Ona

Jak a co jíst zdravě. Poraďte se s nutriční terapeutkou Věrou Boháčovou

Poradna

Na otázky odpovídá

Zajímá vás, jaké potraviny jsou pro vás zdravé, jak je při nákupu vybírat, a jak správně připravit? Co by měl obsahovat váš zdravý nebo dietní jídelníček? Na tyto a další dotazy vám odpoví Věra Boháčová, DiS., nutriční terapeutka z Fóra zdravé výživy.

Nejvíce se ptáte

| všechny dotazy

Poraďte se také

Poraďte se také


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

dietní doporučení
Dobrý den, když zadávám jídlo třeba do e-kalkulačky, abych si vypočítala energetický příjem, nevím zda váha rýže (těstovin, zeleniny, atd.) má být před uvařením a nebo ji mám vážit až po uvaření. Děkuji za odpověď.
Lenka
Dobrý den, je jedno, jak si budete hodnoty sledovat. V E-kalkulačce na www.ekalkulacka.cz jsou hodnoty u Vámi zmiňovaných potravin uvedené v syrovém stavu. Najdete je tam ale i po úpravě, a to v kategorii "Hotová jídla". Pravdou je, že za vhodnější považuji uvádění hodnot v syrovém stavu - můžete zadat jednotlivé položky syrových potravin přesně tak, jak je do pokrmů používáte právě Vy. A můžeme říci, že nutriční za výsledné hodnoty pokrmu můžeme považovat součet hodnot vstupních surovin (samozřejmě za předpokladu, že sníme celou porci ze surovin připravenou).
redukční dieta
Dobry den, chtela bych vedet co je pravdy na tom ze je lepsi nejist po seste hodine vecerni? Mam kamaradku co tak krasne zhubla, nicmene ja si nemohu odeprit veceri. Snazim se jist v 5 vecer (2 h. pred prichodem do fitness) a potom neco maleho po cviceni. Vetsinou se jedna o bilkoviny a zeleninu. Je spravne jist pozde vecer po cviceni nebo mam vydrzet az do rana? Dekuji! Darja
DL
Dobrý den, poslední jídlo by mělo být zhruba 4 hodiny před tím, než si jdeme lehnout. Večeři si odepírat nemusíte, zejména pokud chodíte cvičit. Váš postup je naprosto v pořádku. Jen, návštěvu ve fittnes zakončete nějakou aerobní aktivitou (při které se spalují tuky), např. jízdou na rotopedu při vyšší rychlosti a nízké zátěži, alespoň 20 minut. Po cvičení doplňte jen tekutiny a večeři, ve složení přesně jak uvádíte, si dejte zhruba hodinku po cvičení. Pokud máte hlad a dodržíte výše uvedený postup. nemusíte si večerní jídlo zakazovat a hladovět až do rána.
dietní doporučení
Dobrý den, má otázka směřuje na vhodný stravovací režim při inzulinové rezistenci. Je vhodné řídit se pouze glykemickým indexem, nebo je třeba zohlednit i tzv. inzulinový index potravin. Případně pokud mi můžete poradit jakým jiným způsobem než pohybovou aktivitou lze zvýšit inzulinovou senzitivitu. Děkuji
Renata
dobrý den, kromě výše uvedených faktorů má vliv na inzulinovou rezistenci také tělesná hmostnot (při snížení hmotnosti v případě obezity a nadváhy, se inzulinová senzitivita zvyšuje). Svou roli může sehrát také složení tuku ve Vašem jídelníčku. Velké množství tzv. špatných tuků může inzulinovou rezistenci zvyšovat. Jedná se zejména o tuky živočišného původu a tuky v některých sušenkách, zmrzlinách a jemném pečivu, který obsahuje velké množství škodlivých transmstných kyselin. Převahu tuků ve stravě (2/3) by měly mít tzv. dobré tuky s obsahem prospěšných nenasycených mastných kyselin, z nich některé jsou navíc esenciální, tedy takové, které musíme pravidelně dodávat stravou, protože si je náš organizmus neumí vytvořit sám. Dobré tuky najdeme zejeména v rostlinných olejích a výrobcích z nich vyrobených např. margarínech a dále v tucích ryb, ořeších a semínkách.
dietní doporučení
