Naše kostry neřeší pohlaví ani rasu. Stejně jako láska, hlásá kampaň

  10:56aktualizováno  10:56
Americká reklamní agentura postavila obrovský rentgen přímo na promenádě v Santa Monice v Kalifornii. Diváci se stali svědky tance nebo polibku kostlivců, a někteří se pak nestačili divit, kdo na ně zpoza obrovské obrazovky vykoukl.

Kampaň s názvem Love Has No Labels si klade za cíl rozpoutat diskusi o předsudcích a zatím se jí to celkem úspěšně daří. Na pomoc si vzala kostru jako symbol člověka. 

Na velké obrazovce kolemjdoucí nejprve viděli líbající se a tančící páry, které ale nemohli nijak blíž identifikovat. Když zpoza obrazovky po vášnivém polibku vystoupily dvě ženy, odměnou za jejich odvahu k účasti jim byl potlesk přihlížejících. Láska je podle reklamy vytvořené newyorskou Ad Council různorodá a samozřejmě slepá - nezajímá jí pohlaví, barva pleti, zdravotní stav ani náboženské vyznání. A neomezuje se jenom na tu milostnou, ale zahrnuje její veškeré další podoby.

Pochvala s hořkou pachutí

Na stránkách projektu vypráví běžní Američané své příběhy o setkání s předsudkem. Jorge původem z Mexika si ho vyslechl i ve chvíli, kdy ho jeho stavbyvedoucí chtěl pochválit: „Jsi dobrý dělník. Ty nejsi jako ostatní Mexičané.“

Fotogalerie

Jorge tehdy spolkl hořkost poznámky v obavě o své zaměstnání. Dnes by se ale zachoval jinak a projekt mu nabízí několik možných řešení jeho tehdejší situace. Mnoho lidí se totiž v danou chvíli nezačne protestovat (ať už jsou stereotypně posuzováni oni nebo tomu jen přihlížejí), protože je zrovna nenapadají dostatečně pádné argumenty nebo způsoby řešení, které neskončí hádkou a scénou. 

„Je to příjemná, pozitivní, dobře zpracovaná kampaň. Nicméně otázkou je, zda má potenciál změnit společenskou atmosféru a ne pouze přesvědčit přesvědčené. Což je obecný problém takových kampaní a my sami jej také řešíme. Nyní je zajímavé sledovat pokračování kampaně skrze další kanály, jako jsou např. facebookové stránky. Teprve se ukáže, zdali příspěvky vyvolají diskuse k citlivým tématům a jak budou realizátoři schopni tyto diskuse vést a oživovat,“ říká Jaroslav Valůch z organizace Hatefree Culture, která se snaží bojovat proti předsudkům v české společnosti. 

Z podobných projektů v České republice zaznamenal největší ohlas Support Your Local Nazi, která si střílela z neonacistů. Přišla ovšem v době před nástupem sociálních sítí, takže i její potenciál k vyvolávání diskuse byl omezený.

Uvnitř jsme všichni stejní

Spot Láska nezná hranic nese podobnou myšlenku jaké měly i reklamní kampaně italské oděvní značky Benetton. Slavné fotografie Oliviera Toscaniho zachycující pacienta umírajícího na AIDS, tři lidská (ve skutečnosti prasečí) srdce nebo hrající si děti dvou ras mířily na stejná témata. Měly také kvalitní výtvarné zpracování, dočkaly se však hlasité kritiky.

„Zaměřovala se na to, že tak citlivá témata a lidské tragédie jsou zneužívány ke zvýšení prodeje svetrů. Této interpretaci se Benetton samozřejmě bránil, stejně tak jako to dělají i další firmy, které využijí citlivá témata a emoce z toho plynoucí ve svých komunikačních aktivitách. Jistou dávku altruismu a autentické motivace změnit společnost k lepšímu za tím nalézt můžeme, ale v konečném důsledku je to opravdu prostě jeden z marketingových a PR tahů jak posílit pozici vůči konkurenci či přilákat více zákazníků. Samotnému Benettonu to zvýšilo prodeje dvojnásobně, což zřejmě nebyl pouhý nezamýšlený důsledek autentické snahy změnit svět k lepšímu,“ dodává Jaroslav Valůch z Hatefree Culture.

Autor: pro iDNES.cz
  • Nejčtenější
Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Příběh Oliny: Vyspala jsem se s kamarádem, nevím co dál

Udělala jsem velkou hloupost, vyspala jsem se se svým nejlepším kamarádem. Bylo to krásné, ale i tak bych byla radši...

Lidé, jezte, neblázněte, nabádá psycholožka a dietoložka Iva Málková

Drželi jste někdy dietu? Občas? Často? Na Ivu Málkovou nemáte. Ta vyzkoušela snad všechny diety a metody na hubnutí, i...

Gender v pohádkách, divné diety i brčka z papíru. Kde je zdravý rozum?

Nejen v módě existují prapodivné trendy jako ponožky v sandálech. Některé odezní rychle, jiné mají dopad na naše...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Kim Basinger, Brad Pitt, Marilyn Monroe: sexsymboly napříč desetiletími

Dodnes se o nich hovoří. Dodnes jejich portréty visí v mnoha domácnostech. Víc než talentem dokázali někteří umělci...

Kristýna v Malých láskách pod kudlu nechtěla, ale co mohla dělat?

Poslední díl Malých lásek přinesl pořádnou dávku emocí. Dojemný příběh dvojice, která se poznala v dětském domově a...

Premium

Z chudoby přes výsluní, vězení až do ústraní. Hana Hegerová oslaví 88 let

Drobná tmavovláska v černém rozkročená na pódiu, oči přivřené, tvář sklopená k mikrofonu. Když Hana Hegerová zpívala...

Které problémy ve vztahu hodit za hlavu a které naopak nepodceňovat

Na vztahu je potřeba neustále pracovat, zvláště když chcete žít v klidu a míru. Pro harmonické soužití je potřeba se...

Najdete na iDNES.cz