací (NBA), ženskou basketbalovou asociací (WNBA) i asociací nižší basketbalové ligy (NBDL). Spolupráce se i v tomto případě týká jak dodávání veškerého oblečení pro všechny týmy, tak výroby veškerého merchandisingu, jako jsou trika, kšiltovky, košile a další. Spolupráce trvá až do roku 2006, kdy NBA předává právo firmě adidas.

2002Streetové směřování

V roce 2002 Reebok představuje Rbk - kolekci obuvi a oblečení inspirovanou streetovou módou. Nová kolekce je určena pro mladé muže a ženy, kteří chtějí svým stylem oblékání vyjadřovat svůj životní postoj. Své jméno spojuje s nejúspěšnějšími rapery a hiphopery.

2003Spolupráce s Jay-Z

Rok 2003 je pro Rbk zlomovým. Reeboku se daří domluvit bezprecedentní partnerství s raperem Jay-Z, které se vztahuje na design a marketing kolekce “S. Carter od Rbk”. Jay-Z se tak stává prvním nesportovcem s vlastní kolekcí atletických bot. Prodej první série je úspěšný po celém světě, takže ještě téhož roku Reebok podepisuje smlouvu s další legendou rapu, s 50 Centem. Výsledkem je neméně úspěšná kolekce s názvem “G Unit od Rbk”.

2004Vstup do NHL

Reebok kupuje firmu The Hockey Company, pod níž spadají respektované značky jako CCM, Koho a Jofa, a rázem se stává největším výrobcem hokejové výbavy na světě. Současně se stává partnerem všech třiceti týmů Národní hokejové ligy (NHL). Exkluzivní smlouvu uzavírá také s Kanadskou hokejovou ligou, Americkou hokejovou ligou a Hokejovou ligou východního pobřeží.

2005Talent Crosby a kampaň “Jsem tím, kým jsem“

Zkraje roku 2005 Reebok představuje Rbk Hockey - novou kolekci profesionálního hokejového vybavení, hokejek a bruslí podepsanou jménem obrovského hokejového talentu Sidneyho Crosbyho. Během pouhých dvou let patří věci s logem Rbk Hockey k nejvíc viditelným a nejvyhledávanějším značkám na trhu. V roce 2005 Reebok přichází s největší marketingovou kampaní desetiletí s názvem “Jsem tím, kým jsem” (I Am What I Am). Kampaň vybízí mladé lidi k sebevyjádřením prostřednictvím módy a oblékáním po vzoru svých oblíbenců. Mezi celebrity, které se staly součástí kampaně, patří hudební ikony Jay-Z, Daddy Yankee a 50 Cent, basketbalista Allen Iverson, americký fotbalista Donovan McNabb, basebalista Curt Schilling, britská atletka Kelly Holmesová, španělský fotbalový brankář Iker Casillas, čínský basketbalista Jao Ming, herecké hvězdy Lucy Liu, John Leguizamo a Christina Ricci a profesionální skater Stevie Williams.

2007Běhat je snadné

Reebok přichází s jednou z největších kampaní v historii s názvem Run Easy. Poselstvím kampaně je výzva k tomu, aby lidé na celém světě využili naplno svůj potenciál a oslavili svou jedinečnost. Zatímco konkurenční firmy mluvily k zákazníkům o “krvi, potu a slzách” spojených s běháním, Reebok sází na kamarádství, radost a zábavu.

V druhé polovině roku Reebok přichází s kampaní “V každém z nás jsou dva lidé”. Reebok se v ní snaží ukázat profesionální sportovce i z jejich lidské stránky. Říká, že vedle profesionálního dříče je v každém atletovi i úplně normální člověk. Do kampaně jsou zapojeni sportovní hvězdy jako basketbalisté Allen Iverson a Jao Mig, indický hráč kriketu Mahendra Singh Dhoni a tenistka Nicole Vaidišová.

2008Tvůj pohyb a formule 1

Heslem roku 2008 je “Tvůj pohyb”. Reebok jím vybízí, ať si každý položí jednoduchou otázku: Co je jeho pohyb? V rámci kampaně sleduje denní program fotbalisty Thiery Henryho a hokejisty Alexandera Ovečkina a motivuje veřejnost, aby se nebála ukázat ten svůj.

V létě 2008 Reebok oznamuje partnerství s pilotem F1 Lewisem Hamiltonem při multimediálním 3D představení v Amsterdamu, kde má svou evropskou centrálu. Reebok v kampani ukazuje “Sportovce uvnitř řidiče” a umožňuje médiím nahlédnout do Hamiltonovy fyzické přípravy.