Dobrý den, je mi 17 let a mám 170 cm a 50 kg.Na svou výšku bych potřebovala přibrat alespon 5 kilo. Bohužel se mi to nedaří Už přes rok jsem na této váze.Jím pravidlně 5x denně a snažím se, aby moje strava obsahovala vše potřebné. Posiluji. Nežiji zase ve větším stresu. Napadlo mě, jestli je možne, že je to dědičné. Z matčiny strany jsou spíše štíhljší postavy. Ale ne tak závratně jako já. Dost mě to trápí. Prosím, poraďtě jak mohu přibrat. Děkuji
K.
Dobrý den, doporučila bych Vám kontaktovat Poradenstké centrum výživa dětí, které se zabývá stravou od 3 do 18 let. Přes stravovací dotazník na www.vyzivadeti.cz si můžete nechat zhodnotit svůj stávající jídelníček a zkušené nutriční terapeutky Vám poradí jeho úpravu, a to i v případě, že potřebujete přibrat. Nutriční terapeutky poradenského centra můžete kontaktovat také telefonicky na bezplatné infolince 800 230 000.
dietní doporučení
Dobrý den, měřím 175 cm a vážím 55 kg, potřebovala bych trošku přibrat, co byste mi poradila? Mým hlavním problémem je nepravidelná pracovní doba a nepravidelný spánek, čímž pádem i nepravidelná strava.Sportuji Pclass 2x týdně a volejbal 1x týdně + cca 60 min intenzivní chůze 3-4x týdně (cesta do práce). K tomu sezonní sporty - kolo, plavání, inlajny, lyže... Stravuji se víceméně dle zásad zdravé výživy, jím poměrně často a vydatně, jen nejím moc mléčných výrobků ( hůře je trávím), bílkovinu nahrazuji sojovými výrobky. Pitný režim dodržuji dostatečně. Pokud vynechám pravidelný pohyb (nemoc, práce) a přiberu na váze, projeví se to pouze v partii břicha, kde se mi zvětší "pneumatika". Prosím o nějaký obecný náhled. Děkuji
Petra
Dobrý den, z informací, které jste uvedla, může "problém" s Vaší váhou souviset s nedostatečným příjmem energie - tedy nepoměrem mezi příjem a výdejem. Zvýšená pohybová aktivita vyžaduje i větší příjem energie. I strava častá a vydatná nemusí stačit. Doporučila bych Vám kontaktovat bezplatnou Informační linku zdravého životního stylu 800 175 324, kde můžete s nutriční terapeutkou podrobněji Vaši situaci probrat a získat tak od ní konkrétnější doporučení. Pokud jste tak již neučinila, doporučila bych Vám vyzkoušet zařadit do jídelníčku zakysané mléčné výrobky, které jsou obvykle nejlépe snášeny, a to i v případech snížené tolerance mléka případně dalších mléčných výrobků.
redukční dieta
Dobrý den,nevím si již rady,dříve jsem byla velmi štíhlá,dokonce jsem i v lázních dostavála předkrmy.Před šesti lety po operaci jsem se tukově zaobalila na břiše jako hroch.A před měsíce jsem měla opět operaci žlučníku a stav břicha je o hodně horší-(jablko typ).JInak držím dietu,nesměla bych asi vůbec jíst,aby se to břicho nezvětšovalo..Co s tím .Moc děkuji.
chiara
Dobrý den, nemáte žádné zdravotní obtíže, doporučuji zaměřit se zejména na zformování postavy v problematických partiích. Jak správně postavu formovat Vám poradí v každém lepším sportovním centru. Pokud jste jinak štíhlá, je to lepší cesta, než držet přísné diety. Snažte se ale o to, aby Vaše strava byla hodně pestrá a vyvážená, jezte pravidelně a tolik, aby se Vám nezvyšovala tělesná hmotnost.
redukční dieta
Dobrý den, začala jsem dodržovat dietu, kterou mi sestavila výživová poradkyně. Součástí této diety je místo večeře koktejl od firmy Sunkins. Samozřejmě jsem zařadila dost pohybu. Chtěla jsem se zeptat, zda máte zkušenosti s jmenovanou firmou sunkins nebo jsem naletěla na klasické prodejce? Předem děkuji za odpověď...
Petra
Dobrý den, s uvedenou firmou, bohužel, zkušenosti nemám. Obecně ale můžeme říci, že výrobky tohoto typu bychom měli chápat jako doplnění pestrého a vyvážené jídelníčku, který by měl vycházet individuálně z našeho jídelníčku, denního režimu, pohybových aktivit a aktuálního zdravotního stavu. Zařazení koktejlů tedy nemusí být problematické, často nám jako "berlička" mohou pomoci. Bez úpravy životosprávy (jak píšete -úpravy stravování a dostatečné pohybové aktivity) ale, byť s koktejly, není úspěšné snížení váhy a její udržení možné.
