Jednoduchým outfitem a provokativní větou „Víš, co je mezi mnou a mými calvinkami? Nic,“ stvořila Brooke Shieldsová možná nevědomky okamžik, který se stal jedním z nejikoničtějších v historii módní reklamy. Její džíny se staly nejen symbolem mladistvého stylu, ale také změnily pojetí denimu v tehdejší době.
Zákazy přilily olej do ohně
V roce 1980, když Brooke Shieldsová natočila reklamu pro Calvin Klein, byla už ve světě filmu známou tváří. A to především díky roli trosečnice ve filmu Modrá laguna.
Romantický snímek svou explicitností zbořil nejedno tabu. Tehdy patnáctiletá Shieldsová už měla jednu podobnou zkušenost za sebou. O dva roky dříve si ve snímku Děvčátko zahrála dívku donucenou k prostituci.
I přesto byla v roce 1980 stále vnímána především jako dětská hvězda. A právě tato kombinace nevinnosti a provokace způsobila, že se kampaň pro značku Calvin Klein okamžitě dostala do středu pozornosti.
V sérii reklamních spotů a na snímcích fotografa Richarda Avedona Shieldsová vystupuje v jednoduchém outfitu: džínách a tričku. Co je na tom všem neobvyklé, jsou její sebevědomé, velmi dospělé pózy. A především výše zmíněná věta, která zazněla v jednom z klipů: „Víš, co je mezi mnou a mými calvinkami? Nic.“
Spot se stal mediální senzací a zahájil debatu o hranicích mezi módou a provokací. „Byla jsem tak mladá a naivní, vůbec mě nenapadlo, že má sexuální podtext,“ svěřila se po letech herečka.
Reklama na znásilnění i porno. Připomeňte si nejkontroverznější momenty v módě |
Mnoha lidem přišel nevhodný a obscénní, obzvlášť kvůli nízkému věku hvězdy. Především zmíněný slogan budil vášně a některé televizní stanice, jako ABC či CBS, reklamu dokonce zakázaly.
Calvin Klein ovšem tlaku neustoupil a reklamu nestáhl. Kritici tak nakonec docílili úplně opačného efektu, než původně chtěli. Džíny Calvin Klein se staly ještě populárnějšími.
Čím upnutější, tím lépe
Dnes bychom řekli, že na džínách Brooke Shieldsové nebylo nic až tak zajímavého. Byly klasického střihu, s úzkými nohavicemi a vysokým pasem. Staly se ovšem něčím víc než jen módním artiklem. Reprezentovaly tehdejší změnu v myšlení společnosti. V 70. a 80. letech byly džíny spojovány s pracující třídou a původně se na ně nahlíželo jako na oblečení vhodné spíše na manuální práci.
Jaké další modely se zapsaly do dějin? |
I díky reklamě s Brooke Shieldsovou se tento náhled začal rychle měnit. Denim byl povýšen na luxusní záležitost. Ba co víc, stal se symbolem nezávislosti, sebevědomí a sexuálního osvobození, zejména pro mladé lidi, kteří hledali způsob, jak vyjádřit svou osobnost a touhu po svobodě.
Známý bouřlivák, návrhář Calvin Klein, z toho vyšel jako vítěz. Džíny se staly jeho nejúspěšnějším artiklem. „Džíny jsou sex. Čím jsou upnutější, tím lépe se prodávají,“ nechal se slyšet.
Lascivnost reklamy mnohokrát napodobil ve spotech na spodní prádlo. A historie se opakovala. Když se dnes řekne „Calvin Klein“, většina z nás si vybaví boxerky či kalhotky s charakteristickou gumou s návrhářovým jménem.
Nahé šaty Kate Mossové. Prosvítily je blesky, odstartovaly hvězdnou kariéru |
Džíny se jeho přičiněním staly nejen základem šatníku, ale také atributem nezávislých, sebevědomých a odvážných mladých žen. Téměř 45 let od vydání reklamy nechybí v žádném šatníku. Nosí je všechny generace napříč společenským spektrem.
Jediné, co se mění, je střih. V minulých letech byl v módě vysoký pas, ten se teď opět začíná snižovat. Frčí rozšířené nohavice, ale ani úzké nejsou mimo. V tom tkví kouzlo džín: jsou nesmírně variabilní a přitom univerzální.
A Brooke Shieldsová? I po letech je stále s kampaní spojována. V roce 2022 nafotila podobné snímky pro značku Jordache. Neváhala se tehdy dokonce ani svléknout. Možná i díky tomu, že si jako modelka osvojila obranný reflex. Představuje si, že prostě není sama sebou. „Vždycky jsem se dokázala jaksi distancovat od svého těla, od své sexuality. Občas bylo snazší prostě vypnout,“ říká.
5. ledna 2021 |