Diskuse k článku

Lékař: Dědičnost u kazů nehraje žádnou roli, za vše může jen špatná péče

Zdravé a krásné zuby by si přál každý. Důvodem není jen vzhled, ale také nemalé peníze, které za nemocné zuby vydáte u lékaře. "Dědičnost nehraje žádnou roli. Zubní kaz vzniká jen při nesprávně prováděné ústní hygieně," upozornil v on-line rozhovoru lékař.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A44n74n39a 76V20e45s14e25l84á 2150408746

Odolnost zubů a dásní do jisté míry vrozená bude, ale mizerným a laxním čištěním si člověk způsobí spousty problémů, které by při lepší hygieně nepřišly.

To nic nemění na tom, že správným čištěním lze mnohé zachránit, ať už se to týká kazů nebo paradentózy a stojí za to se správnému a pečlivému čištění naučit a už nikdy si nedovolit jít spát bez solidně a pečlivě vyčištěných zubů.

Nejdříve je ale nutné najít solidního zubaře, postupně všechny problémy vyřešit, zajít k hygienistce, která profesionálně odstraní zubní kámen i pod dásněmi, a začít pečlivě čistit.

To je má vlastní zkušenost, ke které jsem došla prakticky až na stará kolena, ale pořád dostatečně včas na to, aby zuby šly opravit, vypadaly dobře i řadu let po padesátce a nepotřebovala jsem ještě dlouhá léta snímací protézu...

Také je dobré vědět, že velmi negativní vliv na zuby i dásně má kouření.

+2/0
5.4.2018 9:17

M75a88r36t32i81n63a 32S24e51d29l33i15c62k19á 5562145551402

Jenže s tím má většina lidí osobnostní problém - připustit, že něco dělám špatně. A začít se pídit po možnostech zlepšení. Jak se říká - kdo nechce, hledá důvod ("já za to nemůžu, moje zuby jsou od přírody špatné"), kdo chce, hledá způsob (kde je možnost dentální hygieny? jaký kartáček má dostatečně jemné štětiny? jak se zachází s mezizubními kartáčky? jak mohu zkontrolovat zbytky plaku po čistění...?)

0/0
5.4.2018 10:53
Foto

A98n84n54a 74V28e73s61e47l39á 2270448306

A nejhloupější je, že lidé běžně říkají svým dětem, kterým přibývají plomby: „To máš po mně, po otci, po babičce...“ a tím je učí, že to je zkrátka osud, se kterým je nutné se smířit...

Je to obdobně hloupé, jako tvrzení: „Tloušťku máme v rodině, s tím se nedá nic dělat.“

Ve skutečnosti se dědí životní styl, způsob stravování a laxní přístup k zubní hygieně.

Když ale člověk chce a přemýšlí, své rodiče kopírovat nemusí v ničem: v jídle, v chování, v hygieně, ani ve výchově...

0/0
5.4.2018 12:43

Z87u24z71a98n61a 80B15e78n25d65o13v88á 2796802643828

Mě to s tím dokonalým čištěním přijde jako se spotřebou udávanou výrobci aut. Teoreticky za nějakých ideálních podmínek ji můžete dosáhnout, ale v praxi těžko.

Stejně tak se zubama, teoreticky si je můžete dokonale vyčistit, ale v praxi to dokáže málokdo. Já jsem byla na dentální hygieně, začala používat mezizubní kartáčky a zlepšení vcelku žádné. Tak už nevím, co mám dělat.

A to ty zuby až tak špatný nemám.

+1/0
5.4.2018 8:48

M72a63r14t14i39n40a 40S22e11d24l50i96c14k46á 5422445981782

No popisujete to dost vágně. Čistit pořádně neznamená jenom začít s mezizubnímmi kartáčky. Každý zub je nutné opucovat ze všech stran, aby na něm nezbyl žádný plak.

0/0
5.4.2018 12:22

P30a70v33l57a 40K41v48a52p51i29l13o89v91á 7559198564437

Hygiena má vliv na paradontózu, ale ne na kazivost. Zubař kecá a to je fakt blbý.

+4/−2
4.4.2018 21:48
Foto

P98e86t14r 18J86a98r31o11š 6563442711

Nekeca. Vliv to ma take. Ale neni to zdaleka jediny faktor. Jen chteji prosadit primou platbu za plomby. A to je spatne, ze k tomu pouzivaji hazani viny za 100% na majitele chrupu. Osobne to vidim tak na 80%.