redukční dieta
Měřím 164 a vážím asi 86 kg. Velmi ráda bych zhubla, ale opravdu nevím jak na to.Existuje někdo, kdo by mi uděla jídelníček "na míru"? Nemám čas počítat kalorie a stále se soutředit na sestavování jídla. Děkuji.
Pojkarová Jana
dobrý den, jídelníček na míru Vám udělají nutriční terapeuti buď v některé z výživových poraden, případně je můžete vyhledat v každé větší nemocnici. Redukcí hmotnosti se také zabývají různá obezitologická a endokrinologická centra, která si můžete vybrat dle místa bydliště. Vždy je lepší nechat si odborníkem doporučit stravu, která vychází z Vašich současných stravovacích zvyklostí, životního stylu a aktuálního zdravotního stavu. Na sestavení stravy je třeba se soustředit (zejména pokud odborníci zjistí, že jste nedělala vše úplně dobře), počítání kalorií není vždy nezbytně nutné.
dietní doporučení
Dobrý den, mám opačný problém, jak přibrat?? B12 nezabírají, pangamin také ne, jídlo jím tak 5x denně a opravdu ručička se nehne. Co druhý den 0,5 hodinka na rotopedu. Opravdu jsem zoufalá protože jsem kost a kůže. Ještě jsem přemýšlela, že si koupím Geiner proteinový doplněk stravy. Děkuji za tipy. 27,158,40kg
Lenka
Dobrý den, ideální by bylo, poradit se osobně v nutriční poradně, kde by Vám na základě Vašeho jídelníčku doporučili konkrétní úpravy. Pravidelná strava je naprosto v pořádku, zkuste lehce zvětšit porci jídla (zeleninu, maso, ovoce, přílohy), ale ne tak, abyste se přejídala. Pravidelný pohyb, třeba ve formě jízdy na rotopedu je prima, ale raději jezděte pomaleji a se zátěží (takový způsob podporuje růst svalové hmoty, rychlé otáčky bez zátěže jsou zase vhodné na hubnutí), případně se můžete ve sportovním centru poradit s trenéry o dalších vhodných pohybových aktivitách. Pokud by se Vám stravou nedařilo váhu zvýšit, je možné také zařadit do jídelníčku doplnění - např. tzv. nutridrinky, které je možné koupit v lékárně. Jeden drink obsahuje tolik energie a důležitých látek, jako polovina plnohodnotného jídla.
redukční dieta
Asi za 4 roky jsem přibrala 22 kg, mám sedavé zaněstnání, vím že nemám pohyb a naučila jse se jíst večer, což je také špatně, ale začala mi růst štítná žláza ( v krvi mi nic nenašli, ale podle ultrazvuku se šž. zvětšuje) může to mít i vliv na váhu. Onemocněním štítné žlázy trpí i moje maminka ababičkla, ale ani jedna není tlustá. Mám po ránu strašně velký hlad. Děkuji
Blanka
Dobrý den, problémy se štítnou žlázou mohou opravdu váhu ovlivňovat. Nicméně ne ve všech případech a zásadní roli sehrává životní styl, ke kterému patří i faktory Vámi uvedené, tedy sedavé zaměstnání, nedostatek pohybu a stravování pozdě večer. Velký hlad po ránu může znamenat, mimo jiné, nesprávně sestavený jídelníček a také třeba právě Vámi uvedené večerní hodování.
zásady zdravé životosprávy
Dobrý den, vím, že dávat dětem (3 roky) krémáčky není příliš vhodné. Občas jsme kupovali Lipánka - složením nám připadal nejkvalitnější, ale stále si mi zdál nějak přeslazený. Začala jsem tedy dělat podobný krém doma - smícháním odtučněného tvaruhu a šlehačky, do tohoto množství přidávám dvě malé lžičky cukru. Je to pro děti vhodné nebo je to stejně špatné jako kupované krémáčky. Díky za radu.
Libarok
Dobrý den, u "krémáčků" pro děti nezáleží jen na obsahu cukru, ale také tuku. Cukru by měl obsahovat co nejméně, aby si děti příliš nezvykaly na sladkou chuť (kterou pak budou vyžadovat). Co se týká tuku, neměly by v jídelníčku dětí převažovat ani nízkotučné, ani smetanové výrobky. Občasné zařažení "krémáčka", ať už kupovaného nebo doma připravovaného nemusí být problém, vždy záleží na celkovém jídelníčku dítěte a jeho pohybové aktivitě.
