„Tehdy bylo úplně normální, že operní pěvkyně swingové písně zařazovaly do svého repertoáru, tak jsem měla pocit, že to není nemožné, abych je zpívala i já,“ vysvětluje svůj poslední počin. Rozhodně to však neznamená, že by odcházela od klasiky. Dál zůstává velkou fanynkou barokní hudby.
„Líbí se mi její volnost a taky se to celé nebralo tak vážně. Lidé během koncertů jedli, protože bývaly spojené s hostinou. Anebo si na opeře vyslechli slavné árie, a když přišlo na recitativy, šli se projít. Zkrátka to tak neprožívali jako dnes, kdy se všechno bere velmi seriózně,“ říká. Klasické hudbě a hlavně jejím interpretům je takový přístup na škodu.
„Lidé jsou zvyklí z hudebních nosičů na dokonalost, protože jsou poskládané z toho nejlepšího, co se ve studiu natočí. Pak přijdou na koncert, kdy ne všechno může znít tak ideálně, a už to jede. Každá chyba, každé selhání může být zachyceno na mobil a okamžitě vysláno do světa. To na interprety vyvíjí velký tlak,“ vysvětluje Magdalena Kožená.
Brněnská rodačka už řadu let žije v cizině, společně s manželem vychovávají tři děti v Berlíně. Mezi kolegyněmi z oboru je s takovým počtem dětí výjimka.
„Tuším, že kolegyně, které dělají profesi tak naplno jako já, jsou už jen další dvě, které mají děti. Do takového dobrodružství se v naší branži pustí málokdo,“ říká matka dvou kluků (12 a 9 let) a tříleté holčičky. Druhé těhotenství ji vyčerpalo, to třetí bylo souboj srdce a rozumu.
„Po druhém porodu jsem měla pocit, že dvě děti plus svou práci zvládám jen tak tak. Ale zvládla jsem to. Takže jsem si začala s myšlenkou na třetí dítě pohrávat. Když jsem pak otěhotněla, přiznám se, trochu neplánovaně, už jsem věděla, že to tak prostě má být,“ vzpomíná na narození dcery.
Magdalena Kožená
|
Její manžel je šéfdirigentem Londýnského symfonického orchestru a bez pomoci dvou paní na hlídání by se neobešli. „Najít někoho, kdo dokáže úzce fungovat v rodině, ale přitom vlastně nebýt moc vidět, to není lehké. Já na takové ženy měla obrovské štěstí, protože jít na koncert s vědomím, a takové věci se dějí, že vaše dítě je doma s někým, s kým se necítí dobře, to je velká starost,“ přiznává.
Dvoukariérové manželství vyžaduje od dospělých především najít rovnováhu mezi pracovními závazky a potřebami rodiny. Pokud by mělo dojít na kolizi závazků, byla by to nejspíš ona, kdo by ustoupil.
„Dirigent je zodpovědný za desítky dalších lidí v orchestru, navíc je veřejná osoba, jedná s politiky, shání pro orchestr peníze a má kvůli své funkci spoustu dalších povinností, takže v hierarchii důležitosti jsem na druhém místě. Ale nutno dodat, že pokud by tato situace nastala, tak by to bylo nejspíš kvůli dětem, protože ostatní věci máme zorganizované. No, a pokud by nějaké z našich dětí mělo problém, stejně bych na jevišti za nic nestála. Takže by to pro mě byla přirozená volba,“ říká Magdalena Kožená.