Prusvih je totiz v tom, ze ti lidi daji mraky penez za prevenci a hygienu a nakonec si jeste zaplati osetreni. Coz muze paradoxne vest k situaci, ze lidi se na prevenci vykaslou a budou rovnou setrit na zakrok.

+2/0
4.4.2018 22:16

M44a25r86t82i27n55a 33S34e50d34l20i62c83k36á 5502485651902

No to je ale pěkný nesmysl. Jakože čištění nemá na kazivost vliv? Tak si zkuste půl roku zuby nečistit a spočítejte si nové kazy.

0/0
5.4.2018 12:24

B67a17r96b27o41r34a 57J98a57n28e23č88k84o95v25á 9604692331

S uctou, tomu neverim. V zivote jsem nemela kaz a to jsem v mladi na zuby kaslala (cisteni dvakrat denne 2-3 minuty, zadna technika) a mezizubni kartacky jsem zacala pouzivat az ted, a presto mi zubarka chvali zuby. A to jsem jako mala vyrystala na typicke devadesatkove strave rohliku, vody se stavou, atd. Znam jine, co dbali o zuby vic, jedli i zdraveji, a kazu fura. A vetsinou to maji v rodine.

+13/0
4.4.2018 21:28
Foto

P73e78t64r 50J31a97r92o58š 6713452651

R^

0/0
4.4.2018 22:11

P51a95v41e23l 14S38o12b47o86t26k38a 5630134

Bludy.

Zubní kaz je nejrozšířenější nakažlivá nemoc na světě, takže samozřejmě že je "dědičný".

Jenže - komerční zdravotnictví je tu od toho aby tvořilo zisk (stejně jako každá jiná komerční firma), proto dentisté neřeší příčiny - neničí antibiotiky aj. bakterie které zubní kaz způsobují, ale řeší jen následky - vrtají, plombují, provozují ordinace dentální hygieny,...

Zubního kazu se nikdy nezbavíte hygienou, stejně jako vám hygiena nepomůže s tuberkulózou nebo s angínou.

+3/0
4.4.2018 20:29

V66e48n38d35u72l50a 39F20a57i84f96e44r91o74v57á 4358801753829

No, tak ještě že na jiné tělní tkáně psotižené infekcemi, záněty, autoimunitou, aj. aj., nelze dosáhnot nějakým kartáčkem, to by byli lékaři bez práce, prostě špatěn čístíte.;-D Je to samozřejmě blbost, hlavní roli hraje imunita zubu, jak dokáže odolávat vnějším vlivům, a tak je skutečně u každého rozdílná.

+4/0
4.4.2018 18:55

M60a67r43t23i84n85a 47S19e97d32l15i29c16k39á 5362255581572

Imunita zubu? No potěš koště...

0/−2
4.4.2018 19:23

V62e48n24d60u67l16a 13F65a64i78f56e36r64o35v58á 4948501283809

Ale zjednodušeně to tak skutečně lze říct, zkrátka jak dokážou být zuby konkrétního jedince imunní proti vlivům prostředí. A odolnost typicky proti virům a bakteriím je o imunitě. Samozřejmě, že to lze řešit i "čištěním", což by bylo anoalogické např. držení se v izolaci, abch nechytla např. chřipku a díky ní dokonce nedošlo k poškození nějakých tkání v těle, ale je tohle skutečně řešení, resp. jediné řešení?

+1/0
4.4.2018 21:36

V11e29n36d50u45l20a 13F27a57i81f85e44r21o19v21á 4308171753579

Tedy jsem chtěla říct, že u disponovaných jedinců by se řešení kazů čištěním mohlo dosáhnout snad jen nějakou permanentní desinfekcí.

0/0
4.4.2018 21:39

V11e77n44d37u58l82a 82F49a36i64f10e35r38o17v87á 4188211523449

Což by ale asi neměl být přirozený stav.

0/0
4.4.2018 21:39
Foto

P95e12t85r 30J67a53r55o66š 6363282871

Nepresne receno, ale modri uz vedi.

+2/0
4.4.2018 22:10
Foto

P76e57t26r 15J90a31r28o45š 6863232791

Cela diskuze na toto tema v podledni dobe za cil jedine. Presvedcit verejnost, ze kdyz se vam udela kaz, muzete si za to sam. Muzete si zuby cistit 4x denne, ale proste to delate blbe (protoze kdyby ne, tak zadny kaz prece mit nemuzete) a tak si za to opet muzete sam.

