Neděle 12. července 2020, svátek má Bořek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 12. července 2020 Bořek

Móda a ekoaktivismus. Jak řetězce vytvářejí z rychlé módy udržitelnou

  1:01aktualizováno  1:01
Označení bio a eko patří mezi populární témata vztahující se k životním stylu i k péči o domácnost. Snahy o šetrnější nakládání s životním prostředím se z kuchyní a kosmetických taštiček dostávají i do našich skříní. Z udržitelného přístupu se stává trend, který jsou nuceny řešit i globální módní značky.

HM | foto: HM

Zdá se, že kdo nejede v ekologickém životním stylu, jako by nebyl. Nedávný průzkum internetového vyhledávače Glami.cz, kterého se zúčastnilo pět tisíc respondentů, potvrdil, že roste zájem o nákup udržitelné módy. Zajímá se o ni 40 % dotázaných, 76 % je pak ochotno si za udržitelný produkt připlatit. Češi však tápou, které značky tento typ zboží nabízejí.

Fotogalerie

To nahrává velkým nadnárodním značkám oblečení, které ještě donedávna hasily problémy s nevyhovujícím podmínkami dělníků v továrnách, kde se vyrábí jejich oblečení, stejně jako byly kritizovány za nízkou kvalitu nabízeného zboží. Některé z nich se nyní snaží přesvědčit zákazníky, že odstartovaly novou éru, která dbá na větší ohleduplnost k životnímu prostředí, a čím dál častěji prodávají zboží z organických nebo recyklovaných materiálů. 

Příkladem je nová kampaň švédského módního řetězce H&M, která se před pár dny rozjela i v České republice. Firma představila jarní limitovanou kolekci, která je vyrobena z odpadních pomerančových či ananasových složek, z nichž je extrahována celulóza, z organické bavlny nebo lnu, recyklovaného polyesteru nebo tencelu. Má to jeden háček. Zmiňované inovativní materiály se v ní objevují v kombinaci s těmi klasickými, jako je polyester, viskóza nebo „obyčejná“ bavlna, zároveň je oblečení vyrobeno v Číně nebo Indii, jak oznamují cedulky na oblečení. 

„Dnes je už 57 % materiálů, které využíváme k výrobě našeho zboží, organických, recyklovaných nebo z dalších udržitelnějších materiálů. Naším cílem je každý rok toto procento zvyšovat a do roku 2030 používat pouze recyklované a jiné materiály z udržitelných zdrojů. Dalším cílem je dosáhnout toho, aby do roku 2020 pocházela všechna bavlna, kterou používáme, pouze z udržitelných zdrojů,“ uvedla Slavomíra Barnová, Communication Manager H&M pro ČR.

Přesto má značka ke skutečné udržitelnosti ještě dlouhou cestu, především co se týká vztahu ke svým zaměstnancům, kteří si stále stěžují na špatné pracovní prostředí i zacházení. Dělnice v továrnách napříč Asií se podle deníku The Guardian minulý rok opakovaně setkávaly se šikanou i sexuálním obtěžováním, také dalších několik stovek zaměstnanců čelilo vyhrůžkám, nadávkám i násilí. Firma prohlašuje, že podobné chování je pro ni neakceptovatelné a řeší ho, jenže k podobným incidentům dochází opakovaně. 

Aktuálně se řetězec orientuje na používání inovativních materiálů a přechod na cirkulární ekonomiku, aby snížil dopad své výroby na životní prostředí. Pojem udržitelnost je skvělý marketingový nástroj, který v kampaních využívají i další značky rychlé módy. 

Například konkurenční Zara má podle serveru Good On You, který hodnotí, jak si z hlediska udržitelnosti a etiky globální značky stojí, kousky z udržitelných materiálů ve své standardní nabídce oblečení a doplňků. Navíc se zavázala k tomu, že nebude používat pravou kožešinu. Španělská firma také deklaruje, že dohlíží na uspokojivé podmínky svých zaměstnanců a pravdivě vykazuje vytvořené emise skleníkových plynů. 

