Úterý 3. srpna 2021, svátek má Miluše
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 3. srpna 2021 Miluše

Móda a ekoaktivismus. Jak řetězce vytvářejí z rychlé módy udržitelnou

  1:01
Označení bio a eko patří mezi populární témata vztahující se k životním stylu i k péči o domácnost. Snahy o šetrnější nakládání s životním prostředím se z kuchyní a kosmetických taštiček dostávají i do našich skříní. Z udržitelného přístupu se stává trend, který jsou nuceny řešit i globální módní značky.

HM | foto: HM

Zdá se, že kdo nejede v ekologickém životním stylu, jako by nebyl. Nedávný průzkum internetového vyhledávače Glami.cz, kterého se zúčastnilo pět tisíc respondentů, potvrdil, že roste zájem o nákup udržitelné módy. Zajímá se o ni 40 % dotázaných, 76 % je pak ochotno si za udržitelný produkt připlatit. Češi však tápou, které značky tento typ zboží nabízejí.

Fotogalerie

To nahrává velkým nadnárodním značkám oblečení, které ještě donedávna hasily problémy s nevyhovujícím podmínkami dělníků v továrnách, kde se vyrábí jejich oblečení, stejně jako byly kritizovány za nízkou kvalitu nabízeného zboží. Některé z nich se nyní snaží přesvědčit zákazníky, že odstartovaly novou éru, která dbá na větší ohleduplnost k životnímu prostředí, a čím dál častěji prodávají zboží z organických nebo recyklovaných materiálů. 

Příkladem je nová kampaň švédského módního řetězce H&M, která se před pár dny rozjela i v České republice. Firma představila jarní limitovanou kolekci, která je vyrobena z odpadních pomerančových či ananasových složek, z nichž je extrahována celulóza, z organické bavlny nebo lnu, recyklovaného polyesteru nebo tencelu. Má to jeden háček. Zmiňované inovativní materiály se v ní objevují v kombinaci s těmi klasickými, jako je polyester, viskóza nebo „obyčejná“ bavlna, zároveň je oblečení vyrobeno v Číně nebo Indii, jak oznamují cedulky na oblečení. 

„Dnes je už 57 % materiálů, které využíváme k výrobě našeho zboží, organických, recyklovaných nebo z dalších udržitelnějších materiálů. Naším cílem je každý rok toto procento zvyšovat a do roku 2030 používat pouze recyklované a jiné materiály z udržitelných zdrojů. Dalším cílem je dosáhnout toho, aby do roku 2020 pocházela všechna bavlna, kterou používáme, pouze z udržitelných zdrojů,“ uvedla Slavomíra Barnová, Communication Manager H&M pro ČR.

Přesto má značka ke skutečné udržitelnosti ještě dlouhou cestu, především co se týká vztahu ke svým zaměstnancům, kteří si stále stěžují na špatné pracovní prostředí i zacházení. Dělnice v továrnách napříč Asií se podle deníku The Guardian minulý rok opakovaně setkávaly se šikanou i sexuálním obtěžováním, také dalších několik stovek zaměstnanců čelilo vyhrůžkám, nadávkám i násilí. Firma prohlašuje, že podobné chování je pro ni neakceptovatelné a řeší ho, jenže k podobným incidentům dochází opakovaně. 

Aktuálně se řetězec orientuje na používání inovativních materiálů a přechod na cirkulární ekonomiku, aby snížil dopad své výroby na životní prostředí. Pojem udržitelnost je skvělý marketingový nástroj, který v kampaních využívají i další značky rychlé módy. 

Například konkurenční Zara má podle serveru Good On You, který hodnotí, jak si z hlediska udržitelnosti a etiky globální značky stojí, kousky z udržitelných materiálů ve své standardní nabídce oblečení a doplňků. Navíc se zavázala k tomu, že nebude používat pravou kožešinu. Španělská firma také deklaruje, že dohlíží na uspokojivé podmínky svých zaměstnanců a pravdivě vykazuje vytvořené emise skleníkových plynů. 

Pro globální hráče na trhu s rychlou módou je však trvalý přechod k udržitelnosti nadmíru obtížný úkol. Množství vyráběného zboží je tak obrovské, že je v reálu nemožné uhlídat výrobní proces. Jenže zákazníci si ekologické aspekty při nákupu oblečení i doplňků hlídají stále více. 

Své o tom ví i luxusnější módní značky. Jejich vlajkovou lodí je Vivienne Westwood, která už delší dobu upozorňuje na nutnost šetrného přístupu k životnímu prostředí. Svérázná návrhářka, podle níž je značka pojmenována, si v nedávno uvedeném dokumentu  Westwood: Punk, Icon, Activist stěžuje, že je velmi obtížní si při velkém objemu zakázek udržet požadovanou kvalitu. 

