Akce se uskutečnila ve dnech 20. a 21. dubna, tedy jen pár týdnů po skončení „oficiálního“ newyorského týdne módy, a na stejném místě – v Soho’s Spring Studios. Přehlídkové molo a dlouhé řady židlí tentokrát chyběly. Nahradilo je dvacet čtyři obrazovek, kolem kterých mohli hosté volně procházet a prohlížet si stovky modelů.
Na první pohled vypadala většina snímků jako fotky pořízené na reálném fashion weeku – převažovaly na nich modelky kráčející po mole obklopeném diváky. Některé se procházely v zahradě, pouštními dunami i na jiné planetě. Všechny však byly výtvorem umělé inteligence.
Lidský přínos je (ne)zanedbatelný
Digitální fashion week je zároveň soutěží – tři nejlepší kolekce nechá hlavní partner, nákupní portál Revolve, ušít a bude je nabízet na svých stránkách. V prvním kole nominovala deset finalistů veřejnost na oficiálních stránkách akce, o vítězích rozhodne odborná porota.
Výsledky by měly být vyhlášeny 22. května. Konkurence je velká, do akce se zapojilo víc než dvě stě návrhářů z celého světa. Každý z nich vytvořil aspoň jednu kolekci o patnácti až dvaceti modelech.
Módní utopie (nebo pro některé spíš dystopie) se tedy stává skutečností. Svět vysoké krejčoviny reprezentovaný velikány jako Christian Dior či Cristóbal Balenciaga, se možná již brzy otřese v základech. Do těžko propustné módní branže se totiž poprvé mohou dostat lidé řemeslem nepolíbení.
Deník New York Post přinesl rozhovor s jednou z účastnic AI týdne módy. Ženě, vystupující v článku pod pseudonymem Fran, je 57 let a živí se jako právnička. S umělou inteligencí, konkrétně se službami Midjourney, Stable Diffusion a Night Cafe, se naučila zacházet loni v létě, ve vzácných volných chvílích. Ačkoli se nějakou dobu živila jako fotografka, žádné zkušenosti týkající se návrhářství nemá.
Přesto má její instagramový účet @ai_fashion_photos, kam vkládá modely vytvořené pomocí AI, přes deset tisíc sledujících a stabilně roste. Na počátku však nestály žádné větší ambice. „Nebrala jsem to jako nic víc než pouhé experimentování s novou technologií, která se pro mě stala nástrojem k vyjádření mé vlastní kreativity,“ prozradila Fran, která prý osobně nedá dopustit na obyčejnou teplákovou soupravu.
Magazín Vogue se ve zprávě o AI týdnu módy zaklínal nadpisem, že „lidská představivost“ je na akci stále hlavním „předmětem zájmu“, z diskuzí pod tímto a podobnými články však vyšlo najevo, že řada lidí má jiný názor.
„Studené“, „neživé“, „umělé“ a „bez jiskry“ byly přídomky, které v nich zaznívaly nejčastěji. My však tyto hlasy podezříváme z předpojatosti – na řadě modelů nejde poznat, že se nejedná o skutečné fotky. Přínos designéra navíc rozhodně není zanedbatelný.
Jak navrhování s pomocí umělé inteligence vypadá, přiblížil další z účastníků Dmitrij Rykunov. „Zadání, která píšu do Midjourney, jsou detailní popisy jednotlivých kousků včetně jejich vzorů, látek a střihů.“ Kromě toho autor definuje vzhled modelky a její okolí.
Rykunov pročetl několik publikací o střizích, aby pochopil, jak funguje konstrukce oděvu a mohl modely s pomocí AI věrohodně nadesignovat. Někdy, zvlášť pokud autor ještě nemá tolik zkušeností, jsou třeba desítky pokusů, než se vyvede dokonalý snímek podle představ dotyčného.
Umělá inkluze jako líné řešení
Člověk nepotřebuje křišťálovou kouli, aby mohl s klidným srdcem prohlásit, že umělá inteligence bude nejspíš již v blízké budoucnosti nedílnou součástí světa módy. S jejím použitím totiž odpadá řada problémů, kvůli kterým bývají oděvní značky v poslední době kritizovány.
V prvé řadě je virtuální móda ekologičtější. Obejde se bez nákladného a zdlouhavého procesu navrhování a prezentování. Také již nebude třeba vyrábět tisíce prototypů šatů, o které pak není zájem. Potenciální zákazníci si je budou moct prohlédnout virtuálně a nabídka se tak snadněji přizpůsobí poptávce.
S prototypy modelů souvisí i další problém, který se díky umělé inteligenci může dočkat řešení: přehlídkovým molům kvůli nim stále dominují vyhublé modelky. Současná praxe je taková, že se oblečení podle návrhu vyrobí nejdřív jen zkusmo v určité velikosti, zpravidla XXS nebo XS.
Proto je třeba, aby jej oblékla řada modelek pro případ, že by mezi castingem a přehlídkou některá vypadla. Jinými slovy řečeno, za ženy v široké škále tvarů se hůř hledá náhrada. V případě virtuálních modelek to však logicky neplatí.
Dubnový AI fashion week nicméně ukázal, že jsme v tomto ohledu stále v zajetí stereotypů. Mezi modelkami stvořenými umělou inteligencí totiž převládaly mladé, bílé a především hubené ženy. Ne že by za to mohla AI – vzhled mohou v zadání určit tvůrci. Před budovou, kde se akce konala, se také objevil protestující upozorňující na nedostatečnou diverzitu.
Lady Diana v neonech a sci-fi Twiggy. AI oblékla módní ikony do trendů 2123![]() |
Značkou, která si naopak uvědomila potenciál umělé inteligence na poli diverzity, je legendární výrobce džín Levi Strauss and Co. Ten v dubnu ohlásil spolupráci se studiem Lalaland.ai, které má pro něj vygenerovat modelky „každého tvaru těla, věku, velikosti a barvy kůže.“ Na Twitteru se ovšem firma dočkala přívalu kritiky s tím, že takovýto „líný“ přístup připravuje o práci modelky, které nepatří k těm mainstreamovým.
Právě tato skutečnost je odvrácenou stranou využití umělé inteligence: některé pracovní pozice se budou zeštíhlovat, jiné možná dokonce zanikat, v módě stejně jako v jiných odvětvích. Práce těchto lidí však bude třeba jinde, uklidňují odborníci. Taková je koneckonců daň pokroku – v dějinách jsme toho byli svědky už nesčetněkrát.