Diskuse k článku

Socioložka: Život ženy je limitován tím, jakého si zvolí muže

Jak se u nás za posledních 25 let změnil život žen? A změnil se vůbec? „Největší změnu vidím v tom, že se ženám rozšířila možnost volby. V mnoha oblastech - vzdělání, práce i uspořádání partnerského a rodičovského života,“ uvedla pro časopis Žena a život socioložka Marie Čermáková.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I82v23a37n 66J91i72r92e86š 6473472541178

No panečku, to je objev, naše babičky to věděly i bez sociologických studií.

0/0
11.5.2019 17:19

R87o66m64a39n 34O80l82á53c23h 6208482722

Socioložka pravdu dí a pravda bývá genderově (i jinak) nekorektní. Proč není život muže tolik limitován tím, jakou si zvolí ženu? Že by chlap líp uměl šaltovat?

0/−3
11.5.2019 9:54

E66l95i52š23k46a 33K38u55č30e41r21o44v80á 7789752903473

nevím, co je "šaltovat", ale způsoby, jakým je žena limitována ve společnosti, jsou tam docela dobře popsány.

+3/0
11.5.2019 10:40

R67o51m59a65n 88O60l79á69c64h 6648242672

Šaltovat je řadit - odtud i šaltpáka. Chlap, když není spokojený, asi snáz umí přešaltovat jinam, ať jde o práci či o partnerku. Jinak si neumím vysvětlit, proč by socioložčino sdělení mělo být tak asymetrické... Rozdílovým faktorem mohou být - teoreticky - děti, ale těch je jednak čím dál míň a druhak je soudy při rozvodech stejně skoro automaticky dávají do péče matkám. Ok, mobilita ženy s dětmi i její možnosti hledání nového partnera jsou horší než u chlapa, který "jen" někam posílá složenky. Potom by ale problém nebyl ani tak ve volbě partnera, jako spíš ve volbě být matkou... Řekněte vy: proč si myslíte, že život ženy je těžce limitován tím, koho si vybere, a mužův život tou samou volbou tolik limitován není?

0/−1
11.5.2019 10:57

A60l82e43n49a 69V69e49s58e55l62á 3193901335758

Podle mě to ale platí i oboustranně. Možná ne úplně symetricky z hlediska statistiky, ale platí. Na úspěchu řady mužů mělo velký podíl zázemí, co mu vytvářela žena a muže, co si naopak zpackali život, protože si pořídili dítě se "špatnou" ženou, znám taky. (Lhostejno, zda v tom špatném vztahu kvůli děcku setrvali, nebo z něj odešli a o to, aby úplně nepřišli i o dítě, se pak leta tahali po soudech.)

+2/0
11.5.2019 11:12

R75o32m83a60n 57O88l44á85c71h 6598822832

To máte pravdu, že takové případy jsou - viz čerstvě Tomáš Řepka... Ale čertovo kopýtko je podle mě právě v té asymetrii článku. Ta totiž svádí k dalším (a nebezpečným) otázkám.

0/−1
11.5.2019 11:22

A15l26e81n58a 80V19e69s93e46l97á 3703731215398

Přiznám se, že s tím ostře asymetrickým vyhraněním článku taky nesouhlasím.

Rodinné zázemí je hodně důležité. Může pomoci a může vám taky pěkně šlápnout za krk. Ať už jde o původní rodinu dítěte, či pak tu vlastní vytvořenou s partnerem. Vyseknout z toho jen ženy mi přijde omezené.

+2/0
11.5.2019 11:41

K26a44m83i58l59a 36K89a22l38e95n18s16k75á 9786817887338

Řepka je psychopat bez ohledu na to jakou ženu má vedle sebe. Jeho osobností naopak právě trpí ty ženy.

+5/0
11.5.2019 13:50

R60o65m64a53n 66O10l74á53c48h 6958852762

Jo? Zajímavá teorie. A proč mu všechno fungovalo na jedničku s hvězdičkou, dokud měl vedle sebe šestnáct let (!) Renátu? Že byste vy, ženy, rády trpěly?

