Kdo mi ušil tričko? Kampaň ukazuje špatné podmínky v módním průmyslu

  1:32aktualizováno  1:32
Láska k módě v souladu s respektem k lidem a přírodě, to je hlavní hnací motor celosvětové iniciativy Fashion Revolution, která už pět let mapuje zákulisí oděvní výroby. Během týdenní kampaně na různých místech republiky ukáže, jak to, co si oblékáme, ovlivňuje nejen nás, ale celou planetu.

Nadbytek oblečení nám škodí. Kampaň Fashion Revolution usiluje o snížení oděvní spotřeby a zlepšení podmínek, za kterých móda vzniká. | foto: Profimedia.cz

Fashion Revolution

Globální iniciativa už pět let poodhaluje výrobní zákulisí, ve kterém vzniká oblečení pro oděvní řetězce. Ukazuje, jak to, do čeho se oblékáme, má vliv na kvalitu našeho života. Do kampaně je zapojeno více než 100 celého světa. Hnutí vzniklo v roce 2013 v Londýně, v přímé reakci na pád bangladéšské oděvní továrny Rana Plaza. V jejích troskách zahynulo 1138 lidí a více než 2500 dalších bylo zraněno. Byla to největší katastrofa v dějinách módního průmyslu.

Přemýšleli jste někdy nad tím, co se děje s oblečením, než se dostane na pulty obchodů? Z čeho a kdo ho vyrábí? Přesně na to se ptá kampaň Fashion Revolution, která poodhaluje, jak trendy kousky z řetězců vznikají.

Každý kousek urazí dlouhou cestu, často začínající na polích s bavlnou, která dále pokračuje do přádelen, tkalcoven a továren, kde se látky barví, a šijí.

Oblečení padá z továren

Textilní průmysl podle odhadů zaměstnává 75 milionů lidí, z toho 80 %  jsou ženy ve věku 18 až 35 let. Mnoho z nich pracuje ve velmi špatných podmínkách mnoho hodin denně, a přesto si stěží vydělají na základní životní potřeby.

Cílem iniciativy je tento systém změnit. „Fashion Revolution je uvědomění si toho, že naše oblečení nepadá z nebe. Vyrábějí ho lidé, kteří mají potřeby, touhy a sny. Stejně jako vy nebo já. Proto vyzýváme značky k transparentnosti. Chceme odpovědi na zdánlivě jednoduchou otázku, kdo vyrábí oblečení, co nosíme. Zjistili jsme, že to není jednoduché. Nikdo nechce veřejně přiznat, že bohatne na vykořisťování druhých,” říká Veronika Blabla Hubková, koordinátorka kampaně pro Českou republiku.

Fotogalerie

Podle ní jde především o to, naučit lidi konzumní zodpovědnosti. „Když víte, kdo vaše tričko šil, tak k němu máte úplně jiný vztah. Více si ho vážíte a máte ho rádi. A oblečení, ke kterému chováme pozitivní emoci, v našich skříních zůstává déle. V dnešní době oděvní nadprodukce a nadspotřeby je to žádoucí.“ Navíc čím více se lidé budou ptát, tím více budou oděvní firmy naslouchat.

Není třeba se hned vzdávat nového oblečení, stačí jen ubrat na četnosti nákupů a přidat na kvalitě pořizovaného zboží. „Pro začátek by stačilo, pokud se budete vyhýbat tzv. impulzivním nákupům. A nebudete si pořizovat zbytečné kousky. Jde to, pokud si uvědomíte, jaký je váš styl, co vám sluší a v čem se cítíte dobře,“ radí Veronika Hubková s tím, že sice jde v první řadě o snížení spotřeby, ale současně bychom se neměli připravovat o radost z nakupování.

Vlastní styl z řetězců i ze sekáče

Měli bychom se naučit se o oblečení pečlivě starat, abychom ho mohli nosit co nejdéle. Prospěje to nejen životnímu prostředí, ale i naší peněžence.

Jak se lépe vypořádat s nástrahami módního průmyslu, se můžete dozvědět během celého tohoto týdne prostřednictvím přednášek a workshopů. Dámy z pražského Institutu oděvní tvorby poradí, jak si vytvořit efektivní šatník, Brňáci se mohou těšit na tour po místních sekáčích a v Ostravě se naučí, jak vyrobit z trika síťovku. Připravena je i řada dalších akcí včetně celotýdenního výměnného bazaru oblečení nebo módní přehlídky.

„V menších městech je povědomí o udržitelnosti stále ještě v plenkách. V Praze, Brně, Ostravě a dalších větších městech se to ale určitě zlepšuje a lidé se stále více zajímají o to, co nosí. Vidím v tom souvislosti s trendy slow fashion a zero waste. Je však velmi těžké a bude ještě dlouho trvat, než zasáhneme spotřebitelskou masu,“ uzavírá Veronika Hubková.

Autor:

Nejčtenější

Potravinová pyramida je omyl moderní výživy, říká Margit Slimáková

Margit Slimáková, výživová specialistka

Studium farmacie úspěšně dokončila, ale už na škole byla rozhodnutá, že pro farmaceutický průmysl pracovat nebude. Víc...

Pořádek přerostl v teror. Sbal holku a uteč, radila vyměněná manželka

Patrik svou ženu Veroniku miluje, ale pořádek v bytě ještě víc.

Šestadvacetiletý sanitář Patrik je tak posedlý pořádkem, že diváci reality show Výměna manželek mohli u televize snad i...

Příběh Patrika: Žena opustila mne i dceru, ale stejně se stále vrací

Ilustrační snímek

Dva roky moje manželka udržovala milenecký vztah s jiným mužem. Když to na ni prasklo, rozhodla se pro něj. Bez...

Manuál, jak se co nejrychleji zbavit nachlazení

Ilustrační fotografie

Když zakročíte včas, můžete nejenom zmírnit průběh nachlazení, ale i podstatně zkrátit dobu, kdy vám je špatně. Co...

Otřesný zážitek i vážná nemoc. Problémy jsou normální, říká medička

Anežka si z dětství nese traumatický zážitek, s nímž se postupně úspěšně...

V dětství se stala obětí znásilnění a nedávno kvůli Crohnově nemoci přišla o metr střeva. Přesto je dvacetiletá Anežka...

Další z rubriky

Trendy zimní boty? Prozradíme, podle čeho vybírat obuv na hory

Pořádná obuv na horské túry je základ. Vyplatí se ji důkladně zkoušet a...

Zasněžené kopce lákají nejen k lyžování a jízdě na snowboardu, ale i k procházkám. Při nich jsou vedle teplého oblečení...

OBRAZEM: Pánská móda a la Versace? Mix vzorů, kabelky i lesklé trenky

Versace show, Runway, Fall Winter 2019, Milan Fashion Week Men's, Italy

Svoboda mužům! Tak by mohlo znít heslo návrhářky Donatelly Versace pro nadcházející podzim a zimu, ale jistojistě i pro...

KVÍZ: Víte, co se v roce 2018 dělo v módním světě?

Blake Lively na Met Gala (New York, 7. května 2018)

Dechberoucí přehlídky, překvapivé kolaborace, šokující outfity, dění na sociálních sítích, ale i lifestylové trendy a...

Najdete na iDNES.cz