Pro globální hráče na trhu s rychlou módou je však trvalý přechod k udržitelnosti nadmíru obtížný úkol. Množství vyráběného zboží je tak obrovské, že je v reálu nemožné uhlídat výrobní proces. Jenže zákazníci si ekologické aspekty při nákupu oblečení i doplňků hlídají stále více. 

Své o tom ví i luxusnější módní značky. Jejich vlajkovou lodí je Vivienne Westwood, která už delší dobu upozorňuje na nutnost šetrného přístupu k životnímu prostředí. Svérázná návrhářka, podle níž je značka pojmenována, si v nedávno uvedeném dokumentu  Westwood: Punk, Icon, Activist stěžuje, že je velmi obtížní si při velkém objemu zakázek udržet požadovanou kvalitu. 

A přestože má za sebou řadu etických kampaní, které cílí na lepší pracovní podmínky i na ochranu přírody, o inovativních a udržitelných materiálech v jejích kolekcích se téměř vůbec nemluví, stejně jako o tom, jaké používá výrobní postupy. Proto někteří poukazují, že její značka udržitelná vlastně vůbec není. 

To veganská značka Stella McCartney je na tom o poznání lépe. Návrhářka pro své modely používá recyklované a ekologické materiály, jako je organická bavlna, přírodní viskóza nebo čisté hedvábí, stejně jako látky či oblečení ze starých kolekcí. Kousky rozstříhá a podle nových návrhů znovu sešije. Snaží se také neustále hledat nové technologie jak vytvářet inovativní a ekologicky šetrné materiály a módu.

Podobnou cestou se vydal i český návrhář Jiří Kalfař nebo mladá designérka Lenka Vacková. 

Autor:
  • Nejčtenější

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Velký filmový kvíz: Jak znáte hlášky z českých letních bijáků?

K létu patří dovolené, klid, pohoda i zábava. Zkuste si tipnout, ve kterých sluncem zalitých českých snímcích padly...

Zabil jsi krokodýla, nebude milování. Sexuální pravidla, která překvapí

Sex a erotika neodmyslitelně patří do našich životů, ale to neznamená, že na celé zeměkouli dodržují lidé stejná...

Pošlete fotku a vyhrajte luxusní plavky. Hlasujte o vítězi prvního kola

Posíláte nám autorské snímky na téma Léto v plavkách. Fotosoutěž má celkem pět kol, každé potrvá týden a o pěti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Připadám si tu jako na vesnici, říká o Břevnovu Romana ze seriálu Most!

Premium Narodila se v Opavě, odkud odešla za svým divadelním snem do Prahy. Srdce ji táhne do severoamerických prérií, ale...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Žena se obléká jako ve viktoriánské době. Nenosí kalhoty

Pětadvacetiletá Jacqueline Brownová z USA je posedlá obdobím viktoriánské Anglie. Je zamilovaná do oblečení, které se...

Retro vzor se vrací. Batika je v kurzu jako nikdy předtím

Pestrobarevný přírodní dekor nám utkvěl v mysli především díky sladkému dětství. Právě v „devadesátkách” byl totiž...

Voděodolná kosmetika je letní vychytávkou i tichým zabijákem krásy

Zkrášlující produkty, které vydrží po celý den a třeba i při koupání v moři, jsou fantastické. Zvláště tehdy, když...

Jak jsme se česaly v šedesátých letech: in byl krátký střih Bubikopf

Málokdo už zažil dobu šedesátých let, kdy se národ nadechl a v uvolněné atmosféře lidé chvíli doufali v lepší svět....

Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?
Víte, proč má smysl vybírat BIO potraviny?

Skladba jídelníčku batolete je důležitější, než by se nám mohlo zdát. Právě v rané fázi života vznikají stravovací návyky, které budou dítě provázet do dospělosti.

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...