1. Udržitelnost
Módní průmysl, ovlivněn pandemií koronaviru, udělá velký krok kupředu v oblasti udržitelnosti. Nákupy oblečení ještě zpomalí a s nimi i obrovská nadprodukce, která odborníky v módním průmyslu už několikátým rokem trápila.
„Kvůli uzavření prodejen a snížené možnosti cestovat je řada lidí i značek nucena začít přemýšlet o oblečení jinak. Udržitelnost je pro značky jednou z největších příležitostí pro nadcházející rok 2021. O udržitelnosti se hodně diskutovalo již před koronavirovou krizí a současná situace toto téma opět vynesla do popředí. A to jak u značek, tak i u zákazníků. Módní průmysl je druhým největším znečišťovatelem planety a změna je nutná. Současná situace může tomuto fenoménu pomoci a celý módní svět nasměrovat k trvalejším hodnotám. Celý módní svět by měl zpomalit a začít produkovat méně oblečení s větším důrazem na udržitelnost a kvalitní zpracovaní,“ říká lektorka Institutu módní tvorby Barbora Míková.
2. Roušky
I v dalším roce s námi zůstanou roušky a budou se postupně implementovat do šatníku. V reakci na to pravděpodobně přijde více značek, které se pokusí nošení zpříjemnit. Například česká návrhářka Alex Monhart představila rolák, který je rovnou spojený s rouškou. V roce 2021 se pravděpodobně můžeme těšit na více podobných vychytávek.
3. Pohodlí a pyžama
Vzhledem k tomu, že mnoho lidí uvěznil koronavirus doma, zájem o business kolekce a kousky do práce nebo na zajímavé společenské události, bude relativně nízký. Podle předpokladů Institut módní tvorby naopak dále porostou segmenty domácího oblečení, pohodlných střihů i materiálů, oversize kousky a stylová pyžama.
Student kurzů Institutu módní tvorby Otakar Šenkýř například představil novou značkou Virulent, která propojuje minimalistický přístup, kvalitu a pohodlí. Jde o oversize unisexové mikiny s tepláky a už teď je o jeho nově založenou značku velký zájem.
4. Nákupy online
Lze předpokládat, že i v příštím roce bude posilovat online segment a módní značky se do něj budu stále přesouvat.
„Návrháři a malé značky na trhu se sotva drží a snaží se přežít i druhou vlnu. Ti, co zvládli jarní vlnu, teď bojují s tou podzimní a často slýchám, že už se jim nevyplatí kamenné obchody. Všichni se snaží přejít především do online prostředí, ale to trvá a i když prodej prostřednictvím e-shopu probíhá, úbytek objednávek je značný. Navíc se tento faktor netýká jen malých hráčů. Velké podniky, jako je např. Pietro Filipi v čele s Michalem Mičkou, bojují o přežití i přes masivní marketingové kampaně. Je to těžká doba pro všechny malé i velké hráče a jen čas ukáže, jak to zamává s celým módním sektorem,“ uvažuje ředitelka Institutu módní tvorby Klára Haunerová.
5. Vzhůru za inovacemi
V oblasti materiálů dokážou Češi zázraky. Patříme mezi špičkové výrobce nanovláken a nanotextilií, které jsou využívané skrze více průmyslová odvětví.
„Produkce nanovláken závisí na exportu a vzhledem k aktuální situaci se textilní podniky se specializací na nanotextilie vrhly na výrobu roušek a respirátorů. Ale až se situace uklidní, bude opět prostor pro pokračování ve výrobě materiálů budoucnosti. Pro své specifické vlastnosti nacházejí uplatnění nejen v mnoha technických oborech, ale otevírají také nové možnosti v současné medicíně,“ předpokládá Barbora Míková.
6. (Ne)jen digitální přehlídky
Atmosféra a kouzlo okamžiku módních přehlídek jsou nenahraditelné, ovšem z důvodu pandemie jich bude v nadcházejícím roce méně.
„Přehlídky naživo z módního světa jistě zcela nevymizí. Už letos se řada značek zhostila prezentace svých kolekcí po svém, což vdechlo do celého odvětví čerstvý vítr, plný kreativity a originality, jako bylo např. loutkové zpracování přehlídky značky Moschino. Je zde opět další příležitost pojmout přehlídku jinak, o to originálněji a díky online světu ji rozšířit za hranice módní smetánky a dostat ji mezi nové potenciální zákazníky,“ říká Barbora Míková.
Nejrůznější módní videa ukázala, že online prostor umožňuje ukázat oděv z jiných úhlů pohledu než při samotných přehlídkách.
„Novinkou, se kterou se budeme setkávat v nadcházejícím roce čím dál častěji, je zcela virtuální přehlídka za pomocí avatarů, tedy digitálních těl. V příštích sezonách se pravděpodobně dočkáme mixu toho všeho a kdo ví, s čím dalším módní značky přijdou,“ dodává lektorka Institutu módní tvorby Barbora Míková.
7. K jakým módním ikonám vzhlížet?
Pokud máte zájem o módní trendy, není lepší cesta než se čas od času inspirovat uznávanými módními ikonami. Kopírovat cizí styl však k ničemu není, nikdy se totiž nepovede působit stejně skvěle. Jednou z ikon, která bude i nadále inspirovat, je Vévodkyně z Cambridge. Ta i s přísnými konvencemi a královským protokolem, který její oblékání svazuje, dokazuje, že i přesto se dá vykouzlit naprosto jedinečný styl módní ikony, který je respektován po celém světě. Co se bude nosit, napoví také oblíbená Alexa Chung.
21. srpna 2019 |