No a proto si to taky sam zaplatite. A tady jsme u jadra pudla. Cela diskuze je vyvolana jen proto, aby se zavedly prime platby u zubare.

Zubni a ustni hygiena samozrejme ano. Souhlasim i s tim, ze dokaze snizit riziko vzniku zubniho kazu. Ale na na nulu. Ja tvrdim, ze kdyz vyberete 100 lidi a nechate jim po dobu deseti let cistim zuby 3x denne odborniky, vyskytne se vam u techto lidi alespon jeden jediny kaz.

+12/0
4.4.2018 18:31

M19a77r88t50i93n77a 32S68e74d24l27i31c55k88á 5562325761102

Dobře, není to nula, ale téměř nula. V medicíně není nikdy nic na 100 %

+1/−4
4.4.2018 19:25

P40a93v16e91l 20S59o19b14o20t71k10a 5930414

Snížil jsem vysokou kazivost na nulu - za posledních 15 let řeším jen vypadené plomby, ale nemám už žádný nový kaz.

Ale ne usilovným a častým čištěním zubů.

(viz výše).

+1/0
4.4.2018 20:31
Foto

P43e65t16r 61J91a51r45o84š 6793512191

Ja behem vysoke na kolejich taky pet let nemusel k zubari a zuby jsem si temer necistil. Co z toho chcete vyvozovat?

Ono cisteni pomaha. Ale ne kdyz se ladujete cukrem a kyselinami, jako jsou ruzne limonady. To si muzete cistit zuby jak chcete a budete mit kazy i kdyz si kartacek usoupate. Zakladem je jidelnicek. Cisteni zubu neni samospasne a vziku kazu nezabrani samo o sobe.

0/0
4.4.2018 22:06
Foto

M96i42c86h10a92l 37G89r90e33š38l93i12k 9301986722786

O dedičnosti sa dá polemizovať. Zubný kaz vzniká po narušení skloviny chemickou reakciou. Na tú dedičnosť nemá vplyv. Ani na mikroflóru v ústnej dutine, ako tu niektorí tvrdia. Ale stravovacie návyky v kombinácii so zubnou hygienou nepochybne.

Celé detstvo som v podstate nemal problém. Na prelome dvadsiatky zmena prostredia, kuchyne, pár úrazov a prišiel som o pár zubov. Potom po usadení ďalších 20 rokov v podstate nič.

Keď zubárka videla moju zubnú kartu, tak prvé, čo ju napadlo u toho výkyvu, bola zmena stravovacích návykov.

Veľa ľudí urobí rannú hygienu a potom si dá raňajky. Ja to napr. robím opačne... zuby si umývam po kávičke s cukrom, nie pred ňou... a hneď vyrážam do práce. Mimochodom, kvôli tomu postupu som nafúkal na alkohol testeri 0,5 promile. Nepovedal by som, že aj zubná pasta to ovplyvní. Po pár minútach nuly. :-)

+3/0
4.4.2018 18:17
Foto

M77a92r82i90e 35M18e18t64l38i13c53k71á 9521354901422

To jsou řeči.... proto asi můj strýc, který si zuby nečistil vůbec a jen vyplachoval jako jediný z naší rodiny měl zuby zdravé. Ještě nás přesvědčoval, že my máme zuby špatný, protože si je hoblujeme kartáčkem.....

+6/0
4.4.2018 18:16

V61á28c90l27a31v 29K23u85r42e16š 9916209433916

Á další pan chytrej. Můj otec i má matka si čistili zuby celý život stejně a stejným způsobem. Otec měl do konce života své zuby a 3 kazy, matka od 70 let umělý chrup. Pantáta si v životě nečistil zuby kartáčkem, v 70 letech měl všechny zuby zdravé a rozkousával s nimi lískové oříšky. Já si čistím zuby celý život a mám je všechny zkažené. K zubařce chodím každých 1/2 roku a ta se jenom diví a krčí rameny, když vždy nějaký kaz najde. Tak ať tady ten chytrák nevykládá takové nesmysly.Rv

+9/0
4.4.2018 16:39

M37a83r97t68i53n58a 70S43e53d67l38i43c38k49á 5122985571712

To se nevylučuje. Prostě jste si čistili zuby špatně a projevilo se to až ve vyšším věku. Pantáta měl štěstí, že mu nízká hygiena tolik nevadila.

