Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Jsem Goliáš, který nejraději běhá na stezce za domem

8:17
Tento článek chci věnovat všem, kdo běhají nebo chtějí začít a ještě k tomu mají nestandartní tělesné míry. Chci jim říct: nejste v tom sami.

Rozmarné počasí. Počasí se v přírodě a zejména na horách mění každou chvíli. | foto: Jakub LaryszRungo.cz

Začnu zmíněnými mírami. Tedy za sebe. Měřím 192 cm, vážím 82 kg, velikost bot mám US 15, to je po česku 50. Vyloženě "konfekční" postava. Triko velikosti M je mi dobře přes hrudník, ale končí těsně pod pupkem, kalhoty velikosti XL mají dobrou délku, ale padají mi pod zadek. O botách nemluvím, zkuste se někde zeptat, jestli tuto velikost běžně nabízí.

Kdyby mi před třemi lety někdo řekl, že budu s chutí běhat po lese a s menší chutí po asfaltu, vysmál bych se mu. Jezdím po lese nadšeně 20 let na horském kole, běh mě ale nikdy nelákal. Připadal mi pomalý, nudný. Až do loňského jara, kdy jsem si v jednom internetovém obchodě nadšeně objednal boty v mé velikosti, ale pro jistotu s osobním odběrem, přece jen, boty se mají zkoušet na nohu a nejlépe odpoledne, když je noha "rozšlápnutá".

Když jsem tedy jednoho jarního odpoledne do nejmenovaného obchodu dorazil, zjistil jsem zklamaně, že boty jsou o číslo menší. Z kouta prodejny na mne ale pokukovaly běžecké boty, které se mi vůbec nelíbily, ale na dálku říkaly, že mi určitě budou a mě bylo líto jít domů s prázdnou. Zkusil jsem je na nohu a bylo v nich, jako v pokojíčku. Poslechl jsem je a vzal je sebou domů. Koneckonců, v běžeckých botách se dá i chodit (i když, upřímně řečeno, to není úplně ono).

Nějakou dobu jsem v botách opravdu jen chodil, ale jednoho dne jsem si řekl: "Proč to nezkusit?" První pokus na asfaltu dopadl překavpivě dobře, jen jsem měl potíže s dechem. Podotýkám, že jsem celkem trénovaný "bajker", ale na kole je to přece jen jiné. Následovaly další běhy, průměrně dvakrát týdně a moje kondice se znatelně zlepšovala. Až jednoho dne při seběhu po rozbité asfaltce něco luplo v pravém koleni. Je mi 42, únava materiálu, řekl jsem si. Domů jsem došel, ale ráno z postele jsem málem nevstal.  Zařekl jsem se, že už nikdy běhat nebudu! Koleno jsem léčil tradiční medicínou (k té "bělošské") se uchyluji v momentě ohrožení života, a sice po delší době, ale s uspokojivým výsledkem vyléčil.

Když už to šlo na kole a chůze mi nedělala problém, mrkly na mne boty z botníku a říkaly: "Tak co? Už nikdy?" Zkusil jsem to znova a pomalu a ono to šlo. Ze začátku koleno bolelo i po třech kilometrech, ale týden za týdnem to bylo lepší a lepší. A pak přišlo druhé lupnutí, ale tentokrát v hlavě. Začal jsem běh potřebovat! Pro ten pocit volnosti, pro vítr ve vlasech, pro zkoušení, kam až to lze dotáhnout, co ještě vydržím.

Zkusil jsem si proběhnout stezky v lese, kde jezdím po večerech na kole, do té doby jsem běhal jen po asfaltu a šotolinách. A to je něco! Běh v terénu, to je vlastně, jako jízda na bajku (rozuměj horském kole). Musím přemýšlet, jakou zvolit stopu, koukat pozorně kam šlapu a všude kolem mě je zeleno a zeleno. A navíc: nemusím potom mýt kolo, čistit přilbu a prát hromadu oblečení. Hned druhý den jsem začal na internetu lovit, kde koupit off road boty v mé velikosti a ještě  tomu za rozumnou cenu.

