Britská zpěvačka Charli XCX experimentovala s 65 odstíny zelené, než si vybrala ten pravý pro obal své šesté desky s názvem Brat (z angličtiny spratek či fracek). Ostře zelená jí evokovala toxicitu, sliz, zkrátka něco, co do popkultury nepatří.
„Chtěla bych, abychom zpochybňovali naše představy o popkultuře,“ vysvětlila Charli. „Proč jsou některé věci považovány za dobré a přijatelné a některé špatné? […] Chci provokovat lidi. Nedělám věci, aby byly hezké.“
Spratek se neohlíží na názory ostatních
Její album se už krátce po vydání na začátku června stalo virálním hitem. A s ním i zpěvaččina vize přidrzlé party holky. Letošní léto dokonce dostalo v médiích přezdívku Brat Summer, tedy doslova Léto spratka.
Album dalo vzniknout nejen hudebnímu, ale také módnímu trendu. Mladé ženy – mileniálky a příslušnice generace Z – přijaly i s ním související životní styl. Dobrovolně a s nadšením se staly fracky.
Jsi prostě taková ta holka, která je trochu nepořádná a ráda se baví a možná občas říká nějaké hlouposti. Ta holka, která se cítí být sama sebou, ale možná se taky hroutí. Paří, je velmi upřímná, velmi neomalená. Trochu výbušná. Dělá hloupé věci. Ale je to brat. Ty jsi brat. To je brat.
Charli XCX
Dávají na odiv svou chaotickou, neuspořádanou stránku. Pijí, kouří, obrážejí party. Podle jeho duchovní matky Charli XCX může brat pojmout luxus i bídu. Jde o to žít a užívat si bez ohledu na názory ostatních. Mezi na oko dokonalými instagramovými výjevy je to minimálně osvěžující změna.
Spratek se neřídí trendy, blízká je mu naopak nostalgie raného milénia. Klidně nosí nelichotivé pytlovité oblečení. Hlavní je, že se v něm cítí dobře a především sám sebou. Třeba jako Billie Eilish, jejíž ikonické zelené melíry hovoří o tom, že byla brat dřív, než to bylo cool.
Spratci v politice
|
Jiní spratci si naopak oblíbili vyzývavé šaty, z nichž se mravokárcům zvedá cukr. A další se inspirovali samotnou Charli, která se už dlouhé roky obléká do černé a šedé, ujíždí na kůži, korzetech, sportovních brýlích, děrovaných punčochách a naschvál otrhaném oblečení.
Nevzhledná barva, která frčí
Obliby se dostalo i toxické zelené. Kosmetické i oděvní značky na sítích o překot upozorňují na ojedinělé kousky v této dřív nepopulární barvě. Charli zvedla prodeje těm módním domům, v jejichž nabídce se barva sice zřídka, ale přece jen vyskytuje.
Patří mezi ně Balenciaga, Marni, Givenchy, Victoria Beckham či Yves Saint Laurent. A také Prada, která je pod vedením kreativní ředitelky Miuccii Prady pověstná svou „antimódou“, tedy schválně nevzhlednými kousky a barvami.
Třicet stupňů? Čas nazout kozačky. Nejbláznivější trendy letošního léta |
Velkou vlnu máme ale teprve před sebou. Vyhledávání ostře zelené podle serveru Lyst stouplo v prvních týdnech po vydání desky o 17 procent a stále dramaticky stoupá. Vzhledem k tomu, jak rychle stihly oděvní firmy zareagovat na popularitu filmu Barbie minulý rok, dá se očekávat, že podzim se ponese v jedovatě zelené.
Je poněkud paradoxní, že tím firmy trend nevyhnutelně zahubí. Mileniály a generaci Z totiž nadchnul právě tím, jak je nevzhledný a absolutně mimo módu. Ostatně sama Charli XCX řekla magazínu Vogue: „Chtěla jsem útočný, nemoderní odstín zelené, který by navodil dojem, že je něco špatně.“ Jenže bude stále „něco špatně“, když zelenou uvidíme všude?