dietní doporučení
Dobrý den, můj problém s váhou je dlouhodobější. Za posledních pět let jsem přibrala 20 kg, za poslední rok z toho 10 kg. Nyní tedy ve svém věku 25 let s výškou 163 cm vážím 75 kg. O zhubnutí jsem se snažila jak upravením jídelníčku, tak i pohybem. Nechci držet žádné diety, chci mít zdravý jídelníček. Ráda bych svůj jídelníček upravila tak, aby bylo možné ho tak mít už na stálo, nejen v době diety. Ráda bych se zeptala, na koho se mám obrátit, zda na lékaře nebo jiného odborníka, aby mě vyšetřil a zjistil, co mi pomůže zhubnout a hlavně už nepřibrat. Předem děkuji za odpověď
Kateřina
Dobrý den, Nejlepší by bylo navštívit přímo nutričního terapeuta. Toho najdete ve výživových poradnách v každé větší nemocnici. Dokáže zhodnotit Váš jídelníček a zohlednit i Váš životní styl a zdravotní stav a doporučit konkrétní úpravy tak, aby to bylo nejen efektivní, ale také dlouhodobě udržitelné.
zásady zdravé životosprávy
Dobrý den,moje kamarádka je extrémně štíhlá, dalo by se říct až anorektická, hodně si hlídá složení potravin a cvičí. Když si ale spočítám její denní energetický příjem, odečtu výdej za sport, má stejný počet KJ denně jako já, která má o 15 kg víc, čím to tedy může být? Děkuji
Karin
Dobrý den, záleží také na tělesné konstituci, výšce a druhu vykonávané pohybové aktivity. Každý organizmus je originál a má své individuální potřeby. Roli tak nesehrává pouze energetická hodnota naší stravy.
dietní doporučení
Dobrý den, zajímá mě, jak se pozná jestli je v těle zadržovaná voda.Když ano, jakým způsobem se dá odvodnit? Děkuji za odpověď.
Radana
Dobrý den, zadržování vody v těle se projevuje zejména otoky, které jsou přímo viditelné nebo se mohou poznat i pohmatem na kůži (jestliže se kůže po stlačení na určitém místě hned zpátky nevyrovná). Při nejistotě je lepší navštívit lékaře a nechat se vyšetřit. Příčin může být celá řada včetně změněné funkce ledvin. Dle příčiny je pak třeba upravit i jídelníček, zejména co do mnosžtví sodíku, draslíku, případně vápníků ve stravě. v některých případech (např. při onemocnění ledvin) je navíc třeba upravit mnosžtví přijatých tekutin.
redukční dieta
Dobrý den, poradíte mi? Nikdy jsem nebyla hubená, ale takovou normální postavu přiměřenou moji výšce. Když jsem dodělala školu a začala pracovat v prostředí, kde jsem měla nepravidelnou stravu a furt seděla na jednom místě. Žádný stress a vše vycházelo dobře, začala jsem tloustnout. Břicho nejvíc, boky,stehna.... a paže. Začala jsem dietu zaměřenou na glykemický index, ale nevydržel mi, protože jsem vůbec neměla přílohy. Sice jsem zhubla, ale nevydržela jsem u ní. Nejsem moc trpělivý typ a odhodlaný. Jen jsem teď začala jíst menší porce. Můžete mi poradit zda se držet "malých porcií" nebo nějakou dietu?
Anna
Dobrý den, základem je pravidelnost, pestrost a menší porce (díky menší pohybové aktivě spojené se sedavým zaměstnáním je třeba snížit i příjem energie). Glykemický index je pouze jedním z ukazatelů, kterým se můžete při dodržování diety držet, nikoli však jediným. Takže bych doporučila zkusit vydržet u menších porcí (se současným dodržením pestrosti jídelníčku), výhodou by bylo i zvýšení pohybové aktivity. To, kde se nám nadměrné tukové zásoby ukládají je dáno geneticky a nejlépe se jich zbavíme právě úpravou jídelníčku a pohybových aktivit.
zásady zdravé životosprávy
Dobry den, jsem vegetarian, a proto jedino moznosti na pecivo je syr. Co si myslite o tavenych syrech? tvrde syry nebo ruzne pomazanky? Mam rada cottage, lucinu light apod, ale nevim jestli nehresim a nekazim si zdravy jidelnicek prave tavenyma syrama( kupuju active, fit , nizkotucne apod) a nebo tvrdyma, ktere si kupuju eidam 30% a boryna 20%? jaka je doporucena denni davka kdyz behem dne nejim zadne maso, vajicka nic ? dekuji K.