0/−2
11.5.2019 14:21

A15l58e71n31a 41V54e60s36e22l33á 3913701765308

Protože byl mladej. Úspěšnost fotbalistů a obecně profi sportovců je věkem dost limitována.

+2/0
11.5.2019 17:51

R72o51m15a39n 86O15l23á46c15h 6198662712

Je zajímavé, že v téhle diskuzi ženy často odpovídají, jako by nerozuměly otázce... Reagoval jsem na paní Kalenskou a na její "Řepka je psychopat bez ohledu na to jakou ženu má vedle sebe. Jeho osobností naopak právě trpí ty ženy". Jestliže je Řepka psychopat pořád a ženy vedle něj pořád trpí, tak podle vás dokud je psychopat mladý (a vydělává fůru prachů), ženy sice pořád trpí, ale v zásadě je vše ok? A jakmile psychopat přestane vydělávat, už není ok, že ženy trpí?

0/0
12.5.2019 0:39

A26l69e39n19a 63V49e22s17e79l33á 3863741315288

Mně se spíš zdá, že hovor, jako byste nerozuměl otázce, tu vedete vy.

Řeč byla o Řepkovi a o vašem přesvědčení, že s jinou partnerkou MU fungovalo všechno... Ne, nefungovalo mu všechno, problémy se svými excesy měl vždycky. Ale fungoval mu fotbal a s tím spojené vydělávání peněz. To už teď ne. A není to podle mě nijak závislé na výběru partnerky.

(Jestli kdy a jak trpěly a trpí jeho partnerky přece v daném vláknu vůbec nebylo předmětem diskuze a těžko to budeme posuzovat.)

+1/0
12.5.2019 11:06

K54a76m98i68l93a 86K33a92l58e69n23s60k89á 9726407987488

To ano, k řadě úspěchů mnohých mužů přispívá zázemí, které jim vytvoří ženy (ale i naopak). Ale v případě, že si špatně vybere muž, je pro něj mnohem snazší si vybudovat nový život, než pro ženu.

+5/0
11.5.2019 13:52

R15o58m24a83n 30O26l58á82c79h 6638962952

A čemu byste vy osobně tuhle "mnohem větší snadnost" připsala?

0/0
11.5.2019 14:21

K42a38m23i77l20a 31K43a78l66e10n26s58k72á 9766807177408

Máte i nemáte pravdu. Ano pokud se ženy rozhodnou nemít děti, nebudou tolik limitovány výběrem partnera. Ale kam lidstvo dospěje pokud se všechny ženy rozhodnou nemít děti? ;-)

+3/0
11.5.2019 13:55

R28o37m59a46n 96O37l28á25c87h 6408882362

Lidstvo bez dětí dospěje do úplně stejného bodu jako lidstvo s dětmi. Čas lidstva je limitován - mnohem jistěji, než jsou limitovány ženy.

0/−2
11.5.2019 14:22
Foto

J17i81r84i 12J28a61l58u62v88k27a 3708799574837

Válku na vás. Pak by vám docvaklo, proč chlapi nemají v genech žehlení.

0/−11
10.5.2019 22:48

R14o67m84a16n 98O55l66á77c57h 6258462232

Nestrašte s válkou. Tu mám v genech tak leda na playstationu...

+2/0
11.5.2019 9:48

E14l20i96š88k79a 41K17u71č84e24r23o39v20á 7279272283223

ale slepou poslušnost k nadřízeným mužům.

0/−1
11.5.2019 10:40

R56o57m12a61n 92O68l42á19c88h 6838322572

To jako myslíte vážně? Jestli někdo trpí přehnaným respektem k autoritám, jsou to právě ženy... Muži daleko spíš kašlou na učitele, nadřízené, jakož i obecně na vzory a na návody k použití čehokoli. Díky tomu muži odnepaměti tvoří pořád nový a nový svět. A ano, i ho ničí. Ale poslušnost na bojišti je úplně jiná otázka.

