Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Libor Teichmann, MF DNES

Rok železničního utrpení. Cesty vlakem trápí nejvíce zpoždění v historii

  • 63
I dvě hodiny zpoždění nasbírá celkem každý týden při cestování vlaky Českých drah student David Križan z Hranic. Přitom jezdí na trase, kde cesta běžně trvá pouhou půlhodinu. S podobnými problémy se v regionu potýkají všichni pravidelní cestující, může za ně rekordní množství výluk na železnici.

„Jsem student a zaplatil jsem Českým drahám zhruba dva a půl tisíce korun za to, aby mě po dobu tří měsíců denně vozily spolehlivě ze stanice Hranice na Moravě do Ostravy-Svinova. Výsledek je, že za ty peníze dostávám spolehlivě každý den 20 až 40 minut zpoždění, takže na výuku často docházím pozdě i přesto, že si dávám na 30 minut trvající cestu 25 minut rezervu,“ popsal student.

Nárok na odškodné

Přestože se ale cestujícím mohou zpoždění za jediný týden nasčítat i na dvě hodiny, jako se děje studentovi z Hranic, na odškodnění nárok nemají.

„Odškodné se podle nařízení EU poskytuje až při zpoždění nad 60 minut. V tomto případě, kdy jsou jednotlivá zdržení v rozmezí 20 až 40 minut, tedy ani podle evropské legislativy nelze uplatnit nárok na odškodné,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Kromě toho platí pro uplatnění odškodného i další podmínky, například minimální cena jízdenky. U časových jízdenek se pak postupuje individuálně v závislosti na konkrétním případu.

Jen chabou útěchou je skutečnost, že České dráhy nabízejí svým cestujícím hned několik možností ověřit si přesnost svého spoje.

„Je to možné například na našem webu, zasláním SMS nebo na aplikaci Můj vlak pro mobilní telefony. Cestující tak může již dopředu zjistit, zda jeho vlak na cestě nenabral zdržení, a má možnost v určitém předstihu upravit svůj cestovní plán. Může jít na zastávku později nebo může využít jiný, v danou chvíli vhodnější spoj,“ řekl Šťáhlavský.

Podobně je na tom i jeho přítelkyně, která zase dojíždí denně z Hranic do Rožnova pod Radhoštěm.

„Pravidelně se jí stává, že vlak má 20 minut zpoždění i přesto, že vyjíždí přímo z Hranic a jede jen ‚pár’ kilometrů. A průvodčí jí pak ještě s úsměvem na rtech oznámí, že její další spoj ve Valašském Meziříčí čekat nebude,“ nechápe Križan.

Podle něj existuje v současnosti jediný způsob, jak se dostat do cíle včas. „A to tak, že člověk využije vlak jedoucí hodinu až dvě předtím, než by mohl jet, kdyby vše fungovalo podle jízdního řádu s maximálním zpožděním 10 minut.“

Za zpoždění nemůžeme, hájí se dopravci

České dráhy přiznávají, že cestování je nyní mírně řečeno komplikované.

„Příčinou zpoždění vlaků je neobvykle rozsáhlá výluková činnost na hlavním koridoru a další stav infrastruktury. To má dopad na provoz všech vlaků na trase Praha-Ostrava/Valašsko, ale i na dalších linkách,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský s tím, že plánování výluk ani rozsah údržby tratí však České dráhy ovlivnit nemohou.

Veškeré práce na železnici totiž probíhají pod hlavičkou jiné organizace, a to Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Historicky největší množství výluk má podle Šťáhlavského dopad i na ostatní dopravce.

„V zásadě lze říci, že naše spoje z této obtížné situace vycházejí ještě poměrně dobře a další dopravci se potýkají s větším zdržením svých vlaků,“ tvrdí.

I další společnosti potvrzují, že problémy se jejich spojům nevyhýbají.

„Bohužel výluky a opravy prováděné ze strany SŽDC se dotýkají také vlaků RegioJet. A to tak, že dochází ke zpožďování spojů mezi Prahou a Ostravskem. Je to jedna z věcí, která v letošním roce nejvíce dopadá na cestující všech dopravců a jejich pohodlí při cestě vlakem,“ uvedl za společnost Student Agency, která vlaky RegioJet provozuje, její mluvčí Aleš Ondrůj.

Vlaky si podle jeho slov často přivezou například už několikaminutové zpoždění z Prahy, které se pak navýší o další zpoždění na rekonstruovaných úsecích na Moravě a ve Slezsku, například v olomouckém uzlu nebo na Těšínsku.

„Chybí nám zejména větší koordinace v plánování dlouhodobých a operativních výluk. Často se také stává, že bez vzájemné závislosti se naplánují vedle dlouhodobých výluk, také operativní činnosti, které by třeba mohly v daném okamžiku počkat, a nemuselo by docházet zbytečně k navyšování zpoždění,“ kritizuje Ondrůj SŽDC.

Letošní rok je rekordní, přiznává správce tratí

Správa se však brání, podle mluvčího Marka Iliaše mají výlukový jízdní řád všichni dopravci k dispozici tři měsíce předem - právě proto, aby mohli včas zajistit náhradní dopravu. Také Iliaš však přiznává, že letošní rok musí cestující strpět komplikace jako nikdy v minulosti.

„Letošek byl, co se týká výlukové činnosti, rekordní. Příští rok železniční dopravu ovlivní výluky daleko méně. Zatím bohužel nemáme odsouhlasené výlukové plány s výhledem na příští rok,“ podotkl Iliaš.