0/−5
4.4.2018 19:23

S20a13b84r97i79n59a 91D45v86o90ř80á91k26o79v80á 3406442

A to "štěstí" je právě ta dědičnost. Někomu neuškodí ani zanedbávání hygieny, někomu ani nejlepší hygiena nepomůže. Většina lidí se pak nachází někde mezi tím.

+1/0
5.4.2018 12:37

A98n22n81a 90K46i73r32š84o62v76á 9296290645233

Takže stářím tělo chátrá, ale zuby jsou z toho vyjmuté. Věřím, že pan doktor bude mít i na smrtelném loži super-chrup :-P

+5/0
4.4.2018 15:11

E32v13a 17K21r62y42š44k48o21v76á 6721669540635

Dědičnost hraje u zubů zcela jasnou roli, protože zubní péče není všechno. A taky tvar, velikost jednotlivých zubů, velikost mezizubních prostor, stav dásní atd. - to má každý jiné. A Já tedy zcela určitě zdědila zuby po otci, což je tragédie, ale teď začínám pracovat na nápravě, sice mám strach, ale udělat to musím. Tak alespoň doufám ve slušnou anestézii na určité procedury. A zuby si čistím pravidelně, používám zubní nit a další vymoženosti, k zubaři chodím pravidelně a moc mi to nepomáhá, takže kecům o tom, že stačí jen zubní péče absolutně nevěřím.Rv

+16/−1
4.4.2018 13:17

L71u37b92o43m25í67r 20N61ě83m49e35c 7495170789591

Nebudu se chlubit, ale ten názor musím rozporovat. Zuby si čistím velmi málo, je mně 43 let a kaz ani jeden. Děda umřel bez blomby, otec má ve svých sedmdesáti tři. Hygieně taky moc nedali, myslím tu ústní.

+7/0
4.4.2018 12:55

M93a78r22k83é82t68a 38P82o44l42á28k66o35v55á 9365376732

Jste vyjímka, ale nehřešte na to. Potomkům by se to vymstilo.

0/−1
4.4.2018 12:56

O45l38d50ř47i18c18h 67S79m73u96t62n98ý 2420132474655

Nesmysl. Když jsem byl malý, tak jsem měl všechny zuby zkažený, přestože jsem si je cistil, respektive mi je cistila máma. Sestra si cistila zuby obden a měla je v pořádku. Nebo babička s dědou. Oba si celý život čistili zuby stejnou pastou a stejnými kartáčky (kupovala babička vždycky stejný oběma). Babička už má zuby umělý, děda všechny svoje v perfektním stavu. Pohádce o tom, že všechno je jen o péči, nevěřím. To je jen výmysl těch, kteří chtějí prosadit větší spoluúčast pacientů na hrazení zubní péče.

+22/−1
4.4.2018 12:50

M35a37r92k14é38t70a 28P39o19l36á17k69o41v82á 9865486202

"Pohádce o tom, že všechno je jen o péči, nevěřím."

Nikoliv. To je podle zdravého rozumu.

Pečovat si o své tělo, o své zdraví ( tělesné i duševní ) je rozumné i nutné.

A také potírat lenost u lidí.

0/−10
4.4.2018 12:53

L83u11b97o69m91í24r 14N25ě30m83e36c 7355450779171

Kdo si nečistí zuby je líný? A kdo tohle řekne je jaký, prosím?

+2/−3
4.4.2018 12:56

M89a72r31k26é64t18a 44P35o12l42á77k76o34v80á 9415636222

Kdo si nečistí zuby, je líný.

Ono takovému člověkovi kromě kazů smrdí i z pusy, víte ?

A to není nic příjemného. Pro okolí.

0/−5
4.4.2018 12:58
Foto

M61a10r71i20e 33M61e19t17l19i76c13k35á 9491324281622

Znám dost lidí, kteří si zuby nečistí, ale z úst jim cítit není....

+2/0
4.4.2018 18:18

P84a52v75l74a 51H22r17a50d32i31l44o20v81a 3497131671824

A jini su zuby cisti a z ust jim citit je.

0/0
4.4.2018 21:52

O63l24d21ř26i96c82h 63S54m23u39t68n22ý 2170492564345

A říkám snad, že člověk o své tělo nemá pečovat a že si nemá čistit zuby?

