![]() |
J71i24ř78í 86N13o75v54á60k 9856291526701Na takovéto naprosto nepotřebné obory by ze státního rozpočtu neměla jít ani koruna. Chceš to studovat? Prima, ale za svoje. |
![]() |
A55d62a57m 63P19r37a35ž33á54k 2571676428334Pokud si to zaplatí ze svých peněz, tak to nikoho nemusí zajímat. Pokud ne, je potřeba se zamyslet nad financováním. |
![]() |
H16a38n51a 77D59o86s92t85á73l65o65v54á 1199754670484Není to o závisti ani o něčem podobném. Pokud někdo studuje za vlastní nebo za peníze rodičů, ať si třeba studuje frustraci kočky domácí v nepřítomnosti majitele, ale na veřejných státem hrazených školách by tohle být nemělo, rozhodně ne ve velké míře. V praxi by měl fungovat vztah poptávka - nabídka, ovšem vypadá to, že se pro takové lidi někdy místa uměle vytvářejí. A zase z veřejných prostředků. |
![]() |
J81i98ř43í 56S44c69h49m42i24d16t 5140273844675Tak problém má dvě roviny, jednou je systém financování škol, který je špatný, stát by měl si měl objednat u škol je ty obory a takové počty studentů, které potřebuje a ta část by byla zdarma a kdo by se nedostal kvůli kapacitě nebo kvůli tomu, že takový obor stát nefinancuje, tak by si ho musel vystudovat za své nebo zkusit štěstí někde jinde. Druhá rovina je na straně člověka, který jde studovat něco v čem má mizivou šanci pak pokračovat dále v praxi a pak brečí, že nemá uplatnění, jeho volba jeho odpovědnost. |
![]() |
P24e55t46r 63J96a46h13n 9824364426587Z vlastní zkušenosti vím, že pokud používáte selský rozum a jste dostatečně inteligentní, titulu netřeba... Ale musíte cestou životem potkat dostatečně osvícené lidi, kteří vás ocení, dají vám šanci i slušnou pozici a odpovídající peníze. Díky, díky, díky ;o) |
![]() |
M83i81r95o90s18l98a61v 66S83l72á57m34a 1841883455885Ano, to jsou ty obory, jejichž absolventi v práci používají prakticky jedinou větu: "Budete to chtít s kečupem nebo s hořčicí?" |
![]() |
P18e62t53r82a 74H11e15l51i19k18a55r78o30v45a 9978724107974Výborný článek a přesný. Paní Wilková píše velmi dobře. A ještě jsem se při čtení fakt zasmála! |
![]() |
P59e87t52r 50H15á16j52e59k 4100942651314"Já se pokouším zhmotnit tmu!" "Takže vy se tu vlasntě nimráte v pitomostech..." |
![]() |
J60i74ř60í 56H93o29r82k59ý 4825828757549Z velké části je to stejně o tom, co daný člověk(absolvent) umí. Ne to co vystudoval... |
![]() |
J80i10ř52í 81H46o48r73k84ý 4335868387579Psát diplomku na téma "Sexuální reakce žen na nahé mužské postavy v různých stadiích vzrušení", může být docela přínosné |
![]() |
T66o56m46á39š 25H10o20c85h87m56u80t28h 8737505772892A proto bych, milé děti, zavedl školné.. Perfektní motivační aparát každého studenta :) |
![]() |
Z50d24e75n21ě97k 68W15o62l69f 9231610307795Díky Scarlett, pobavilo |
![]() |
P96e72t45r 12T20á36b71o45r29s67k82ý 6640676921527Tak dost reakcí je samozřejmě závist. Vidím to doma. Člen A si za měsíc na své brigádě vydělal na ojeté auto, studuje VŠ a nemůže si svůj život vynachválit (a mě vyžírá ledničku). Člen B by je všechny poslal k lopatě. On byl horník a i tak na tu svoji škodovku vydělával docela dlouho (a to že se z elity národa stali zase dělníci mu taky nepřidalo). Můžeme samozřejmě VŠ zpoplatnit. Nějakou téměř symbolickou částkou, o kterou se strhne těžká bitva