Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Sexting provozuje každé desáté dítě, varuje odborník

  • 68
Lidská sexualita není věcí veřejnou. To říká docent Kamil Kopecký z Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty v Olomouci, účastník projektu E-Bezpečí, který v pátečním magazínu MF DNES Rodina DNES varuje před nebezpečným sextingem, jemuž jsou masivně vystaveny dnešní děti.

Jak se vůbec můžou děti k sextingu nachomýtnout? Kde číhají rizika?
Sexting úzce souvisí s lidskou sexualitou a je přirozené, že si dítě informace o sexu v online prostředí vyhledává a zajímá ho vše, co je se sexem spojeno. Neumí však odhadnout, jaké následky pak takový únik fotografie do online prostředí může mít. Podle našeho výzkumu Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru provozuje sexting přibližně deset až patnáct procent českých dětí a mladistvých do osmnácti let, přičemž toto číslo se v posledních letech pomalu, ale jistě zvyšuje.

Jak sexting omezit?
Především výchovou. Rodiče musí dítěti už v útlém věku vysvětlit, že jeho osobní údaje mají svou hodnotu a mohou být také zneužity. Například že fotografie obličeje či vyložené intimní foto může dítěti způsobit vážné problémy – třeba v jeho budoucím životě, v rámci jeho kariéry a samozřejmě partnerských vztazích. Lidská sexualita přece není věcí veřejnou, ale intimním vztahem mezi partnery.

Neměla by se do osvěty zapojit i škola?
Každá prevence a osvěta funguje tehdy, pokud jednotlivé složky prevence spolupracují. V našem případě musí spolupracovat rodiče–škola–dítě. Škola nemůže úlohu rodiče zastoupit, rodič sám musí být aktivní a musí s dítětem prevenci v oblasti rizikového chování na internetu aktivně řešit. V naší poslední výzkumné sondě Rodič a rodičovství v digitální éře jsme odhalili, že oblast sexuality a seznamování patří k tématům, která rodiče s dětmi aktivně řeší. 

Co se týče dalších frekventovaných témat, na prvním místě se rodiče zaměřují na komunikaci s neznámými lidmi, dále na ochranu osobních údajů, agresi na internetu včetně kyberšikany, rizikové seznamování a podobně.

Je osvícených rodičů dost?
Více než 76 procent rodičů našeho výzkumu potvrdilo, že se s dětmi o nástrahách internetu skutečně baví, více než 51 procent rodičů se od dětí nechává dokonce poučit, což je skvělý preventivní přístup. Učí nás dítě, které cítí, že o něj a jeho online aktivity máme zájem.

V rámci jakého předmětu by se podle vás měla podobná témata vyučovat?
Tato problematika spadá do vzdělávacích oblastí Člověk a jeho zdraví, Výchova ke zdraví, Etická výchova a Mediální výchova Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Z pohledu učiva pak zapadá například do části Člověk a jeho zdraví – Osobní bezpečí, krizové situace, tedy bezpečné chování v rizikovém prostředí, šikana, týrání, sexuální a jiné zneužívání, brutalita a jiné formy násilí v médiích. A samozřejmě je toto téma součástí sexuální výchovy, obvykle v šesté až deváté třídě základní školy.