Kačka
Dobrý den, Sýry do správného jídelníčku patří. Ve Vašem případě je také důležité, zda pijete mléko a jíte jogurty. Sýry jsou nejvhodnější tvrdé a čersté, a to s nižším obsahem tuku. Tavené sýry nemají (ve převážné většině případů) příliš příznivý vliv. Díky tavícím solím je nemůžeme považovat za žádoucí zdroj vápníku (větší množství fosforu zabraňuje vstřebávání vápníku). Mléčné výrobky bych doporučila konzumovat v množství min. 2 porce denně.
zásady zdravé životosprávy
Dobrý den, po rozchodu s přítelem jsem zhubla ze 67 na 63 kg, nyní mi váha poskočila na 71 kg a to vše během půl roku, přitom jsem svůj životní styl nezměnila, stravuji se stejně, dodržuju pitný režim, snažím se hýbat, chodím běhat, na powerplate, brusle, kolo...také se mi výrazně zhoršila celulitida...myslíte že to může být na vině stres z rozchodu a životních změn které následovaly?
Denisa
Dobrý den, dlouhodobý stres může mít na naše zdraví velký vliv, nicméně bez znalosti další podrobností o Vaší životosprávě je těžké určit, co je příčinou přibírání na váze. Pokud by se Vám váha (bez změny životního stylu) výrazně měnila, doporučovala bych konzultaci s Vaším ošetřujícím lékařem o možných příčinách.
zásady zdravé životosprávy
Vždycky jsem byla hodně hubená - ale máme to v rodině, jednoduše geny. Po odchodu na školu, kdy jídlo občas zanedbávám (jsem líná) jsem zhubla ještě pár dalších kilo a chtěla bych, abych se dostala nazpátek na svojí váhu - 45/46. Nejsem anorektička, když mám mlsnou, tak sním na co přijdu a často i velké porce, ale spíš mám problém s tím, že netuším, co by byl tak "ideální" jídelníček. Na internetu existuje asi tak miliarda jídelníčků pro to, jak zhubnout, ale já bych spíš potřebovala vědět - kolikrát týdně bych tak měla jíst maso? Luštěniny? Zeleninu? Atp. Byla bych nerada, kdyby mi začaly chybět vitamíny nebo živiny a v těhlech věcech se nevyznám. Nepotřebuju jíst pořád zdravě, klidně si dám smažené, miluju čokoládu a sladké, ale nevím, podle jakých zásad bych si měla svůj jídelníček tvořit. Věřím tomu, že když budu jíst pravidelně a všechno, tak se mi váha zase upraví. Existuje něco takového jako doporučené množství potravin, aby tělo dostalo všechno, co potřebuje?
gesla
Dobrý den, rámcová doporučení existují, je však důležité stravu sestavovat individuálně - v závislosti na pohlaví, věku, fyzické aktivitě apod. Obecnější doporučení můžete najít např. ve Výživových doporučeních pro obyvatelstvo ČR, na stránkách Společnosti pro výživu www.vyzivaspol.cz. Dobrým pomocníkem Vám může být také kniha Fóra zdravé výživy - Zdravá výživa pro každý den, o níž najdete informace na http://www.fzv.cz/fzv/aktivity/kniha-fzv/16-kniha-zdrava-vyziva-pro-kazdy-den.aspx.
zásady zdravé životosprávy
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda může již být problém, pokud 15ti letá dívka normální výšky 165-170 cm váží jenom 32 kg. Setřenice nechce slyšet, že by její dcerka mohla mít problém s příjmem potravy. Děkuji
Helena
Dobrý den, 32 kg je opravdu hodně málo. Sestřenici bych doporučila konzultaci v Poradenském centru Výživa dětí buď na bezplatné infolince 800 230 000 nebo přes web www.vyzivadeti.cz.
zásady zdravé životosprávy
Dobry den,chtela jsem se zeptat kolik vajec za tyden muze snist 3lete dite.Predem dekuji za odpoved
Vendula
Dobrý den, i vejce patří do pestré stravy dětí, nicméně ne neomezeně. Podle zásad zdravé stravy by zdravé děti měly mít maximálně 4 vejce týdně a přednostně v rozptýlené formě, tj. použité při přípravě pokrmů.