Luxusní bumerang od Chanelu rozpoutal velké vášně. Prý uráží domorodé...

Luxusní bumerang od Chanelu rozpoutal velké vášně. Prý uráží domorodé australské Aboridžince. | foto: Chanel

Luxusní bumerang pobouřil Australany, Chanel ho stáhl z prodeje

  • 92
V nabídce francouzského módního domu Chanel se objevil poněkud neobvyklý doplněk. Bumerang, který firma nabízela za dva tisíce australských dolarů, však způsobil obrovský rozruch. Někteří Australané se proti němu ostře ohradili s odkazem na to, že se jedná o posvátný symbol aboridžinské kultury a že byl ukraden.

Firma Chanel přidala ke svému tradičnímu sortimentu, jakým jsou luxusní oděvy či kosmetika, kategorii ostatní doplňky. A právě v té nabízela bumerang, za 1 930 australských dolarů, tedy něco okolo 34 tisíc korun. Společně s ním se v části kolekce pro jaro a léto 2017 objevily i míčky na tenis nebo tenisová raketa.

Na první pohled „obyčejný“ černý bumerang ze dřeva a pryskyřice se stal hlavním tématem mnoha diskuzí na sociálních sítí. Vše odstartovala jedna fotka. „S mým novým bumerangem od Chanelu se skvěle bavím,“ napsal v komentáři k fotce americký stylista a bloger Jeffree Star a umístil ji na své profily na Twitteru, Snapchatu a Instagramu.

Na poslední zmíněné sociální síti si během krátké chvíle získal bumerang několik desítek tisíc příznivců, kteří dali fotce „like“. Našlo se ale i mnoho těch, kterým fotografie připadala urážlivá. A tak se do debaty pod fotkou během tří hodin zapojilo přes dva tisíce lidí.

Zbraň i kulturní klišé

Bumerang je totiž zbraň, kterou používali původní obyvatelé Austrálie, Aboridžinci, při lovu. Je cennou součástí jejich kultury, o kterou museli těžce bojovat, a má pro ně posvátný nádech. Navíc jsou domorodci nejvíce znevýhodněnou skupinou v populaci. Prezentovat proto bumerang jako předražený doplněk vnímají někteří jako ponížení celé kultury.

„Jako Australan se cítím uražen tím, jak si společnost dělá legraci z něčeho, co sloužilo jako nástroj k přežití,“ zní jeden z naštvaných komentářů.

Podle Nathana Sentance z Australského muzea v Sydney je bumerang od Chanelu typickým příkladem, jak západní společnost zjednodušuje aboridžinskou kulturu pomocí klišé. Poukazuje na to, že bumerang stojí téměř 10 % průměrného ročního příjmu domorodých Australanů.

„Kulturní vyvlastnění dosáhlo nového dna. Doufám, že Chanel bude dotovat všechny znevýhodněné aboridžinské komunity,“ stojí v další reakci na předražený bumerang.

Sportovní náčiní

V reakci na vášnivé debaty na internetu vydala firma Chanel prohlášení, že se vždy snažila maximálně respektovat jakoukoliv kulturu a hluboce lituje toho, jestli se někdo cítí uražen.

„Nechali jsme se inspirovat volnočasovými aktivitami z jiných částí světa a rozhodně jsme se nechtěli dotknout komunit, které bumerang vnímají jako předmět zosobňující jejich kulturní hodnoty,“ vyjádřilo se vedení společnosti s tím, že sportovní doplňky byly vždy součástí firemní identity.

Ze svých webových stránek Chanel kontroverzní „doplněk“ po několika dnech stáhnul a výrobek už není k dispozici.