Nakupujte online bezpečně: pět dobrých rad, jak nikomu nenaletět

  • 0
Pokud jste se rozhodli pořídit si zboží na internetu, nikam nespěchejte a buďte obezřetní. Dřív než začnete nakupovat, ujistěte se, že jste na stránkách důvěryhodného obchodu. Jak na to? Připravili jsme pro vás pár rad, jak nakupovat bezpečně.
ilustrační snímek

Stejně jako má pořizování zboží na internetu mnoho výhod, setkat se můžeme i s řadou různých nástrah. Velmi často se například stává (a to především u oblečení), že fotografie neodpovídá reálné podobě objednaného zboží. Někteří lidé pak mají špatné zkušenosti s reklamacemi a výjimkou nejsou ani situace, kdy předem zaplacený produkt nikdy nedorazí. Abychom se těchto nepříjemností vyvarovali, měli bychom dodržovat několik zásad. Co je dobré si před nákupem zkontrolovat a co bychom si měli o neověřeném prodejci zjistit dřív, než mu pošleme svoje peníze?

ilustrační snímek

1. Na zkušenostech jiných záleží

Pokud vám internetový vyhledávač při zadání požadovaného zboží nabídl e-shop, se kterým nemáte zkušenosti nebo jste o něm v minulosti neslyšeli, zkuste si zahrát na detektivy, a ještě než se rozhodnete obchodu důvěřovat a objednávku vytvořit, zaměřte se na názory a hodnocení ostatních spotřebitelů. Pokud vám nepomohou vaši přátelé, prozkoumejte internetový svět. Velmi dobře zde fungují různé diskusní stránky, díky kterým si reference můžete snadno a rychle zjistit. Jste-li uživateli sociálních sítí, můžete se připojit do různých skupin, kde lidé sdílejí své zkušenosti s nakupováním. Tento krok rozhodně nepodceňte.

ilustrační snímek

Platby jen účet? Ruce pryč! Podvodné e-shopy prodávaly neexistující zboží

2. Certifikát jako důkaz

Dobrým vodítkem pro bezproblémový nákup může být i takzvaná známka kvality. Mezi internetovými obchody jde o certifikaci, která zákazníkům zaručuje, že obchodník splňuje pravidla bezpečného nákupu, stanovená certifikačními pravidly. Protože tento systém funguje na principu dobrovolnosti, absence tohoto „ocenění“ samozřejmě nemusí znamenat, že je s e-shopem něco v nepořádku a vy byste se mu měli vyhnout. Jedná se jen o jakési plusové body, které vám mohou pomoci při rozhodování, zda si zboží objednat, či nikoli. V České republice se udělování certifikátů věnuje především Asociace pro elektronickou komerci. Na webových stránkách apek.cz tak můžete jednoduše dohledat obchody, které pravidla bezproblémového nákupu dodržují. 

All-in-one nebo desktop? S rozseknutím otázky pomůžeme ...

3. Chtějte úplné informace

Nenašli jste na stránkách e-shopu identifikační údaje prodejce, nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky? Zpozorněte. I to může být dalším ukazatelem (ne)věrohodnosti. Pokud něco z výše uvedeného nemáte jako zákazník k dispozici, měli byste se raději poohlédnout po jiném internetovém obchodě. Pozor, kontakt na P. O. Box je v tomto případě opravdu nedostatečný! 

Stále častěji se také můžete setkávat s prodejem prostřednictvím sociálních sítí. Především na Instagramu je nabídka opravdu široká. Tito obchodníci většinou nemají vlastní webové stránky, takže rozhodnete-li se zakoupit zboží z této platformy, buďte opravdu maximálně obezřetní. Zde si totiž může vytvořit profil téměř každý a pod jakoukoli identitou. Pokud by se proto obchod nevydařil a vy zboží vůbec neobdrželi, mohlo by být v tomto případě dost obtížné vymáhat zaplacenou částku. 

ilustrační snímek

4. Chraňte své údaje

Rozhodli jste se zaplatit zboží předem? Pak se ovšem nejprve ujistěte, že zadáváte údaje o své platební kartě na zabezpečeném webu. Poznáte to tak, že je v adresním řádku prohlížeče před názvem webové stránky zkratka „https“ a ikonka zámečku. Obecně se také doporučuje, aby zákazníci nakupovali a zadávali své osobní údaje především z vlastních počítačů a tabletů. Mohou se tak vyvarovat zneužití údajů v případě, že se jedná o sdílené zařízení, například v práci.