v parlamentu a která hned bude kompenzovaná sociálně slabším. Takže tudy ne. Nebo můžeme jít cestou USA či Británie, kde prostě VŠ bude drahá, bude spousta studentských půjček a pak třeba po covidu vyrazí do světa tisíce mladých bez možnosti splatit své dluhy. Což by eliminovalo dost studujících, ale v podstatě by to převrátilo systém VŠ a určitě by to mělo i dopad na zaměstnanost. To by se pak muselo zase ze státní správy a samospráv vykopat spousta pracujících důchodců, protože stát by platil za jedno místo 3x. Seniorův důchod, jeho plat po 40 letech ve správě a jednoho nezaměstnaného... |
![]() |
T71o63m71á96š 94N94a82v72r62á46t47i96l 8513821697117Tak na podzim vyhrají volby Piráti a takových gender odborníků budou "potřeba" tisíce. |
![]() |
M47i88l15o89š 83N45e25r62a23d 7153535304564Nejlepší na tom je, že tihle bakaláři a magistři zbytečných oborů a nesmyslů se obvykle se svým "vzděláním" naparují jako holubi a opovrhují každým kdo nemá titul aniž by si při tom uvědomili, že každý šikovný řemeslník, ale i obyčejný popelář je pro společnost na rozdíl od nich přínosem. Zajímavé je, že skutečně vzdělaní jedinci, kapacity ve svých oborech, tento pocit nadřazenosti většinou postrádají a lidé kteří je znají jen povrchně, často ani nevědí, že tito lidé nějaké tituly mají. |
![]() |
L91u55d39ě75k 61N90ě15m50e64c 8353840241106Jako člověk vyššího věku nejsem zastáncem studia za každou cenu, hlavně nesmyslných oborů. Argumenty, které uvádíte pro mé vrstevníky, mě míjejí. Spíš mě zajímá společenské uplatnění těch, co ony vyumělkované obory vystudovali. Při představě, že bych někomu známému sdělil, že jsem vystudoval některý z uváděných oborů, bych se asi propadal hanbou. |
![]() |
J82a65k72u38b 30H62a59n66d44l75í62ř 6126684362482Pro ty kdo si myslí, že zpoplatněním oborů se něco změní bych doporučil podívat se na USA. Tam je ohromné školné a lidé studují stejné věci jako tady. Navíc ale mají ohromné dluhy a místo sebe obviňují kapitalismus. |
![]() |
O19l82d88r50i61c26h 69K89r17p31e89c 8905648595Nejvýznamnější české vysoké školy jsou v dobré kondici. Pokud se bavíme o páteři - UK, MU, ČVUT, VUT, UP tak jsem přesvědčen, že tady dochází k dlouhodobému a rychlému dotahování na úroveň západních univerzit (ne různých typů vysokých škol, ale přímo univerzit). Každý program na těchto školách si musí svou existenci obhajovat před ostatními, které si rády rozeberou jeho rozpočet pokud zaostává v zájmu studentů, jejich úrovni a hlavně odborné úrovni akademiků. ČR je pokud jde o kvalitu velkých veřejných škol suverénně nejlepší ve střední Evropě a nezaostává už za jižní Evropou. Stejně jako v případě např. zdravotnictví nebo průmyslu děláme velmi slušný standard za relativně málo peněz. V máločem je přitom dynamika zlepšování (pečlivě sledovaná a měřená mezinárodními kritérii) tak velká jako na VŠ v ČR. Jestli je něco v posledních cca 10 letech na VŠ někým kritizováno, tak je to spíš rostoucí tlak na výkon, měření výkonu a neustále mezinárodní srovnávání. A pokud jde o studenty, třeba sociálních věd, práva, ekonomie, jsem přesvědčený o tom, že pracují mnohem více, než tomu bylo v případě generece jejich rodičů. Jsou pod tlakem nejméně od třetího ročníku. Vstupují do obrovsky