0/−2
11.5.2019 11:02
Foto

A58n65n48a 87V24e50s60e73l18á 2840638186

Nejvíc ze všeho je život každého člověka limitován rodiči, které si ale nikdo nevybírá...

+17/−1
10.5.2019 15:50
Foto

L72e69n89k38a 74M88a80t37o53u30š10k23o84v30á 9440777876109

Máme s mým mužem štěstí. Ikdyž moment, ono to vlastně není o štěstí ;-)

+1/0
10.5.2019 15:46
Foto

M94i19c58h23a28l 75G35r25e68š65l53i19k 9371926482396

Tak trochu predsa len je, jak píše kolegyňa Veselá. ;-)

0/0
10.5.2019 15:56

K90a12m40i67l29a 17K56a78l36e57n52s62k67á 9786727727728

Ve spoustě věcí má autorka pravdu, bohužel. V nadsázce možná by se měly ženy mužům raději vyhnout aby je v životě nelimitovali a neomezovali ;-)

+4/0
10.5.2019 14:25

E23v75a 15K94o53l93á64ř22o15v32á 1374270252372

Ja to tak do budoucna rozhodne udelam.

+1/0
10.5.2019 14:31

P61a83v92e27l 13M20a67t91o48u40š31e64k 4758220664

Hodně štěstí...

+6/0
10.5.2019 14:47
Foto

M45i95c92h79a95l 61G87r53e84š96l47i27k 9611966792386

Hlavne synom by sa mali vyhýbať. ;-)

0/0
10.5.2019 15:12

R62o98m95a68n 69O50l75á62c14h 6798732452

To hej. A okrem synov aj otcom, dedom, bratom, vnukom, pravnukom a všetkým mužom, ktorých vo svete stretnú.

0/0
11.5.2019 14:38
Foto

M82i39c77h81a97l 76G18r38e56š30l63i49k 9171976942786

Tým ostatným sa vyhýbať nemusia... tých už asi ťažko budú vychovávať. ;-)

0/0
11.5.2019 19:28

R84o57m70a22n 19O76l32á68c17h 6528262692

Řekněte to těm úspěšným sportovkyním, že mají vykopnout mužského trenéra a radši utvořit s nějakou trenérkou "ženský kruh"... Holt jsou asi masochistky a netuší, že je chlap jen zbytečně limituje.

0/0
11.5.2019 9:47

D43a88v10i31d 26K14n23a17p25e49k 8507534676335

Pokud jsou ti chlapi tak strašně přeplácení, tak pořád nerozumím, proč je naše technicko-obchodní oddělení, servis, vývoj, výroba, sklad plné drahých chlapů. Vždyť tu stejnou práci by přece zvládly daleko levnější a stejně dobré ženské. A firma by ušetřila 20% na platech, což není zanedbatelná částka při takovém počtu zaměstnanců.

Proč se ty ženské pořád cpou na ty špatně placené sekretářky, účetní a fakturantky?

Mohla by mi to nějaká feministka vysvětlit? Ale dialekticky, polopatě a pomalu, abych to pochopil i já jako starý šovinista, sexista a prasák.

+9/−4
10.5.2019 13:59

J18i97t58k87a 69K73u70l89h15á43n67k64o67v60á 7707701381804

Nemohla, protože vysvětlit něco lze pouze člověku, který pochopit chce. Z vašeho sarkasmu lze vyčíst, že pochopit nechcete, tak proč ztrácet čas?

+23/−6
10.5.2019 14:04

P17a74v49e55l 98M47a45t93o89u79š39e44k 4138120874

Tak to jste klidně mohla mlčet...

+8/−2
10.5.2019 14:12

D11a77v73i80d 46K78n54a79p38e54k 8417664576535

Zkuste to. Já to pořád nechápu, proč ty firmy zbytečně vyhazují peníze za ty drahé chlapy.

Vy byste si dobrovolně koupila auto/rohlíky/boty u jednoho prodejce, když je druhý má ve stejné kvalitě, dodací lhůtě a výběru, ale o 20% levnější?

