Úterý 27. července 2021, svátek má Věroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. července 2021 Věroslav

Kdo mi ušil tričko? Kampaň ukazuje špatné podmínky v módním průmyslu

  1:32
Láska k módě v souladu s respektem k lidem a přírodě, to je hlavní hnací motor celosvětové iniciativy Fashion Revolution, která už pět let mapuje zákulisí oděvní výroby. Během týdenní kampaně na různých místech republiky ukáže, jak to, co si oblékáme, ovlivňuje nejen nás, ale celou planetu.

Nadbytek oblečení nám škodí. Kampaň Fashion Revolution usiluje o snížení oděvní spotřeby a zlepšení podmínek, za kterých móda vzniká. | foto: Profimedia.cz

Fashion Revolution

Globální iniciativa už pět let poodhaluje výrobní zákulisí, ve kterém vzniká oblečení pro oděvní řetězce. Ukazuje, jak to, do čeho se oblékáme, má vliv na kvalitu našeho života. Do kampaně je zapojeno více než 100 celého světa. Hnutí vzniklo v roce 2013 v Londýně, v přímé reakci na pád bangladéšské oděvní továrny Rana Plaza. V jejích troskách zahynulo 1138 lidí a více než 2500 dalších bylo zraněno. Byla to největší katastrofa v dějinách módního průmyslu.

Přemýšleli jste někdy nad tím, co se děje s oblečením, než se dostane na pulty obchodů? Z čeho a kdo ho vyrábí? Přesně na to se ptá kampaň Fashion Revolution, která poodhaluje, jak trendy kousky z řetězců vznikají.

Každý kousek urazí dlouhou cestu, často začínající na polích s bavlnou, která dále pokračuje do přádelen, tkalcoven a továren, kde se látky barví, a šijí.

Oblečení padá z továren

Textilní průmysl podle odhadů zaměstnává 75 milionů lidí, z toho 80 %  jsou ženy ve věku 18 až 35 let. Mnoho z nich pracuje ve velmi špatných podmínkách mnoho hodin denně, a přesto si stěží vydělají na základní životní potřeby.

Cílem iniciativy je tento systém změnit. „Fashion Revolution je uvědomění si toho, že naše oblečení nepadá z nebe. Vyrábějí ho lidé, kteří mají potřeby, touhy a sny. Stejně jako vy nebo já. Proto vyzýváme značky k transparentnosti. Chceme odpovědi na zdánlivě jednoduchou otázku, kdo vyrábí oblečení, co nosíme. Zjistili jsme, že to není jednoduché. Nikdo nechce veřejně přiznat, že bohatne na vykořisťování druhých,” říká Veronika Blabla Hubková, koordinátorka kampaně pro Českou republiku.

Fotogalerie

Podle ní jde především o to, naučit lidi konzumní zodpovědnosti. „Když víte, kdo vaše tričko šil, tak k němu máte úplně jiný vztah. Více si ho vážíte a máte ho rádi. A oblečení, ke kterému chováme pozitivní emoci, v našich skříních zůstává déle. V dnešní době oděvní nadprodukce a nadspotřeby je to žádoucí.“ Navíc čím více se lidé budou ptát, tím více budou oděvní firmy naslouchat.

Není třeba se hned vzdávat nového oblečení, stačí jen ubrat na četnosti nákupů a přidat na kvalitě pořizovaného zboží. „Pro začátek by stačilo, pokud se budete vyhýbat tzv. impulzivním nákupům. A nebudete si pořizovat zbytečné kousky. Jde to, pokud si uvědomíte, jaký je váš styl, co vám sluší a v čem se cítíte dobře,“ radí Veronika Hubková s tím, že sice jde v první řadě o snížení spotřeby, ale současně bychom se neměli připravovat o radost z nakupování.

Vlastní styl z řetězců i ze sekáče

Měli bychom se naučit se o oblečení pečlivě starat, abychom ho mohli nosit co nejdéle. Prospěje to nejen životnímu prostředí, ale i naší peněžence.

Jak se lépe vypořádat s nástrahami módního průmyslu, se můžete dozvědět během celého tohoto týdne prostřednictvím přednášek a workshopů. Dámy z pražského Institutu oděvní tvorby poradí, jak si vytvořit efektivní šatník, Brňáci se mohou těšit na tour po místních sekáčích a v Ostravě se naučí, jak vyrobit z trika síťovku. Připravena je i řada dalších akcí včetně celotýdenního výměnného bazaru oblečení nebo módní přehlídky.

„V menších městech je povědomí o udržitelnosti stále ještě v plenkách. V Praze, Brně, Ostravě a dalších větších městech se to ale určitě zlepšuje a lidé se stále více zajímají o to, co nosí. Vidím v tom souvislosti s trendy slow fashion a zero waste. Je však velmi těžké a bude ještě dlouho trvat, než zasáhneme spotřebitelskou masu,“ uzavírá Veronika Hubková.

Autor:
  • Nejčtenější

Orgastické ženy mají houpavější chůzi, popisuje sexuoložka Lucie Krejčová

Premium Vědkyně Lucie Krejčová se již několik let zabývá otázkami ženské sexuality. Ve své odborné práci posuzovala například i...

Házenkářkám bikiny nařizují, atletce je vyčetli. Sportovkyně řeší uniformy

Norské reprezentantky v plážové házené dostaly pokutu za nevhodné oblečení poté, co v neděli v rámci mistrovství Evropy...

Pila jen colu a projímadla, z obezity se žena dostala k anorexii

Dvaatřicetiletá Natalie Bradley z Velké Británie bojovala s obezitou a zoufale toužila zhubnout. Zvolila drastickou...

Příběh Heleny: Bývalý manžel získal dceru do vlastní péče

Bývalý manžel nikdy nebyl otcem roku, o naši dceru jsem se starala hlavně já. On dával přednost vlastním zájmům i...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Infarkt? Hlavně se neradit s doktorem Googlem, říká kardioložka Adámková

Premium Zdravě jíst, méně solit a rozumně cvičit. Alkohol pít minimálně, kávu střídmě a nikdy nekouřit. Tak by se dal shrnout...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přináší víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Bez slunečních brýlí se v létě neobejdete. Jsou módním doplňkem i ochranou

Tmavé brýle chrání oči před slunečními paprsky, ale také podtrhují váš letní vzhled. A právě na tomto doplňku dnes...

Do naha. Objevte kouzlo zdravé chůze v podobě barefootu

Jestli vás trápí bolesti zad a krční páteře či hlavy nebo se celkově necítíte v dobré kondici, je možné, že za těmito...

Žena chtěla být zpěvačkou, zpěvem na ulici vydělala denně desetitisíce

Třiadvacetiletá Liv Harlandová z Velké Británie pravidelně zpívala na ulici. Trávila tam dlouhé hodiny a nepřestávala...

Módní inspirace týdne: Kristin Davisová v roztomilém maminkovském modelu

Červenec se přehoupl do druhé půle a světem filmu i módy stále hýbe festival v Cannes. V nevšedních modelech se ukázali...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Představujeme Amouranth, sexuální ikonu hráčů počítačových her

Sedmadvacetiletá Amouranth je jednou z nejpopulárnějších streamerek na světě. Od vysílání průchodů počítačovými hrami...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Neteř princezny Diany se vdala. Vzala si o 32 let staršího miliardáře

Lady Kitty Spencerová (30) se vdala. Neteř princezny Diany si vzala jihoafrického módního magnáta Michaela Lewise (62)....