Úterý 2. června 2020, svátek má Jarmil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 2. června 2020 Jarmil

On-line rozhovor

Ptejte se Bohumila Kartouse, experta na vzdělávání

Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel.
velikost textu:
vydáno 9.4.2020 10:55
Pojďte krizovou situaci využít a vyjděme z ní silnější, než předtím, nabádá expert na vzdělávání, který se označuje za profesionálního provokatéra veřejné diskuze. Jak mají děti i učitelé zvládnout distanční formu výuky? Nedelegují školy jen zodpovědnost na rodiče? Ptejte se online Bohumila Kartouse ve čtvrtek od 11 hodin.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 9. dubna 2020 do 11:32

OTÁZKA: Dobrý den, tři děti, každé v jiné třídě a stohy úkolů, které ze školy dostávají, není v našich silách s nimi zvládnout. Napsala jsem ředitelce, ale vyžadují vypracování v termínech... Co s tím? Díky. Martina
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Dobrý den, to jste udělala dobře. Nic jiného než snaha dohodnout se se školou Vám nezbývá. V první instanci je třeba řešit problém s jednotlivými učiteli. Ideální je jim spíše zavolat, je to osobnější. pokud učitelé zůstávají neteční k Vašim prosbám, další instancí je ředitel školy. Doporučuji vstřícnost, i tehdy, pokud nemáte dojem, že by se Vám téhož dostávalo z druhé strany. Pokud není se školou možná dohoda, ani tak se nic zásadního neděje. Nestihli jste všechny úkoly? Co se dá dělat. Svět se vážně nezboří. Ze včerejší diskuse poradního sboru ministra školství vyplynulo, že hodnocení na konci tohoto školního roku bude muset vzít v potaz mimořádnost situace. Takže buďte v klidu, nestresujte ani sebe, ani děti.. 9.4.2020 11:06
OTÁZKA: Dobrý den, děti jsou na základní škole a samy úkoly nezvládají. Musíme suplovat učitele, je to fakt o život. Máte nějaké doporučení, co s tím? Honza Pavel
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Zdravím, psal jsem odpověď na předchozí podobnou otázku: vstřícně za učitelem či učitelkou, požádat o rozumné dávkování a pokud možno o to, aby učitelé sami navázali s dětmi kontakt prostřednictvím videokonferencí. Na mnoha školách to jde, není to zásadní problém. Běží digitální třídy, dokonce i na prvním stupni. Doporučuji krásný příklad paní učitelky Stáni Šimůnkové ze ZŠ Nebušice zde v našem pořadu o vzdělávání v době karantény: https://www.youtube.com/watch?v=sn0rExzuNhI Btw. Dnes v 18:45 další přímý přenos, tentokrát s učiteli Petrou Mazancovou a Danem Pražákem. 9.4.2020 11:12
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte o zadávání úkolů ze strany školy způsobem, ať se dítě naučí stranu 80 až 90, udělá si výpisky a odpoví na otázky z učebnice. Připadá vám to dostačující? Já si myslím, že na tento typ výuky školu člověk ani nepotřebuje. Tyto úkoly dostává syn z většiny předmětů. Děkuji Ilona Ilona
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Nepřipadá. Učitelé by se měli snažit najít cestu k tomu, jak s žáky přímo komunikovat a vést online hodiny či osobní konzultace. Je to pochopitelně mnohem jednodušší u mladých lidí na střední škole či na konci ZŠ, ale dělají to i učitelé s prvostupňovými dětmi, viz paní Šimůnková na ZŠ Nebušice (v předchozí odpovědi). Pokud máte čas, podívejte se dnes v 18:45 na zkušenosti progresivních učitelů, poběží to na stejném YouTube kanálu (Presloviny). 9.4.2020 11:15
OTÁZKA: Existují někde nějaké online konzultace? My nejsme bohužel schopni vysvětlit třeba fyziku na vyšším stupni školy. Marta Králová
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Záleží skutečně na škole a na jednotlivých učitelích. Pokud nejste schopni řešit zadání, je na to třeba učitele vstřícně a slušně upozornit. Je na něm, aby našel vhodnější způsob distančního vzdělávání. Zkuste použít dostupných příkladů toho, jak učitelé na jiných školách pracují. Moje osobní zkušenost: Starší syn studuje v 1. ročníku na Gymnáziu Na Zatlance. Od prvního dne karantény věděli, kde mají studijní materiály, do dvou dnů běžela on-line výuka. Kdy to přeženu, v podstatě nevím, že syn nechodí do školy (až na to, že je doma a může vstávat třeba v 10:00, protože se s učiteli dohodnou, kdy začnou). Selfmanagement. .) 9.4.2020 11:19
OTÁZKA: Dobrý den, pokud učitel pošle látku, aby se jí dítě naučilo z učebnice, připadá vám to normální? To přeci dítě ve čtvrté třídě samotné nedokáže. A musíme ho to učit my rodiče. Kde na to má člověk brát čas, když má dvě děti a pracuje? Co se s tím dá dělat? Šimon
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Rozumím Vám.) V první řadě, nestresujte se tím, nic se neděje, nikdo se kvůli tomu nezblázní, že dítě nestihne úkoly. Dělejte pouze to, co zvládnete a na co máte čas a slušně na to učitele upozorněte. Na vědomí řediteli, ať si tedy zkrátíte cestu.) Na druhou stranu je dobré s dětmi pracovat a zachovat část řádu běžného života, byť to vyvíjí nároky na čas. Btw. Nedává Vám smysl zadání ze školy? Věnujte se něčemu jinému. V dalším rozhovoru naší EduKorony jsme mluvili s profesorem psychologie Radkem Ptáčkem, má tři děti. Když se díval na zadání z českého jazyka pro 3. třídu, nepřišel na to, jak motivovat dítě k práci, jemu samotnému nedávalo zadání smysl. Koukněte: https://www.youtube.com/watch?v=93aXQuue6yA. 9.4.2020 11:24
OTÁZKA: Je možné po škole požadovat, aby děti vyučovala online? Že nemáme čas suplovat školu? Dana
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Zkuste to, využijte příkladů, na které jsem poukazoval výše. Jinde to jde, není to raketová věda. Ale prosím vstřícně, pro spoustu učitelů je to skutečně práce, kterou před tím nedělali a musejí se nutně vyrovnat s vyššími nároky. Pokud je škola vůči tomu inertní, netečná, nedá se nic dělat. Na druhou stranu, vaše ratolest skutečně neutrpí žádnou zásadní újmu, když v karanténě neprobere učivo dle plánu. Jeho budoucí štěstí a úspěch na tom opravdu nezávisí.) Take it easy.. 9.4.2020 11:27
OTÁZKA: Zdravím Vás. Myslíte, že budou ještě letos do prázdnin děti chodit do školy? Nebo bude škola o prázdninách? Monika
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Neberte prosím vážně, když ministr zdravotnictví (dále jen Ken) mluví o tom, co budou dělat děti a školy o prázdninách.) Ne, o prázdninách děti do školy nebudou muset chodit, maximálně dojde k tomu, že se maturity nebo přijímací zkoušky částečně přelejí do července, ale je to méně pravděpodobné. Na druhou stranu, navrhoval jsem, aby školy běžely v nějakém provizorním provozu pro ty rodiče, kteří budou řešit existenční problémy po ekonomickém infarktu, v němž nyní jsme. Nemyslím ale, že by tento návrh někdo projednal.) Btw. I po otevření škol bude otázka, kolik učitelů vlastně přijde, neboť mnoho z nich spadá do rizikové skupiny.. 9.4.2020 11:30
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že by se děti měly vrátit do školy brzy a v rouškách? Zdena
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Současné odhady pracují s termínem druhé polovina května. Ale je otázka, jak to bude fázované (nejdříve se otevřou nepochybně mateřské školy, řešíme s ministrem školství, zda by se neměly zároveň otevřít i první stupně ZŠ). Ale zatím je to mlhavé. Nejde o samotné děti, ty v drtivé většině coronavirus zásadně neohrožuje. Jde o to, že v současném stavu společenské paniky si nikdo nedovolí udělat příliš "radikální" rozhodnutí a že mnoho učitelů bude mít oprávněnou obavu o jejich vlastní zdraví. Tedy je možné, že nepůjde o plošné otevření, ale že různé školy poběží v různých provizorních. Budeme se tomu průběžně věnovat v pořadu EduKorona, odkazoval jsem výše. 9.4.2020 11:34
OTÁZKA: Dobrý den, jsem samoživitelka, mám jedno dítě v 5. třídě. Musím pracovat, jinak bychom neměli nic, nemůžu zastoupit školu. Ze ZŠ dostáváme v podstatě jen čísla stránek a cvičení, požadováno například je udělat si výpisky prakticky z celé učebnice a písemně odpovědět na úkoly za jednotlivými kapitolami (jsou tam mimochodem hrozné zbytečnosti). Škola žádnou on-line výuku nenabízí, úkoly nekontroluje. Psala jsem paní ředitelce - neodpověděla. Dokud se učivo opakovalo, tak to ještě šlo, teď se ale děti mají učit samy novou látku, poté si samy udělat cvičení a tím to končí. Hrozí, že se to naučí špatně. Máte nějakou radu, co s tím, kam se případně obrátit apod.? V médiích se neustále mluví o on-line výuce a výuce na dálku. O těch, kteří tohle vůbec nemají, se spíš mlčí. Co tedy dělají tito učitelé??? Zadat úkoly tímto způsobem by uměl úplně každý. Děkuji za jakoukoli reakci. Zuzana
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Naprosto Vám rozumím a ještě jednou odkazuju na skvělý příklad z pořadu EduKorona: https://www.youtube.com/watch?v=sn0rExzuNhI. Není možné to škole přikazovat, vstřícně požádejte, zda by se mohli inspirovat.) 9.4.2020 11:36