+3/0
10.5.2019 14:32

E52v46a 85K67o43l77á28ř76o19v60á 1234920792922

Protoze neni dost zen, ktere by mohli zamestnat.

0/−1
10.5.2019 14:44

D40a54v11i41d 78K63n88a86p89e33k 8597364366465

A proč si ty ženské nazložily firmy, když to zvládli chlapi? Nebo ať se všechny ty platově utlačované zvednou, založí si firmu a tam mohou ženské přeplácet až do aleluja. Pokud teda na to budou mít zisky.

+3/0
10.5.2019 14:46

M94a23r41k88é91t51a 53Ž92e71m11l35i82č21k91o27v59á 1864660843243

Však také zakládají. Rozhodně častěji, než před 10 lety.

+6/0
10.5.2019 23:05
Foto

M34i36c23h62a13l 68G65r62e22š36l41i16k 9411326622766

Čítal som inú štúdiu. Za vyššími platmi je vyššia ochota mužov riskovať. Tým pádov je mdzi nimi viac tých úspešných, ale aj "lúzerov". Sú ochotnejší napr. žiadať vyšší plat a po neúspechu odísť. Čo sa týka rizika materskej u žien... u užov je riziko vyššej fluktuácie. Čo sa týka straty kvalifikácie počas materskej je to nezmysel. Keď môže moja žena jazdiť počas materskej na školenia, alebo zvládla urobiť doktorát, prečo iné ženy plačú, že sa to nedá? Ja som tiež menil niekoľkokrát zameranie... ;-)

+4/−1
10.5.2019 15:17

B71a30r51b36o98r68a 53B75a57l66l71o71v36á 2121667740227

Podľa jednej skúsenosti nemôžete paušalizovať. Ak žene na rodičáku zamestnávateľ neumožní prácu na čiastočný úväzok podľa potrieb matky a zároveň podľa zmluvy nesmie ísť robiť niekde inde, tak veľa možností nemá. Školenia sú také roztomilé spestrenie, ale práca je práca. To proste nie je to isté. Ani 50 školení ročne ten výpadok v práci a praxi nenahradí.

+6/0
10.5.2019 17:15
Foto

M12i19c81h60a38l 29G35r87e40š66l40i93k 9921606572246

Moja žena si urobila doktorát. Otehotnela ešte počas štúdií na VŠ. Robila ho na materskej bez toho, aby bola kedykoľvek predtým niekde zamestnaná. Plus chodila na jazykové kurzy.. uvoľňoval som sa kvôli tomu skôr z práce. Môj plat bol vtedy 14 000 a dalo sa to. Priemer bol niečo okolo 20 000. Na druhej strane sme nemali TV, alebo podobné vymoženosti. Teraz je na materskej a len nedávno bola na školení v Prahe. Samozrejme som sa v tom čase staral o deti... okrem kojenca.

+2/0
10.5.2019 18:27

B54a38r44b39o84r54a 80B60a64l94l40o96v39á 2591557610297

No to máte krásne. Stále to nerieši to, o čom hovorím ja. Doktorát robiť nemôžem - lebo je to práca na úväzok. Môžem si spraviť rigorózku, ktorá mi tak akurát dá krajší titul pred meno, s ktorým si môžem dvíhať ego, ale v práci za to nedostanem ani korunu navyše. Jazykové kurzy sú zase len taká zábavka, ani angličtinu v práci vôbec nevyužívam (iba vrámci samovzdelávania). Na to, aby som si mohla spraviť atestáciu, by som musela pracovať. Takže v podstate môžem tak akurát podať výpoveď, čo by pre mňa, ešte ako cudzinku, bolo veľmi hlúpe rozhodnutie. Jo a ešte chodiť na školenia a zbierať kredity, čo vlastne teraz na rodičovskej ani nemusím, ale aj tak na ne chodím, keď sa dá.

+1/0
11.5.2019 0:13

E14m31í50l12i47e 51Z94a62j95í42c38o58v81á 3969194565263

Zenska, vy jste vecne nespokojena, a rozhodne s tim nic vy delat nebudete (viz ja nic nemozem, lebo....) a uz se vubec nedivim, ze vy vydelavate mene, nez prumerny muz.