+5/0
4.4.2018 13:03

M11a59r38k29é55t70a 38P78o36l10á50k21o16v48á 9365226882

Vy jste napsal dvě věci v jedné, a já reagovala jen na jednu z nich. Z toho vzniklo nedorozumění.

Odpověď na vaši otázku viz v ostatních mých příspěvcích tady.

0/−4
4.4.2018 13:15

M23i33c34h45a97e40l 39P45r16i39n15c 7675925960305

Genetika hraje důležitou roli. Nejde totiž jen o stavbu zubů, ale i o kvalitu ústní mikroflory. Sliny se tvoří v ústech neustále a mají na její složení významný vliv. Někomu nepomůže ani čištění dvakrát denně, jiný si nemusí čistit zuby skoro vůbec.

+25/−1
4.4.2018 12:50

M84a81r62t93i41n38a 13S37e23d69l14i89c43k37á 5412335251442

Dokonalá hygiena pomůže vždy. Problém je, že 95 % lidí dokonalou hygienu neprovozuje a ani si ji neumí představit.

+1/−6
4.4.2018 12:51

M86a71r50k26é94t64a 53P98o24l87á76k40o58v51á 9275876272

Přitom stačí pít odstátou vodu místo těch barevných chemických kyselinek v PETce.

0/−2
4.4.2018 12:54

L74u19b32o84m74í52r 28N43ě11m70e98c 7155300709511

Další nesmysl...

+1/−1
4.4.2018 12:57

M42a27r76k12é64t40a 82P48o16l63á97k54o85v95á 9815866252

Všechno, co je pro člověka přirozené ( zdravé, přínosné, vhodné ), lze najít volně v přírodě.

Ostatní věci jsou více či méně škodlivé.

0/−1
4.4.2018 13:00

Z33u15z56a58n71a 26B53e69n78d26o88v44á 2826562803698

Přírodní jsou i různé viry a bakterie a ty zrovna pro člověka nejsou žádná výhra.

+1/0
5.4.2018 8:14

M10i38c92h20a44e49l 20P20r21i76n97c 7785705400285

Vážně ne vždy. Jako existuje nemoc kůže pojmenovaná nemoc motýlích křídel, tak u zubů je to podobně. Řekl bych to takhle, správné čištění by mělo odstranit problémy u téměř celé populace.

Tomu, kdo má problémy, bych ještě doporučil zaměřit se na stravu ovšem ne ve formě doplňků stravy (např. vit. D, vápník a jiné minerály). Místo tsblet se dá změnit jídelníček.

+2/0
4.4.2018 12:58

M76a65r52k56é57t53a 97P72o47l59á22k30o57v35á 9665456632

Já to nemyslela absolutně, tj. že samotná voda léčí.

Myslela jsem to tak, že je to jedna z pomůcek, která pomáhá, ale starat se o zuby ( čištění a režim ) je základ.

+1/0
4.4.2018 13:01

M68i61c75h60a41e75l 14P22r37i57n78c 7105855350925

P. S. Tuto informaci i jinak dokonalou péči mám od své zubní lékařky. R^

0/0
4.4.2018 13:01

R23i73c42h86a38r58d 18K32o49ž25e72l61u18h 3818745565510

Je mi 34 let, zuby jsme si vždy pravidelně čistil, aspoň co si pamatuji a kaz jsem neměl žádný. V pubertě, ale nastal zlom a já jsem během 5ti let navštívil zubaře asi 30x. Zuby mám hodně zaplombované, některé z obou stran, ale od 20ti let mám jen jednu plombu. K doktorovi chodím 2x ročně a techniku čistění jsem nezměnil. Tak mi teď někdo netvrďte že za to nemohla genetika když moje máma měla úplně stejný průběh.

+10/0
4.4.2018 12:45

M25a32r28k39é63t23a 64P37o93l76á56k67o72v78á 9335856792

špatně: od 5ti, od 20ti, od 20-ti

správně: od 5 nebo od pěti, od 20 nebo od dvaceti ( let )

+3/−5
4.4.2018 12:50

M43a28r76k58é22t23a 53P87o23l51á58k11o56v69á 9225356602

Paní Hradilová, dala jste tomuto mému příspěvku mínus. Proč ? Co je na tom chybně nebo špatně ?

+2/−1
4.4.2018 13:04