Koronavirová epidemie do oděvního průmyslu zasáhla vskutku radikálně. Zatímco na jaře byla potřeba každá ruka, která uměla šít, na podzim už o šité roušky zájem není a při nákupech designérské módy se lidé předpokládající příchod ekonomické krize více rozmýšlejí.
„Dopady krize na módní byznys bohužel pocítí nejvíc opět malí obchodníci a lokální tvůrci. Lidé v dnešní době myslí na finanční rezervy více než kdy jindy za poslední roky. Bylo by skvělé, pokud by se zamýšleli i v této době více v duchu udržitelnosti a podpory české ekonomiky a malých podnikatelů,“ říká designérka a lektorka Institutu módní tvorby Michaela Čapková. Které české značky rozhodně stojí za povšimnutí?
Stylová záležitost
Vasky
Mladý zlínský podnikatel Václav Staněk (23) založil firmu Vasky přesně před pěti lety. Za tu dobu obulo Vasky 60 000 zákazníků, firma představila přes 30 nových kolekcí a prodeje firmy se každý rok více než ztrojnásobují. V minulém roce prodali 50 tisíc párů bot a zaznamenali obrat 130 milionů korun. Tato čísla dokazují, že poctivá ševcovina má na trhu své místo. Staněk, kterému se také přezdívá novodobý Tomáš Baťa, klade důraz na tradiční výrobu, kvalitu a lokálnost.
„Když jsem pět let zpátky ve svých osmnácti letech zakládal Vasky, měl jsem jasnou představu o kvalitní výrobě bot. Začátky si žádaly hodně trpělivosti. Věřil jsem však, že si naše poctivá výroba najde cestu k lidem, kteří ručně vyráběné boty ze Zlína ocení,“ vzpomíná Staněk. Za úspěch značky vděčí především svým ševcům a šičkám, bez kterých by značka svých cílů nedosáhla.
Další kolekce českých značek, které stojí za povšimnutí, naleznete ve fotogalerii: |
FOLBEUR
Návrhářka Markéta Folberová začala pod zkratkou FOLBEUR tvořit v roce 2014. Právě tehdy dostala troufalý nápad navrhnout jednoduchou, praktickou a zároveň chic kabelku z kvalitní kůže na každodenní nošení za rozumnou cenu. Přesně takovou totiž dlouho hledala a nenašla.
Avšak cesta k ní nebyla snadná. „Pět let testování ukázalo, že vyrobit dokonalou kabelku trvá,“ říká tvůrkyně, která dnes nabízí kabelky a doplňky z kůže v mnoha úchvatných designech a barevných provedeních.
Pohodlí nade vše
Kinoko
Pod názvem Kinoko se skrývá oblečení pro ženy na sport i do města, které je funkční, pohodlné a zaujme i na pohled. Hlavními hrdinkami mezi produkty jsou legíny, jež ženám padnou jako druhá kůže a jsou k mání ve třech materiálech a čtyřech různých střizích. Celý sortiment pak doplňují také sportovní podprsenky, šortky, trika a tílka či jógamatky.
Do budoucna má Kinoko v plánu rozšíření nabídky sortimentu pro ženy, ale i dívčí řadu a kolekci pro muže. Kinoko vyrábí z kvalitních funkčních materiálů vhodných pro každou denní činnost. Od nejměkčího materiálu po takový, který jemně tvaruje postavu.
Pura Vida
Brněnská značka volnočasového oblečení pro ženy je navrhovaná českou designérkou Petruccyou (Petrou Bartoňkovou). Ta značku založila v roce 2016 společně s Petrou Němečkovou. Všechny módní kousky značky Pura Vida šijí zručné švadlenky, každý z nich je tak tou nejlepší ukázkou poctivého řemesla.
Důvod, proč si tolik zakládají na lokální tvorbě, je jednoduchý. „Moje babička byla švadlena. Milovala jsem se jí dívat pod ruce a dodnes si pamatuji její spokojený výraz ve tváři, když tvořila nové outfity.V Pura Vidě si vážíme tohoto krásného řemesla a zručných českých švadlen. V dnešní době to spíš vypadá, že všichni chtějí být manažeři, lídři, investoři, ale bez dobrého řemesla těžko přežijeme. A proto chceme udržet krejčovinu naživu. Navíc jsme lokální firma, máme lokální zákazníky, tím pádem podporovat lokální trh je pro nás samozřejmostí,“ říká Petruccya.
S nápadem
Lucie Marková
Je jednou ze stálic naší designérské scény. Design by Lucie je značka, pod kterou talentovaná návrhářka tvoří. Je o kvalitě a minimalistickém designu. Pod její taktovkou nevznikají jen oděvy, ale také jedinečné šperky.
Módní trendy roku 2021. V kurzu budou udržitelnost, pyžama i nanotextilie |
Kousky od Lucie Markové nejsou určeny pouze pro jednu sezonu, ale jsou nadčasové a stanou se oblíbenou součástí šatníku. Lucie navíc spolupracuje s několika dalšími ateliéry a dílnami, které pomáhají s vynikající kvalitou zpracování.
CityZen
Unikátní značka CityZen stvořila chytrá trika, která nadchnou každou (nejen) praktickou ženu. Není na nich vidět pot, nešpiní se, nemačkají, nemění tvar ani barvu a snižují tělesný zápach. Nepropotitelnost trik je dána speciální úpravou materiálu, díky ní neodvádí pot na povrch látky, ale zachytí ho na vnitřní straně, kde ho rozprostře do velké plochy.
Materiál je dokonale prodyšný a velmi rychle schne. Oděvy jsou navíc v mnoha ohledech šetrné k přírodě. Například vydrží mnohem déle bez praní, a když už skončí v pračce, stačí jim nižší teplota, nepotřebují aviváž ani žádné přípravky na skvrny. A navíc jsou 100% recyklovatelné.
Za tímto chytrým počinem stojí tři šikovní chlapíci z Chrudimi – Martin Burkoň, Pavel Hrstka a René Němeček. „Moderní a chytré technologie se staly neodmyslitelnou součástí našich životů. Máme chytré telefony, televize, domácnosti... My děláme chytrá trička pro běžné nošení z přírodního materiálu s řadou praktických vlastností, ve kterých je lidem celý den dobře. Věříme, že brzy budou mít své místo v každém šatníku,“ říkají.