+1/−2
11.5.2019 4:06

B96a67r36b88o66r30a 58B26a64l96l32o94v38á 2841157210897

Takže podľa vás mám riskovať hrubé porušenie pracovnej kázne, aby ste vy a vám podobní boli spokojní, že? V mojom obore je len jeden kariérny postup - atestácia. Tú nie je možné ani začať robiť bez toho, aby som pracovala. Milujem ľudí, ktorí majú len plno kecov o tom, že sa dá, len treba chcieť, ale jediný konkrétny príklad ako dať nevedia. Môj plat odpovedal bežnému platu v mojom obore pred otehotnením, bez rozdielu pohlavia.

+1/0
11.5.2019 8:25
Foto

M71i19c55h75a12l 43G80r43e51š26l32i78k 9671856832796

Moja žena na materskej má prácu na úväzok. Keď dieťa spí, alebo som doma, tak pracuje. Školenia, na ktoré teraz chodí sú kvôli atestácii. Ďalšie otázky?

0/0
11.5.2019 10:49

B42a90r28b71o61r83a 72B34a46l50l29o10v34á 2211377260677

No a o tom to je. Vaša žena má šťastie, že má čiastočný úväzok. Ja som dostala ponuku na vypomáhanie (pár dní v mesiaci 12 hodín denne - pre mňa ideál, lebo manžel robí na turnusy, takže by som robila, keď je on doma), šla som s tým za šéfkou, tá mi to zamietla. Následne odo mňa chcela prácu na plný úväzok. Takže moje možnosti sú být každý pracovný deň 10 hodín mimo domova, robiť na úkor svojho dieťaťa na to, aby som väčšinu peňazí dala na hlídání, alebo nič.

+1/0
11.5.2019 13:50
Foto

M20i87c62h79a23l 63G86r92e46š49l96i79k 9581786232516

Samozrejme, že na materskej je všetko zložitešie, ale nie nemožné. Kupovať literatúru, nevyhnutnú pre vzdelávanie, keď príjmy kvôli materskej výrazne klesli, je tiež záťaž.

Keby som mal hovoriť za seba, tak som kvalifikáciu menil niekoľko krát, aby som dostal lepšiu prácu. A niekoľkokrát sme sa sťahovali. Mojej žene trvalo 12 rokov, kým získala prácu, ktorú chcela robiť a na ktorú má kvalifikáciu. Predtým robila zamestnaniach s príbuzným zameraním...

Nie je to teda len o šťastí, ale hlavne o ochote ísť v ústrety možnostiam. Domov sa dá zmeniť. Práca sa dá zmeniť. Kvalifikácia sa dá zmeniť...

0/0
11.5.2019 19:22

D62a47v65i42d 58K16n97a84p19e35k 8817434566325

Plakat a natahovat ruku je totiž daleko jednodušší než něco udělat sám/sama.

+2/−1
10.5.2019 21:43

R24o98m63a67n 78O32l13á66c78h 6148352342

Pán má ale pravdu. Model "my ženy jsme stejně schopné jako muži, ale bereme za stejnou práci míň" je ve 21. století urážkou ne systému, ale rovnou zdravého rozumu. V té rovnici je ve svobodném tržním hospodářství něco špatně, protože prostě matematicky nefunguje.

+2/0
11.5.2019 11:59

V22ě85r92a 74K66a37b77í46č86k54o93v67á 7614216130537

Jak vás mohlo napadnout že byste ušetřil na platech?

Jakože ženské dáte menší plat,i když zvládne to,co chlap?

Koukám,že je to v myšlení některých lidí daleko horší,než by člověk řekl.

+8/−3
10.5.2019 14:12

P53a40v29e39l 69M31a49t43o21u78š55e19k 4838830424

Nezlobte se, ale vůbec jste nepochopila sdělení příspěvku.

+4/0
10.5.2019 14:13

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...