„A dnes tady máme něco pro labilní slečny. Víte, jak vypadáme dobře, když pláčeme?“ říká na úvod svého videa Zoe Kim Kenealy, americká influencerka, která se proslavila virálním návodem, jak se „slzavě“ nalíčit. Je to vlastně jednoduché. Potřeba je jen hodně lesku na rty, rozjasňovače a červené stíny.
Mladí jsou smutní reálně
Kenealy se inspirovala staršími jihokorejskými trendy Douyin, který je založený na červeném a růžovém make-upu, a Ulzzang, vyznačujícím se zdáním dokonalé, alabastrové pleti a obrovských očí. „Umělý“ pláč je její vlastní invencí.
Ani on se však nezjevil zčistajasna. Již nějakou dobu sociálními sítěmi rezonují videa i fotky „smutné chůze“ pod hashtagem #SadGirlWalk či toužebného zírání do prázdna (nebo snad zářivé budoucnosti?). To všechno podložené tklivými melodiemi z nového melancholického alba Midnights zpěvačky Taylor Swiftové či písněmi Lany Del Rey.
V tom všem se odráží jeden skutečně smutný fakt – nežijeme v lehké době a mladé generace se to dotýká, pravděpodobně mnohem palčivěji než kohokoli jiného. Přeci jen to jsou oni, kdo se bude ještě desítky let potýkat s důsledky globálního oteplování a dalších problémů dneška.
Kouzlo dívčích slz. Ukázalo se, že potlačují mužský pohlavní pud, říká biolog |
Poslední tři roky strávili zavření a izolovaní kvůli epidemii covidu, pro vývoj mladého člověka je přitom socializace nezbytná. Mnozí přemýšlejí, jestli do světa, v němž se opět chrastí jadernými zbraněmi, chtějí vůbec přivést potomky.
A vyhlídky na to, že si jednou budou moci dovolit vlastní bydlení, také nejsou tak růžové, jako tomu bylo třeba ještě v generaci jejich rodičů. Ano, generace Z má důvod být smutná a najevo to dává způsobem, který je jí nejbližší – videi, fotkami, vyléváním si srdce na sítích.
Je tady ještě jeden důvod. Retušovaná a jinak umělá instagramová realita pomalu ustupuje do pozadí a běžní uživatelé, ale i velké firmy a celebrity se pokoušejí působit autentičtěji.
Hvězdy jako Bella Hadidová, Dua Lipa, Adele či Sydney Sweeney uveřejnily na Instagramu příspěvky, ve kterých reálně pláčou. Snažily se tak svým fanouškům ukázat, že i ony jsou lidskými bytostmi a jejich životy nejsou vždycky tak ideální, jak by se mohlo zdát. Jestli byly jejich úmysly čisté, či spíš vypočítavé a manipulativní, je otázkou.
OBRAZEM: Slavné krásky zachycené bez make-upu a s ním |
Slzy jako návnada
Na druhou možnost odkazují i mnohé komentáře pod návodem na slzavé líčení. Většina z nich zní jen „Amber Heard“. Právě bývalá manželka herce Johnnyho Deppa byla během letošního ostře sledovaného soudního procesu mnohokrát nařčena, že své okázalé ubrečené scény prostě jen sehrála. Důkazem měl být fakt, že neuronila ani slzu. Podle komentujících by se právě jí slzavý make-up hodil.
Podobné chování by tady nebylo poprvé. V roce 2019 se zrodil termín „sadfishing“, přeložitelný jako „lovení na smutek“. Použila ho redaktorka Metra Rebecca Reidová v souvislosti s kauzou modelky Kendall Jennerové, která tehdy sdílela srdceryvné příspěvky o svém akné na Instagramu, jen aby v jejich závěru ohlásila (nejspíše dobře placenou) spolupráci s firmou Proactiv, která nabízí – jak jinak – kosmetiku pro aknózní pleť.