Česká školní inspekce odhaduje, že jich ve školních lavicích sedí 180 tisíc. Ví se ale jen o necelé čtvrtině. „Často zaměňujeme jedničkáře za nadané. Přitom spolu známky a nadání úplně nesouvisí,“ vysvětluje autorka knih o nadaných dětech Monika Stehlíková.
Kdo je nadaný člověk? Existuje nějaká definice?
Je jich více. Zjednodušeně se dá říct, že nadání je vlastně neuroatypie.
Takže jde o jiné fungování mozku?
Přesně tak. Je to odlišnost neuropsychologická a neurofyziologická. A je spojená s nadprůměrnou schopností nebo schopnostmi v určitých oblastech. Třeba v oblasti čistě rozumové inteligence, pak mluvíme o intelektovém nadání.
Pokud chceme opravdu podporovat nadané, tak ne tím, že jim dáme úkol navíc. Vyžaduje to zařazení jiných metod učení.