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že online výuka se do budoucna ukáže v něčem prospěšnější, než když děti chodí do školy? Danuše
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Haha, no psal jsem pro Hospodáské noviny už na začátku karantény, že tento nečekaný experiment posune technologicky české školství dál než posledních 20 let upachtěné snahy všech vlád.) Ano, vnímám současný stav jako obrovskou příležitost a spousta učitelů to vnímá podobně. Nepochybně bude i při návratu do běžného stavu patrné, ženěno ulpělo, třeba když bude dítě doma učitel ho připojí do výuky přes laptop. Nebo způsob zadávání úkolů tak, aby byly srozumitelnější. Nebo v přemýšlení o obsah vzdělávání. Mnohde třeba také ve větším pochopení rodičů vůči učitelům a vice versa.) Ale počkejme, tendence vrátit se do původního stavu bude silná a svůdná.) 9.4.2020 11:39
OTÁZKA: Pěkný den, v čem je podle vás teď v té online a domcí výuce největší slabina? Mají děti moc úkolů, anebo že se jede podle osnov, že je výuka nuda...? Karel Pokorný
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Největší slabinou jsou technické problémy, které ale, jak říká Radko Sáblík v prvním díle EduKorony (výše) lze obrátit v příležitost učit se společně s žáky. Jde-li skutečně o on-line výuku, neměl by nastávat problém s přetěžováním. K němu dochází v těch případech, kdy učitelé posílají zadání emailem a očekávají, že všichni splní, co se po nich chce. Btw. Navrhuju, že by podobné (kratší, očekávané) periody, kdy děti nejsou ve škole, podobné mimořádné situace, byly pevnou součástí školního roku (na 2. stupni ZŠ a na SŠ). Branná výchova 21. století.) 9.4.2020 11:42
OTÁZKA: Zdravím, je tato situace podle vás pro naše školství prospěšná nebo spíš ho ještě zhorší.Přála bych si to první, ale jsem realistka, tak čekám spíš to druhé... Děkuji za upřímnost. Veronika
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Uvidíme, už jsem o tom psal výše. Osobně ve vzdělávání vidím mnohem více příležitostí než rizik.) Bude hodně záležet, jak se podaří vzniklé momentum využít. Shodou okolností má od dalšího školního roku probíhá realizace Strategie 2030, předpokládám, že ti progresivnější se budou snažit zkušeností získaných v karanténě využít. Záleží hodně na rodičích a samozřejmě nejvíce na ředitelích a učitelích. 9.4.2020 11:44
OTÁZKA: V čem by se školství do budoucna mohlo z téhle krize podle vás poučit? Olina
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Že ne vše, co je obsahem předmětů, dává smysl. Že děti nemusí být nutně ve škole a přitom se mohou vzdělávat. Že lze skutečně ve vzdělávání pokročilým způsobem využívat technologie.) Ukáže se také, jak propastné rozdíly mezi školami a učiteli jsou. A ukáže se, jak nutné je věnovat se primárně dětem, které pocházejí z nepodnětného prostředí, jelikož ty jsou nyní ve stavu fyzického i mentálního lock-down a nemají vůbec šanci z toho vybřednout. Vazba vlivu rodiny na výsledky vzdělávání v ČR je velmi vysoká, teď je okamžik, kdy bychom si to měli uvědomit a snažit se hledat cesty, jak tento handicap snižovat. 9.4.2020 11:47
OTÁZKA: Krásný den, sledujete výukové bloky v České televizi? Mají podle vás nějaký smysl, když školy si stejně jedou každá po svém? Sluníčko
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Je to fajn, ne všechny školy vedou on-line výuky a rodiček mají možnost přemostit tuto karanténní hibernaci.) Ale všespásné to není. Mnohem více by se mi líbilo, kdyby vzdělávací systém využil této situace a změnil prirority vzdělávání. Ukazuje se, jak klíčová je připravenost na změnu, jak důležitá je digitální dospělost, jak důležité je neztratit během karantény řád a pohyb atp. Píšu o tom v knize No Future: https://www.kosmas.cz/knihy/267611/no-future/. Skutečně bych se nenadál, jak rychle přijde situace, která to potvrdí.) 9.4.2020 11:52
OTÁZKA: Když někteří experti doporučují, že se rodiče na úkoly, které dětem ze školy dávají, mohou vykašlat, neznevažují tím práci učitelů? Hanička T.
Bohumil Kartous ze společnosti Eduin v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. Bohumil Kartous: Neřekl bych, že se mají rodiče na úkoly vykašlat.) Měli by vstřícným způsobem dosáhnout s učiteli dohody na rozumném dávkování. Když to nejde, pak tedy take it easy.) Více v předchozích odpovědích. 9.4.2020 11:53

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.