Ne vždy se nákup povede

Zakoupila jsem v jednom velmi levném e-shopu tepláky, které měly být skladem, a dopředu jsem je zaplatila. Zboží doteď nemám, obchodník nekomunikuje. Bohužel až nyní jsem si na internetu přečetla, že nejsem jediná.“
Ivana, 62 

„Objednala jsem si oblíbený parfém na vcelku známé stránce s kosmetikou. Bohužel nevoní stejně jako originál a není zdaleka tak intenzivní. Od té doby chodím pouze na e-shopy kamenných parfumerií, jako jsou Sephora nebo Douglas.“
Tereza, 32

„Při objednávce potravin se mi stalo, že jsem v tašce našla místo jedné limety celé kilo, místo červených pomerančů obyčejné a pršut, který na obrázku vypadal exkluzivně, ve skutečnosti takový nebyl.“
Kamila, 51 

„Ačkoli mám jednu svou oblíbenou módní značku, online už u nich nenakoupím. Nemám dobrou zkušenost s vrácením zboží. Byla to anabáze několika telefonátů a mailů, vše v angličtině – a pokud jí nevládnete, nemáte v podstatě šanci zboží vrátit.“
Anna, 42

ilustrační snímek

5. Jistota jménem dobírka

Pokud se chystáte pořídit zboží v e-shopu, se kterým zatím nemáte zkušenosti, vždy je lepší při první objednávce zvolit způsob platby na dobírku. Své peníze posílejte předem jen těm, kteří na trhu působí již delší dobu, jsou ověření nebo s nimi mají ostatní spotřebitelé dobré zkušenosti. Vždy si také pečlivě uschovávejte veškerou komunikaci s obchodníkem, a to alespoň do té doby, než vám zásilka přijde v pořádku domů. Založte si i smluvní podmínky a potvrzení objednávky. 

Pokud vám toto potvrzení po objednání nepřijde, u dodavatele si ho vyžádejte. Jakmile zásilka dorazí, vždy předem zkontrolujte, že je její obal neporušený. Pokud se tak stane, balíček raději nepřebírejte, s dopravcem sepište protokol a poté informujte obchodníka. Může se také stát, že po vás kurýr bude chtít zaplatit vyšší částku, než za kterou jste si zboží objednali. I v tomto případě zboží odmítněte a následně kontaktujte prodejce.

Snažte se práci na počítači vykonat rychle. Následně dejte očím zasloužený...

Měli byste vědět...

Na co máte jako spotřebitel nárok a kam se můžete obrátit v případě, že si nevíte rady s reklamací?

  • U spotřebního zboží platí záruka dva roky. Tato doba začíná běžet dnem převzetí zboží.
  • Zboží, které jste si zakoupili v e-shopu, můžete bez udání důvodu do čtrnácti dnů vrátit, tedy odstoupit od smlouvy. Obchod vám pak podle zákona musí poslat peníze zpět, a to dokonce včetně poštovného.
  • Pokud se rozhodnete reklamovat zboží, váš požadavek musí být vyřízen nejpozději do třiceti dnů ode dne uplatnění reklamace. Výjimkou může být jen situace, kdy se s prodávajícím dohodnete na delší lhůtě. Před objednávkou si pozorně přečtěte reklamační řád daného obchodu.
  • Reklamované zboží nejste povinni předávat v původním či neporušeném obalu.
  • Počet internetových obchodů stále roste. S tím bohužel přibývá i těch, které jsou podvodné a zákazníky jen využívají. Seznam rizikových e-shopů najdete například na webové stránce rizikove.cz.
  • Pokud jste se při online nakupování setkali s problémem a nevíte, jak dále postupovat, vydejte se na webovou stránku asociace-sos.cz. Najdete zde nejen užitečné rady, ale využít můžete i osobní, telefonické nebo elektronické poradenství.