Nechci tu dělat reklamu tomu, či onomu obchodu, ale vy všichni, kdo jste na tom, jako já vězte, že české zastoupení New Balance myslí i na nás. Výběr sice není stejný, jako v běžné třiačtyřicítce, ale boty pro Goliáše, který chce běhat na stezce v lese za domem koupit lze!

Napiš svůj článek i TY

Tahle rubrika je určena těm, kteří se chtěji podělit o své zážitky, zkušenosti nebo tipy kolem běhání. Může jít o reportáž, test, tip na zajímavou trasu nebo jen zamyšlení. Nejsou dány žádné mantinely ani tématické okruhy.

Tohle je místo, které je určené pouze vám. Lhal bych však, kdybych tvrdil, že to bude hřiště bez pravidel. Vaše příspěvky nepůjdou hned na stránky Rungo.cz, ale projdou "rychlým" okem někoho z redakce, nikdo ale nebude řešit vaše stylistické a gramatické záležitosti. Tento prostor berte jako blog-neblog, kde si za svůj obsah ručíte sami.

Psaní o běhání je někdy náročné.

Ale tím to nekončí. Pokud se nám něco opravdu hodně zalíbí, může se stát váš příspěvek i hlavním textem na Rungo.cz. I vy tak můžete aktivně tvořit obsah a být součástí našeho týmu. Nejsme nejchytřejší, nejsme nejrychlejší, ale jsme otevření a to, co děláme, nás baví. Přidejte se.

Pokud odešlete svůj příspěvek, redakce si vyhrazuje právo na to, co zveřejní a co ne, bez udání důvodů.

Marek

Autor:

Lékařka: Černé znaménko i rozpité okraje, mohou ukazovat na rakovinu kůže

Na velikosti záleží. Od milimetrové tloušťky melanomu mluví lékaři o rizikovém...

Melanom patří mezi nejagresivnější formy rakoviny. Na jeho vzniku se podílí především nadměrné...

Masáž pomůže od bolestí zad. Chce to ale odborníka i správnou techniku

Ilustrační fotografie

Napadne to většinu lidí, když mají potíže se zády, že jim pomůže masáž. Je to ovšem opravdu tak?...

Deset jednoduchých tipů, které vám pomohou od bolesti zad

Ilustrační snímek

Přetrvávající pandemie koronaviru má za následek, že většina z nás tráví mnohem víc času ve svých...

ilustrační snímek

Další články

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

Žena nechtěla děsit na svatbě kamarádky. Rozhodla se pro změnu vzhledu

Osmadvacetiletá Torz z Londýna má za sebou nespočet úprav v oblasti obličeje. Nechala si udělat piercingy, kde jen to...

Penze se odkládá. Náš životní styl se změní, míní Zdeněk Pohlreich

Říká o sobě, že čím je starší, tím lépe se mu daří pouštět z hlavy věci, se kterými nemůže hnout. Tvář soutěže Tady...

Dříve jí říkali velryba, dnes je k nepoznání. Prošla si ortorexií

Třiadvacetiletá Emma Rose Doherty z Velké Británie se v pubertě styděla ukázat v plavkách na koupališti. Přezdívalo se...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

• Další z rubriky

Epilepsie se může projevit kdykoli. Víte, jak nemocnému pomoci?

Epilepsie je po cévních mozkových příhodách druhým nejčastějším neurologickým onemocněním. V Česku jí trpí až sto tisíc...

Vitamín D je pro naši obranu před covidem zásadní, ale sám nás nespasí

Vitamín D je pro obranyschopnost lidského organismu zásadní. Jeho správná hladina snižuje riziko onemocnění i úmrtí na...

Atlas bolesti břicha. Poznejte zánět slepého střeva i žlučníkový záchvat

Křeče, bolest břicha, pocit plnosti. Potíže, které asi zažil každý. Často je to tím, že jste snědli jen něco špatného...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...