Středa 5. října 2022, svátek má Eliška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. října 2022 Eliška

Urážel celebrity, dnes je z něj milionář. Gogoboi je hvězda čínské módy

  0:46
Sebevědomí mu nechybí, svou kariéru postavil na drzých módních kritikách a touží se stát jüanovým stamilionářem. Na sociálních médiích promlouvá k masám, o jakých se spoustě evropských blogerů ani nesní. Gogoboi je typický zástupce nové generace čínských influencerů. Možná i ten nejúspěšnější.

Gogoboi - v současnosti nejúspěšnější čínský módní bloger (10. března 2017) | foto: Profimedia.cz

Role influencerů – lidí, co na sociálních médiích hromadám fanoušků předvádějí nové trendy a produkty – je na Západě čím dál větší. Domů jim chodí balíky produktů od nejrůznějších značek, nejen těch módních. Jsou zvaní na všechny důležité akce, přehlídky i večírky. Některé firmy jim platí částky se spoustou nul na konci jen za to, že propagují právě jejich zboží.

Tenhle model začaly přebírat i asijské země. Včetně Číny, kde „lokální dosah“ znamená něco úplně jiného než u nás. Přístup k internetu tam má už víc než 700 milionů lidí; skoro 400 milionů z nich používá tamní Facebook, sociální síť Weibo. A zatímco zvlášť na venkově přetrvává extrémní chudoba, je v čínských městech čím dál víc boháčů, kteří si můžou dovolit utrácet pohádkové částky za luxusní produkty.

Rýže a řasy na červeném koberci

Gogoboi, tehdy ještě Ye Si, se narodil v roce 1983 v Šanghaji a měl odjakživa nakročeno spíš k té druhé skupině. Vystudoval univerzitu, pracoval jako učitel angličtiny a příležitostně psal pro módní a lifestylové časopisy. Jako spousta lidí z jeho prostředí a generace vzhlížel k Japonsku, Jižní Koreji a hlavně ke Spojeným státům.

V roce 2010 začaly v Evropě a USA frčet módní blogy a Si na to rychle zareagoval. Po jejich vzoru začal na Weibo publikovat krátké „blogové“ příspěvky. Označoval je #whowearwhat a hodnotil v nich modely čínských celebrit. Vtipně a dost nevybíravě. O jedné herečce třeba napsal, že na červeném koberci vypadá, jako by se tam dokutálela rýžová koule obalená v mořských řasách.

Tehdy už si říkal Gogoboi. Přezdívka mu zůstala dodnes, fanoušků přibylo. Z desítek lidí, kteří se bavili nad jeho údernými recenzemi, se staly stovky, tisíce, dnes jich má přes sedm milionů. Na Instagramu ho sleduje skoro 84 tisíc lidí – do stomilionové Kim Kardashianové má zatím daleko, ale i jeho „číslo“ roste doslova každý den. Právě tohle číslo se dnes vyvažuje zlatem.

Milionář ze sociálních sítí

Král čínské módní policie tak spolupracuje s evropskými módními domy, jako jsou Givenchy, Chanel nebo Louis Vuitton, které si dobře uvědomují, jak důležité je s asijskými blogery a blogerkami spolupracovat. Gogoboi ale není žádná naivní oběť jejich manipulace. Svou pozici dobře chápe a nebojí se o ní psát i s ironickým odstupem.

Navíc se z něj – samouka – za ty roky stal schopný byznysmen. Spolušéfuje agentuře Missionary, která se zabývá právě spoluprací módních značek a influencerů, a v mobilní aplikaci WeChat provozuje e-shop s luxusním zbožím, které sám vybírá. Spolupracuje s čínskými televizními stanicemi, má i vlastní pořad na Youko: tamní obdobě YouTube.

Přes to všechno má prý docela klidný život. S manželskou Jacqueline a osmiměsíční dcerou Fei, která už má mimochodem na Weibo vlastní úspěšný účet, tráví víc času doma než na červeném koberci. Večírky s davy celebrit a slávychtivých kolegů ho taky nelákají.

Se slavnými Číňany a Číňankami se podle vlastních slov moc přátelit nechce. „Základ mojí práce tkví pořád v tom, že kritizuju jejich styl. Kdybych se s nimi kamarádil, nemohl bych to dělat pořádně,“ řekl magazínu Business of Fashion, který ho zařadil mezi 500 nejdůležitějších módních influencerů současnosti.

