Loga se vracejí. Budou značky opět důležitější než styl?

  0:30aktualizováno  0:30
Už jen málokdo dnes uznává hesla typu: čím víc proužků, tím víc Adidas. Málokdo spoléhá na to, že navlečený do výrazných sloganů a názvů drahých značek bude působit dojmem lepšího člověka. Styl je jinde, shodují se experti. Jenže to všechno se může brzy změnit. Připravte se, přichází logománie.

Bez loga ani ránu: na jaře se budou objevovat v nejrůznějších variantách, nejčastěji ale v černobílé kombinaci. | foto: Profimedia.cz

Všechno začalo u Briana Lichtenberga. Je to něco málo přes rok, co se losangeleský designér pustil do navrhování triček s osobitým potiskem: parodoval na nich loga luxusních módních značek. Francouzský Hermés nahradilo Homiés ("kámoši"), Céline zase Féline ("kočkovitá šelma"). Symbol britské Burberry návrhář přetransformoval v Burrrr! So Icey ("brrrr, tak studená").

Následovaly mikiny, kšiltovky, zimní čepice. Trend byl na světě. Časem ovšem začalo vycházet najevo, že jde o víc než pouhý vtip pro zasvěcené. Pro někoho šlo o kritiku současného světa a jeho posedlosti značkami; pro jiné o sofistikovanou narážku na problém, kterému dnes luxusní domy čelí nejčastěji, totiž masovou výrobu imitací.

Mikina s logem fiktivní značky Homiés - jedna z prvních módních parodií z dílny...
Následovala variace na logo Céline - Féline, tedy kočkovitá šelma, navíc s...

A Brian Lichtenberg zašel ještě dál. Pro značku Kitson vytvořil mikiny ve sportovním stylu s názvy psychofarmak: nechyběl Xanax, Adderall ani Vicodin. Kontroverze byla na světě, farmaceutické firmy přicházely s žalobami, rodičovská sdružení obvinila tvůrce z toho, že navádí mládež k zneužívání legálních drog.

Fotogalerie

Lichtenberg se bránil. "Moje trička jsou pouze komentářem k tomu, co se ve společnosti děje," napsal v oficiálním vyjádření. "Říkejte tomu, jak chcete, ale všechny formy umění čerpají z populární kultury a sociální situace," pokračoval a naznačil tak, že i pro něj znamenají trička s nápisy víc než jen módní hříčku.

Podrývání zajetých autorit – ať už jsou to farmaceutické společností, luxusní módní domy nebo třeba úspěšné korporace –  k současné módě patří. Vždy je ale otázkou času, kdy se z alternativy stane hlavní proud.

V Lichtenbergově případě už tenhle přerod nastal: v jeho kousku se během posledního půl roku musel ukázat každý, kdo v módním světě něco znamenal. Na Twitteru a Instagramu mu neplacenou reklamu dělaly celebrity, jako je modelka Cara Delevingne nebo zpěvačky Rihanna, Fergie a Miley Cyrusová.

Zpěvačka Fergie v kšiltovce - parodii na Hermés.
Z Instagramu zpěvačky Miley Cyrusové (vpravo): s kamarádkou se vyfotila v...

Další na řadě bude možná indicko-britský návrhář Ashish Gupta. I ten si v aktuální kolekci pohrál s logy: v jeho případě šlo o masové značky Tesco a Coca-Cola. Doplnil je flitry, kabelkami na způsob klasických igelitek i arabskými nápisy typu "děkujeme za návštěvu". Inspiroval ho multikulturní Londýn, ve kterém žije, a nákupy u místních prodejců, kteří často pocházejí z Indie, Afriky nebo právě arabských států, píše server Style.com.

Může se hodit

Další módní inspiraci a nejširší nabídku značkového oblečení naleznete na Modissimo.cz.

Optimistické vyznění a barevná vize současného světa, ve kterém vedle sebe dokážou žít zcela odlišné kultury, jsou jedna věc. Až se ale trička s nápisem Coca-Cola začnou objevovat v řetězcích a až bez nich do ulic nevyrazí žádná celebrita ani světaznalá blogerka, dost možná se původní význam rozplyne spolu s dalším pomíjivým trendem.

Ashish, kolekce jaro-léto 2014
Ashish, kolekce jaro-léto 2014

Mezi další návrháře, kteří na stávající logománii zareagovali, patří Donna Karanová. Newyorčanka na to šla zpříma: v jarní kolekci se vyřádila a přehlídkové molo zaplavila nepřehlédnutelnými potisky své značky DKNY.

Její kolega Alexander Wang byl jemnější, modelkám navlékl rukavice s nápisem WANG. Otázkou ovšem zůstává, zda se loga bez hlubšího významu stanou novým základem našich šatníků, nebo jestli po nich za pár měsíců ani nevzdechneme...

DKNY, kolekce jaro-léto 2014
Alexander Wang, kolekce jaro-léto 2014

Jaro a zdraví

Využijte krásného počasí a vydejte se pro zdravé pochoutky do přírody. Oblíbený medvědí česnek najde své místo v pomazánkách či domácím pestu. Jako zdravé sladidlo si můžete připravit pampeliškový med.


Nejčtenější

Raw, proteiny a prkno. Triky Kate Middletonové pro dokonalou postavu

The Duchess of Cambridge in the Royal Box of Centre Court watching Novak...

Jestli je nějaká královská figura zdrojem obdivu a závisti milionů žen, tak je to ta, kterou si udržuje vévodkyně z...

Mezinárodní den bez kalhotek: odvážné ženy vědí, jak chodit naostro

Chodit bez kalhotek je příjemné, na kole bez nich raději nejezděte. Mohlo by...

Větrat je třeba, velí horké letní počasí. Odvážné modelky, herečky a zpěvačky o tom vědí své, a to i bez ohledu na...

Móda na talíři. Češi utrácejí za superpotraviny, mnohdy zbytečně

Avokádová pomazánka

Jíst avokádo je jedním z aktuálních trendů. A quinoa? To je přeci poklad Inků. Naše talíře se změnily v přehlídku...

Na dovolené nevařte. Otestovali jsme pro vás hotová jídla na cesty

Ilustrační snímek

Ačkoliv u mnoha rodin to v létě vyhrávají zájezdy s all inclusive nebo aspoň polopenzí, stále je tu spousta...

Nehrbte se a posilujte břicho. Dvanáct rad proti bolestem svalů a kloubů

cvičení, dieta

Pokud vás bolí záda nebo jiná část těla, vyberte pečlivě sport, který vám bude vyhovovat. Při cvičení nejen zlepšíte...

Další z rubriky

OBRAZEM: Sexy prádlo, krajka i hluboké dekolty z Czech Fashion Weeku

Werso

Celodenní maraton přehlídek, půvabné modelky a módní kreace z dílen deseti módních návrhářů a návrhářek - to byl...

Prezidentka Čaputová se do Prahy oblékla ve stylu vévodkyně Kate

Čaputová je v Praze

Tmavě zelené šaty, v nichž přijela prezidentka Slovenska na svou první oficiální návštěvu Česka, jsou dobrá volba....

OBRAZEM: Slavné krásky jako námořnice v roztomilých outfitech

Světový den námořníků

Dnes je Den námořníků a lidé po celém světě si ho připomínají svými outfity. Slavným kráskám mnohdy stačí obléknout...

Najdete na iDNES.cz