konkurenčního prostředí, pracují za nízké nástupní platy (či skoro bez platu) ještě při škole a čekají je dlouhé roky v podnájmech a maximální nasazení, pokud chtějí někdy po třicítce např. důstojně bydlet ve městě, kde vystudovali. Pokud tady kritizujeme úroveň soukromých škol, tak to je něco jiného. To potom ale nejde o peníze daňových poplatníků a nevypovídá to o českém vysokém školství. Ostatně, počet studentů se snižuje a menší populační ročníky už končí. Zato ale máme ve větších městech 100tis. Kč za metr čtvereční bydlení (nebo 333Kč za metr nájem). Nevím co by měli ti starší dnešním mladým závidět, tedy kromě toho mládí. |
![]() |
Z82d63e29n75ě82k 61W58e89r83n84h89a70r88t 6567795762738Peníze, peníze... Kdyby za své studium platili, třeba formou půjčky, kterou by museli splácet, hned by obory vybírali úplně jinak. |
![]() |
M91a64r65u41š80k45a 43S62t83e22r74n64o17v40á 3700940162616Co je komu do toho, jaký obor kdo studuje? Navíc u diplomky nejde o to, jak "relevantní" přijde kdekomu téma. Hodnotí se úplně jiné parametry. Na tyto obory na STÁTNÍCH univerzitách je místo pro jednotky uchazečů. Na rozdíl např. od práv či ekonomky, kde se témata recyklují (zkuste přijít s něčím novým), v těchto úzkých oborech se cení originalita, samozřejmě za dodržení všech odborných a dalších náležitostí. A jestli "je to uživí", to snad záleží na nich. Navíc často jsou tyto obory až nástavbou všeobecnějšího oboru, např. po Bc. magisterské, po tomto rigorózní, atd. Zesměšňovat něco, čemu nerozumím, a nevím jak to reálně funguje, je hloupé. Např. různé akademie umění či architektury ročně vypustí řekla bych stovky malířů, sochařů, vizionářů...a zatím jsem nepostřehla, že by je někdo zesměšňoval. Tohle mě vždy rozladí. Kdybych měla dítě, které si zvolí takovýto specifický obor, byla bych šťastná, že vůbec chce studovat a navíc má ve svém věku ujasněno, co ho zajímá. Ale vím, je pohodlnější to ironizovat. M. |
![]() |
M21i42l35a85n 73V88e28s97e14l59ý 4899365223190Obory, ve kterých je praktické uplatnění velmi problematické by vůbec neměly získat akreditaci. Taková pochybná studia produkují nemakačenka a aktivisty všeho druhu. O tom jsem přesvědčený už několik let. Závěr článku ale vyznívá nadějně. |
![]() |
J40i56r96i 36S97l27a11v28i84k 2231979485822Neda mi to propomenout "praci" Jaroslava Flegra a jeho zaku, kteri se take venujji v praxi tezko pouzitelnemu oboru. Nemyslim tim evolucni biologii ci parazitologii, cimz ho zjednodusene tituluji media, ale to co skutecne dela. Mozna prave proto ted trpi komplexem menecennosti a zacal fusovat do prace epidemiologu, imunologu, ... A nejsmutnejsi na tom je, ze to je placene z nasich dani a jeste k tomu produkuje nepouzitelne absolventy. |
![]() |
J34a76n54a 28H75a82w94l68i43k47o16v90á 9768234824413Jediný lék na toto je - školné. |
![]() |
M82i71c57h10a64l 34S60t42a44n95ě88k 6590919563223Dobře sepsané a je pravdu, že titul je nic - absolutně nic. Není to podstatné...je to opravdu je způsob, jak se déle vyhnout práci a užívat si déle. Jen některé obory mají opravdu smysl a zbytek by stát měl seškrtat nebo by měl stačit rok na nějaké Dis apod. A mimochodem pro výběr zaměstananců je mnohem důležitější praxe než často směšný titul. |