Mix and mingle in a jinglin’ beat~ That’s the jingle bell rock~

Příspěvek sdílený Thomas Ye (@gogoboi),

Móda je vášeň, byznys je byznys

Psaní je odjakživa jeho vášeň, stejně jako móda. Potrpí si na sportovní kousky, které jsou na pohled obyčejné, ale ve skutečnosti velmi luxusní a ušité z těch nejlepších materiálů. I na dokonale střižené elegantní obleky. Nejnovější kolekci Givenchy pak klidně zkombinuje s něčím obskurním od neznámé značky. Hlavní je pořád překvapovat.

Co bylo zpočátku jen zábava, je dnes velmi dobrý byznys. „Chci ho hlavně rozšířit a vydělávat víc peněz,“ tvrdí. Jeho snem je prý vydělat sto milionů čínských jüanů, to je asi tři sta milionů našich korun. Říká to sice s mírným úsměvem na tváři, ale sám si uvědomuje, že to není nemožné. „Je to úplně nová oblast podnikání. Kdo říká, že v ní nejde dokázat zatím nevídané?“

Autor:
  • Nejčtenější

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

Matka je závislá na tetování, nechává si ho dělat třikrát týdně

Pětačtyřicetiletá Melissa Sloanová z Velké Británie přiznává, že je tetování její extrémní závislostí. Nedokáže být bez...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejen bod G je bránou rozkoše. Dokonalý orgasmus zajistí i další tajné body

Ve světě erotiky je bod G známý pojem, jenž je ovšem stále zdrojem vzrušených debat mezi odborníky i laiky, kteří se...

Nejsem žádná rebelka. Odvážnější fotky nejsou provokace, říká Kohoutová

Premium Její pracovní tempo ladí se svižným rytmem jejích písniček a zdá se, že na co sáhne, to se jí daří. Ovace hudebních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak z kluka vychovat muže s velkým M. Zásadní je moc toho nepokazit

Kluci prý nepláčou. Nevíte, jaká je věková hranice, kdy mají kluci přestat plakat, aby to bylo společensky přijatelné?...

Většina vlád selže. Mladí se do deseti let chopí revoluce, soudí Cílek

Premium Václav Cílek, geolog a klimatolog, věří, že se blížíme k civilizačnímu zlomu. Ústí k němu nabalující se krize a vidina...

Jak přestat chrápat. Pomoct může i tenisový míček, říká primář Jirák

Premium Chrápání postihuje zhruba 57 procent mužů a 40 procent žen. Kdy může být chrápání signálem vážného problému? A co to je...

Mužské sny. Po čem muži doopravdy touží a co si radši nechají ujít

Premium My ženy si ve svých hlavách dokážeme utvořit dokonalé scénáře a domněnky, které jsou ovšem mnohdy vzdálené realitě....

OBRAZEM: Vkročte do nové sezony jako módní ikona. Obujte mokasíny

Mokasíny jsou nadčasovou a univerzální obuví, která z módy rozhodně nikdy nevyjde. K jejich oblibě přispívá také...

Plyš, koně a vrstvení. Rady na obměnu šatníku po létě podle módní expertky

Přelom září a října je tradičním obdobím, kdy se loučíme s jednou sezonou a vítáme další. Neotálejte proto se...

OBRAZEM: Oblíbené hvězdy osmdesátek a devadesátek kdysi a nyní

V osmdesátých a devadesátých letech byli obrovskými hvězdami, které hltaly miliony lidí po celém světě. Řeč je o...

Žena má extrémně dlouhé vlasy, lidé jsou jimi fascinováni

Ivanna Stelmachová, původem z Ukrajiny, od mala toužila po dlouhých vlasech. Ty si ale do sedmnácti let nemohla dopřát,...

Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu
Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu

V Česku proběhl rozsáhlý výzkum o digitální závislosti napříč populací. Jeho výsledky vás možná překvapí. Děti školou povinné totiž velkou část...

Úmrtní list Alžběty II. odhalil příčinu i čas smrti královny

Britská královna Alžběta II. zemřela na stáří. Vyplývá to z jejího úmrtního listu, který ve čtvrtek zveřejnil skotský...

Dcera Neumannové randí s modelem. V mém životě muž není, říká její matka

Dcera legendární lyžařky Kateřiny Neumannové, osmnáctiletá Lucie randí s úspěšným modelem Oliverem Průchou. Promluvili...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...