2009Cvičit a létat

Další nápad dostává název Jukari Fit to Fly posilování. O co jde? Všechno se točí kolem speciálně navrženého zařízení zvaného FlySet, což je vlastně hrazda s různými madly umožňující nevídané variace cviků. Cvičení kombinuje létání, respektive houpání se na hrazdě, s kardiem, posilováním a tréninkem jádra.

2010Univerzální atleti

Reebok podepisuje smlouvu s majiteli ochranné známky CrossFit. Komplexní cvičení, které spojuje prvky vzpírání, posilování, kardia a gymnastiky v jednom balíčku, se šíří po celém světě rychlostí blesku a všude se otvírají další nové licencované tělocvičny. O rok později Reebok představuje obuv Nano speciálně navrženou pro nový sport. Má vyztuženou patu s klínkem a širokou podrážku pro správný postoj při zvedání činek, ale současně má měkkou špičku umožňující běhání, skákání nebo šplh. Reebok u CrossFitu zavádí nové logo s delta symbolem, ztělesňující pozitivní vliv cvičení na kvalitu života v duševní, fyzické i sociální rovině.

2013Les Mills, nové logo a překážkové peklo

Reebok se tentokrát spojuje s Les Mills, týmovým cvičením, které se provozuje ve více než 15 tisících studiích v osmdesáti zemích světa.

Delta nahrazuje vektorové logo na všech produktech značky. Jde o druhou změnu loga firmy za víc než 120 let.

Současně se Reebok spojuje s vytrvalostní sérií s názvem Spartan Race, která patří k nejpopulárnějším překážkovým závodům na světě. Založil ho Joe De Sena ve Spojených státech amerických v roce 2010 a brzy poté se rozšířil do celého světa. Závody mají několik úrovní, které se odlišují především svou délkou a počtem překážek. Účastníci běhají, šplhají, skáčou, přenášejí břemena, házejí oštěpem, převracejí těžké pneumatiky a překonávají spoustu dalších nástrah.

Autor:

Nejčtenější

Andrea Černá: Jako kůl v plotě nežiju, ale pět dětí už porodit nestihnu

Andrea Černá

Přestože Andrea Černá ztvárnila desítky náročných divadelních rolí, pro národ zůstává hlavně Eliškou ze známého filmu...

Na Pacifické hřebenovce jsem věčně hladověla, vzpomíná Lucie Kutrová

Lucie Kutrová

Do dvaceti se kromě školy zajímala jen o módu a večírky. Neuběhla ani kilometr a nechápala, proč lidé chodí třeba na...

Už žádné módní trapasy. Osvojte si základní pravidla oblékání

Ilustrační fotografie

Cit pro módu bohužel nebyl každému do vínku dán. Kvůli tomu můžeme na ulicích občas vidět opravdu zvláštní kreace,...

V obložení závazků: sendvičové generaci hrozí krize a vyhoření

ilustrační snímek

Musejí se starat o děti, zároveň pečují o rodiče a mnohdy i prarodiče. A k tomu pracují nebo podnikají. Tak žijí...

Průzkum: mladí bez rodin vstupují do života se zkreslenými představami

Ilustrační snímek

Mladí lidé, kteří vyrůstali v dětském domově, nemají v porovnání s vrstevníky stejné podmínky pro start do nového...

Další z rubriky

Vlasy jako radar. Kštice prozradí vše o vaší stravě i nemocech

Ilustrační fotografie

Zhoršenou kvalitu vlasů nikdy nepodceňujte. Tělo vám může dávat signál, že špatně jíte, nebo používáte příliš agresivní...

Hlíva jako recept na dlouhý život. Hlídá cholesterol a pomáhá hubnout

Češi si hlívu natolik oblíbili, že se již běžně pěstuje i na českých farmách,...

Léčivá síla hlívy ústřičné je známá po tisíce let. V Číně ji lidé považují za účinný prostředek, který člověku zaručí...

Dítě, puberťák nebo babička? Každý potřebuje na talíři něco jiného

Mezi pozitiva staršího rodičovství se počítá finanční stabilita a více času.

Správná životospráva zahrnuje rozumný jídelníček a pohyb. Platí to u dětí i dospělých. Každý věk však přináší...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Databáze nemocí

Najdete na iDNES.cz