Sláva Ukrajině! Podpořte hrdinný národ svým oblečením. Foto nahrajte zde.Pošlete do 10. března fotku outfitu, jímž aktuálně podporujete boj za svobodu. Fotografie vystavíme v galerii. |
Nejrozšířenějším poznávacím znamením sympatizantů s Ukrajinou je modro-žlutá stužka na klopě. Viděli jsme ji během demonstrací, ale mnozí ji dnes nosí i běžně celé dny. Jiní se oblékají do modré a žluté, ukrajinských národních barev, nebo dokonce do národních krojů. V těchto případech můžeme často vidět jeden konkrétní kousek: vyšyvanku.
Košile proti tělesné újmě
Vyšyvanka je, jak naznačuje její jméno, srozumitelné i v našem mateřském jazyce, vyšívaná košile. Ukrajinci jí už tradičně vyjadřují svůj patriotismus a příslušnost k určitému regionu: výšivka se totiž liší kraj od kraje, a to vzorem, barvou i stehem.
Jedná se o tradici starší, než bychom si mohli myslet. Doklady o vyšívání v ukrajinské oblasti pocházejí už z pátého století před naším letopočtem. A i v dnešním světě jsou Ukrajinci svým uměním proslulí. Přestože by to pan Putin a jeho přívrženci nejspíš slyšeli jen velmi neradi, toto umění ovlivnilo i ruský lidový kroj, především jeho jihoruskou variantu.
Vyšyvanka ale není pouze záležitostí folklórních akcí, svateb a protestů. V roce 2015 se ukrajinská návrhářka Vita Kin blýskla jejím propojením s moderním boho stylem. Se svými modely si tím vysloužila místo v prestižních magazínech. O rok později vyšyvanku britské periodikum The Times prohlásilo za „nejvyhledávanější kousek letošního léta” a oblékly ji i celebrity, včetně nizozemské královny Maximy nebo britské vévodkyně Kate.
V současné situaci může být její nošení víc než jen symbolem. Lidé žijící na území dnešní Ukrajiny už odedávna věřili, že složité vzory je ochrání před zlem a také tělesnou újmou. Dokonce existuje i rčení, že se někdo narodil ve vyšyvance. Má jít, jak jinak, o člověka s abnormálním štěstím.
Nejen na Ukrajině se také slaví Mezinárodní den vyšyvanky, spadající vždy na třetí úterý v květnu. Lidé po celém světě oblékají v posledních letech tyto barevné košile, aby vyjádřili svou účast slovanské zemi, po událostech letošního roku můžeme očekávat, že obliba tohoto zvyku dramaticky naroste.
Svět se halí do modré a žluté
Nejviditelnějším symbolem posledních dní se však pochopitelně stala ukrajinská vlajka. Se svou výraznou kombinací sytě modré a zářivě žluté patří k těm nejrozpoznatelnějším na světě. Barvy nejsou náhodné, mají symbolizovat modré nebe a zralé obilné klasy, které jsou pro Ukrajinu, přezdívanou obilnice Evropy, charakteristické.
Příbuzným v Moskvě nevolám. Nechci rozepře s rodinou, říká Natali Ruden |
Azurová a žlutá nyní zaplavily ulice velké části světa. Lidé si přes ramena vážou vlajky, jejichž prodeje momentálně mnohonásobně stouply. Chladné počasí nenahrává mnoha módním experimentům, kdo však vlastní žlutou nebo modrou bundu či kabát, určitě je upřednostnil před jinými svršky. Objevují se i čepice a šály v barvách ukrajinské bikolóry.
Mnoho protestujících žen si také zdobí vlasy květinovými věnci, které jsou odkazem na tradiční ukrajinský vinok: květinovou korunu, symbol jara a matky Země, jehož historie sahá už do předkřesťanských dob. Mladé, neprovdané dívky se jimi chránily před zlými mocnostmi. Opět velice příhodná symbolika. Kdysi byly květiny čerstvé, papírové nebo voskové, dnes převažují plastové.
Někde se válčí, jinde předvádí
Nošení národních barev, vinoku nebo vyšyvanky je ale pouze jeden z mnoha aspektů podpory Ukrajiny na módním poli. Některé firmy se předhánějí, kolik procent z prodeje věnují na dobrou věc, a milovníci módy z celého světa sdílejí tipy, jaké návrháře a značky podporovat. V hledáčku veřejnosti jsou ti, kteří na Ukrajinu přispěli, nebo ji alespoň slovně podpořili. Největší zájem je však o ukrajinské tvůrce jako je Elena Burenina, 91Lab, Paskal, Chereshnivska, Kachorovska a mnoho dalších. Někteří z nich měli tu možnost ještě před vypuknutím invaze předvést svou tvorbu na zahraničních týdnech módy.
Právě týden módy, konkrétně ten milánský, se stal mnoha lidem trnem v oku. Zatímco se na Ukrajině bojovalo, v Miláně se po molech procházely modelky v nejnovějších výstřelcích, jako by se nic nedělo. Lidé protestující proti invazi se sice shlukovali i před místy, kde se měly show konat, gesta pořadatelů i návrhářů ale nebyla příliš úderná.
Například Giorgio Armani kvůli pietě vypnul u své přehlídky hudbu, avšak většina neudělala ani to a někteří nad konfliktem dokonce jen mávli rukou. „Dostáváme se z pandemie. Nechci myslet na žádnou evropskou válku. Myslím si, že už toho máme dost,“ prohlásila Arianna Casadei, příslušnice klanu, který se proslavil luxusní obuví.
Neskutečně silné foto! Obdiv dámě za odvahu! https://t.co/rmiC2hS0R1
— Libor Homolka (@LiborHomolka) February 28, 2022
Pravý důvod ale bude u mnoha z nich nejspíš někde jinde. „Prodej mokasín Gucci ruským oligarchům je zjevně větší prioritou než zásah proti Putinovi,“ rýpl si do jednoho z nejslavnějších módních domů britský deník Daily Mail. Svět také oběhla zpráva, že se italský ministerský předseda Mario Draghi údajně pokoušel vyjmout módní zboží z balíku sankcí. Italské luxusní značky totiž ročně do Ruska vyvážejí produkty za zhruba 1,2 miliardy eur. Nařčený politik tvrzení popřel.