A přestože má za sebou řadu etických kampaní, které cílí na lepší pracovní podmínky i na ochranu přírody, o inovativních a udržitelných materiálech v jejích kolekcích se téměř vůbec nemluví, stejně jako o tom, jaké používá výrobní postupy. Proto někteří poukazují, že její značka udržitelná vlastně vůbec není. 

To veganská značka Stella McCartney je na tom o poznání lépe. Návrhářka pro své modely používá recyklované a ekologické materiály, jako je organická bavlna, přírodní viskóza nebo čisté hedvábí, stejně jako látky či oblečení ze starých kolekcí. Kousky rozstříhá a podle nových návrhů znovu sešije. Snaží se také neustále hledat nové technologie jak vytvářet inovativní a ekologicky šetrné materiály a módu.

Podobnou cestou se vydal i český návrhář Jiří Kalfař nebo mladá designérka Lenka Vacková. 

Autor:
  • Nejčtenější

Nebuďte za diblíka ani obhroublici. Stárnout lze s grácií, šarmem a elegancí

Věk je sice jen číslo, ale jsou tu jisté hranice. To, co jste si mohla dovolit nosit nebo dělat ve dvaceti, už pro dámu...

Mini šortky přenechte puberťačkám. Bermudy jsou letní trefa do černého

Rok 2021 se nese ve znamení ležérnosti a dávno už není in okatý sexy look. Délky oděvů se prodlužují, vysoce trendy...

Nejsou kalhotky jako kalhotky. Jaké spodní prádlo vybrat pro sport?

Při pohybových aktivitách je základem dobře padnoucí prádlo, které nikde neškrtí, ale zároveň není příliš...

Myslela jsem, že mám virózu. Málem mě zabil meningokok

Když jsem onemocněla, myslela jsem, že mám jen běžnou virózu. Připravovala jsem se na maturitu a tak jsem nechtěla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ženě vypadávaly vlasy v trsech, kvůli napleteným koňským žíním

Sedmadvacetiletá Lacy Price si nechala naplést umělé vlasy v salonu. Vše se jevilo v pořádku. Po pouhých dvou umytích...

Mnoho Rusů v sobě skrývá ukřivděného a žlučovitého Rusáka, říká cestovatel

Premium Na východě leží obrovská země, kterou jsme ještě před 30 lety museli povinně milovat. Fero Richard Hrabal-Kronďák ji...

Správnou technikou dýchání můžeme předejít i bolesti zad, radí fyzioterapeut

Premium Dýchání je provázané s tím, jak se člověk cítí. „Propojení dechu a emocí je neuvěřitelné,“ říká uznávaný fyzioterapeut...

Zmrzlinová mapa Česka. Přinášíme čtyřicet tipů, kde si dát blaho v kornoutu

Premium Zmrzliny jsou sladké, pikantní, plné ovoce nebo čabajkové, ze smetany či veganské, ale vždy řemeslně připravené a...

  • Další z rubriky

Nebuďte za diblíka ani obhroublici. Stárnout lze s grácií, šarmem a elegancí

Věk je sice jen číslo, ale jsou tu jisté hranice. To, co jste si mohla dovolit nosit nebo dělat ve dvaceti, už pro dámu...

Módní ikona týdne: Ashley Robertsová je královnou elegance i pohodlí

Seriál Léto obvykle svádí k módním hrátkám, po více než roce, který jsme strávili v teplákách, však může být těžké zvyknout si...

Vlnité vlasy jsou hitem číslo jedna. Získejte sexy lokny za pár minut

Vlnité vlasy jsou klasikou, se kterou nikdy vedle nešlápnete. Jakmile se jednou rozhodnete pro tento rozverný look,...

Chraňte vlasy před sluncem. Šest triků, které zabrání jejich poškození

Ženy všeobecně kladou mnohem větší důraz na péči o pleť, jejich vlasy tak často zůstávají stranou zájmu. Přitom i...

Grafton Recruitment Praha
VÝVOJOVÝ KONSTRUKTÉR PŘÍPRAVKŮ

Grafton Recruitment Praha
Olomoucký kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Orgasmy předstírám. Muži to mají horší, říká pornoherečka Daisy Lee

Karolína Urbanová (23), známá pod uměleckým jménem Daisy Lee, patří k nejznámějším českým pornoherečkám. Dcera bývalé...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...

Blbé komentáře a narážky se snažím nevnímat, říká Natálie Grossová

Osmnáctiletá Natálie Grossová promluvila o negativních komentářích na sociálních sítích i o slavném příjmení, které by...