Ona

Choďte, nekuřte a nesolte. Devět rad pro normální krevní tlak

  • 18
Krevní tlak je jiný ve dne a v noci, mění se podle tělesné i psychické zátěže a ovlivní ho i změna počasí. Vysoký krevní tlak, hypertenze, je jednou z nejčastějších příčin srdečně-cévních onemocnění. Stačí však dodržovat několik zásad a tlak budete mít v pořádku.
Ilustrační fotografie

Hlídejte si hmotnost

Nadváha a obezita zatěžují krevní oběh a tlak má potom tendenci stoupat. Nemusíte se hned vrhat do drastických diet, stačí zhubnout kilo měsíčně. To se dá přece zvládnout, nemyslíte? 

Když zhubnete, získáte tím i další výhody – sníží se vám hladina krevního cukru, klesne škodlivý cholesterol.

ilustrační snímek

Zbavte se cigaret

Ušetříte tím nejen slušnou sumu peněz, které můžete utratit mnohem příjemnějším způsobem, ale především ochráníte plíce, srdce a cévy. 

Zlepší se také celkové prokrvení těla a sníží riziko vzniku infarktu, mrtvice i nádorových onemocnění.

víno, ilustrace

Omezte alkohol

Nenápadné signály, že máte problém s alkoholem

Denně si dopřejte maximálně „dvojku“ vína nebo půl litru piva, což platí hlavně pro ženy. Pozor také na nárazovou konzumaci většího množství alkoholu (např. na večírcích a oslavách), která silně zatěžuje mozkové a srdeční cévy.

Sůl

Začněte méně solit

Bílí zabijáci v našem jídelníčku

Cukr, sůl a mouka

Prostě slánku odneste ze stolu, ať vás to nesvádí zbytečně si přisolovat jídlo. Zkuste se denně obejít s menším množstvím soli, než se vejde na jednu čajovou lžičku. 

Vyhněte se také přesoleným potravinám, jako jsou konzervy, uzeniny a brambůrky.

Nezapomínejte, strůjcem svého štěstí jste jen vy sama!

Nestresujte se zbytečně

To se snadno řekne, ale jak to udělat? Občasnému stresu se neubrání asi nikdo z nás, ale pokud se vypjaté situace opakují dnes a denně, srdce je nuceno pracovat ve vyšším tempu, zrychluje se krevní oběh a tlak postupně narůstá. Tak s tím něco udělejte.

ryby

Jezte ryby

Ty jsou přirozeným zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin, které příznivě ovlivňují zdraví srdce a cév (nejlepší je losos, sardinka, sleď, makrela, pstruh). Zvykněte si zařadit je do jídelníčku aspoň dvakrát za týden.

Ilustrační snímek

Choďte víc pěšky

Zázrak jménem chůze

Díky ní budete zdravější, šťastnější a chytřejší

Pravidelný pohyb srdci a cévám prospívá. Vhodná je aerobní pohybová aktivita, které věnujete denně (či aspoň pětkrát týdně) minimálně 30 minut svého času. 

Nechce se vám do fitka? Nemusíte. Bohatě stačí svižná procházka.

Ilustrační snímek

Mějte zdraví pod kontrolou

Pokud se léčíte s cukrovkou, vysokým cholesterolem, máte nemocné ledviny, nebo vás trápí astma, choďte pravidelně na lékařské prohlídky. Všechna tato onemocnění totiž přispívají k rozvoji různých srdečně-cévních komplikací.

Měsíček lékařský

Vsaďte na bylinky

V přírodě existuje celá řada bylin, které příznivě ovlivňují cévní systém, přispívají k pročištění cév od usazenin a regulují krevní tlak. Patří mezi ně například jinan dvoulaločný (ginkgo biloba). Jeho listy obsahují komplex flavonoidů, terpenů a organických kyselin souhrnně nazývaný ginkgolides, který nenajdete v žádné jiné rostlině. Extrakt z jinanu podporuje prokrvení, omezuje tvorbu krevních sraženin a chrání cévy proti kornatění.

Další užitečnou bylinkou je měsíček lékařský, který je známý hlavně svými dezinfekčními, antibiotickými a protizánětlivými účinky. Obsažené látky zlepšují krevní oběh a jemně snižují tlak.

Podobné účinky má kopřiva, která kromě jiného čistí krev a podporuje krvetvorbu.

Jako přírodní doplněk k léčbě vysokého tlaku se využívá také jmelí (obvykle v podobě tinktury, která se vyrábí nakládáním listů do alkoholu).

Ke snížení tlaku přispívají také taniny obsažené v březových listech, ale třeba i lískové ořechy, ve kterých se nachází vysoký obsah mastných kyselin, vlákniny, antioxidantů, draslíku a hořčíku.