Čtvrtek 27. února 2020, svátek má Alexandr
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 27. února 2020 Alexandr

Kdo mi ušil tričko? Kampaň ukazuje špatné podmínky v módním průmyslu

  1:32aktualizováno  1:32
Láska k módě v souladu s respektem k lidem a přírodě, to je hlavní hnací motor celosvětové iniciativy Fashion Revolution, která už pět let mapuje zákulisí oděvní výroby. Během týdenní kampaně na různých místech republiky ukáže, jak to, co si oblékáme, ovlivňuje nejen nás, ale celou planetu.

Nadbytek oblečení nám škodí. Kampaň Fashion Revolution usiluje o snížení oděvní spotřeby a zlepšení podmínek, za kterých móda vzniká. | foto: Profimedia.cz

Fashion Revolution

Globální iniciativa už pět let poodhaluje výrobní zákulisí, ve kterém vzniká oblečení pro oděvní řetězce. Ukazuje, jak to, do čeho se oblékáme, má vliv na kvalitu našeho života. Do kampaně je zapojeno více než 100 celého světa. Hnutí vzniklo v roce 2013 v Londýně, v přímé reakci na pád bangladéšské oděvní továrny Rana Plaza. V jejích troskách zahynulo 1138 lidí a více než 2500 dalších bylo zraněno. Byla to největší katastrofa v dějinách módního průmyslu.

Přemýšleli jste někdy nad tím, co se děje s oblečením, než se dostane na pulty obchodů? Z čeho a kdo ho vyrábí? Přesně na to se ptá kampaň Fashion Revolution, která poodhaluje, jak trendy kousky z řetězců vznikají.

Každý kousek urazí dlouhou cestu, často začínající na polích s bavlnou, která dále pokračuje do přádelen, tkalcoven a továren, kde se látky barví, a šijí.

Oblečení padá z továren

Textilní průmysl podle odhadů zaměstnává 75 milionů lidí, z toho 80 %  jsou ženy ve věku 18 až 35 let. Mnoho z nich pracuje ve velmi špatných podmínkách mnoho hodin denně, a přesto si stěží vydělají na základní životní potřeby.

Cílem iniciativy je tento systém změnit. „Fashion Revolution je uvědomění si toho, že naše oblečení nepadá z nebe. Vyrábějí ho lidé, kteří mají potřeby, touhy a sny. Stejně jako vy nebo já. Proto vyzýváme značky k transparentnosti. Chceme odpovědi na zdánlivě jednoduchou otázku, kdo vyrábí oblečení, co nosíme. Zjistili jsme, že to není jednoduché. Nikdo nechce veřejně přiznat, že bohatne na vykořisťování druhých,” říká Veronika Blabla Hubková, koordinátorka kampaně pro Českou republiku.

Fotogalerie

Podle ní jde především o to, naučit lidi konzumní zodpovědnosti. „Když víte, kdo vaše tričko šil, tak k němu máte úplně jiný vztah. Více si ho vážíte a máte ho rádi. A oblečení, ke kterému chováme pozitivní emoci, v našich skříních zůstává déle. V dnešní době oděvní nadprodukce a nadspotřeby je to žádoucí.“ Navíc čím více se lidé budou ptát, tím více budou oděvní firmy naslouchat.

Není třeba se hned vzdávat nového oblečení, stačí jen ubrat na četnosti nákupů a přidat na kvalitě pořizovaného zboží. „Pro začátek by stačilo, pokud se budete vyhýbat tzv. impulzivním nákupům. A nebudete si pořizovat zbytečné kousky. Jde to, pokud si uvědomíte, jaký je váš styl, co vám sluší a v čem se cítíte dobře,“ radí Veronika Hubková s tím, že sice jde v první řadě o snížení spotřeby, ale současně bychom se neměli připravovat o radost z nakupování.

Vlastní styl z řetězců i ze sekáče

Měli bychom se naučit se o oblečení pečlivě starat, abychom ho mohli nosit co nejdéle. Prospěje to nejen životnímu prostředí, ale i naší peněžence.

Jak se lépe vypořádat s nástrahami módního průmyslu, se můžete dozvědět během celého tohoto týdne prostřednictvím přednášek a workshopů. Dámy z pražského Institutu oděvní tvorby poradí, jak si vytvořit efektivní šatník, Brňáci se mohou těšit na tour po místních sekáčích a v Ostravě se naučí, jak vyrobit z trika síťovku. Připravena je i řada dalších akcí včetně celotýdenního výměnného bazaru oblečení nebo módní přehlídky.

„V menších městech je povědomí o udržitelnosti stále ještě v plenkách. V Praze, Brně, Ostravě a dalších větších městech se to ale určitě zlepšuje a lidé se stále více zajímají o to, co nosí. Vidím v tom souvislosti s trendy slow fashion a zero waste. Je však velmi těžké a bude ještě dlouho trvat, než zasáhneme spotřebitelskou masu,“ uzavírá Veronika Hubková.

Autor:
  • Nejčtenější

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Hospody, kolo a památky. Orlando Bloom si v Česku užívá se psem i snoubenkou

Orlando Bloom (43) natáčí v české metropoli seriál Carnival Row. Kromě herectví se tu nejčastěji věnuje svému psovi,...

Příběh Jirky: Manželka je po rodičovské jak utržená z řetězu

Se ženou jsme byli svoji téměř deset let, když jsme se konečně stali rodiči. Žena dlouho nechtěla, já bych byl otcem...

Drž hubu, jsi debil! Ve Výměně zuřily hádky, náhradní manžel se sesypal

Zatímco v Novém Boru byla ve středečním díle televizní Výměny manželek docela pohoda, v Přerově panovalo napětí....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Štědrý Beran, něžný Býk. Jací jsou muži podle znamení zvěrokruhu

Kdo je pro vás ten pravý? To je doslova ve hvězdách. Právě zvěrokruh totiž může napovědět, kdo se k vám nejlépe hodí,...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Džíny, které vám padnou. Rady, jak si vybrat ten nejlepší kousek

Doba, kdy bylo k dostání jen pár typů džínových kalhot, měla něco do sebe. Nemusela jste si totiž lámat hlavu nad tím,...

OBRAZEM: Herečka Petra Špalková slaví pětačtyřicátiny, tak s ní šel čas

Petra Špalková začínala jako mladinká herečka u divadla a postupně se dostala k filmu a seriálům. Získala několik...

O citlivou pleť pečujte v chladném počasí jemně a něžně, ale poctivě

Citlivá, zarudlá a jemná pleť, která přehnaně reaguje na vnější i vnitřní podněty, nás dokáže v zimních měsících pěkně...

Premium

Cindy Crawfordová: místo chemického inženýrství dala přednost modelingu

V nablýskaném i krutém světě modelingu vydržela pouhých patnáct let, i tak se však dokázala vrýt lidem nesmazatelně do...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz